تامین نهاده‌ها و تسهیلات کم‌بهره مهمترین مطالبه کشاورزان گلستانی


تامین نهاده‌ها و تسهیلات کم‌بهره مهمترین مطالبه کشاورزان گلستانی

گنبدکاووس- ایرنا- شماری از فعالان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان گلستان، تامین به‌موقع نهاده‌های دامی و کشاورزی و پرداخت تسهیلات مناسب را مهمترین مطالبه خود برشمردند تا با رفع این نیازها در دولت مردمی سیزدهم و انگیزه بیشتر به فعالیتشان ادامه دهند.

به گزارش ایرنا، کشاورزان گلستان که ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در اختیار دارند و در تولید ۱۶ محصول راهبردی شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ، گندم، چغندرقند و خرمالو، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه، ماهیان پرورشی و خاویاری و جو و زیتون دارای رتبه‌های برتر کشور هستند برای تامین امنیت پایدار غذایی، بهبود شرایط اقتصادی و ماندگاری در این حوزه، نیاز به حمایت دولت سیزدهم دارند.

رویکرد مردمی بودن رییس دولت سیزدهم از همان ابتدای قبول مسوولیت برای حل مشکلات اساسی مردم با انجام سفرهای استانی و دیدارهای چهره به چهره با اقشار مختلف جامعه، بارقه‌های امید را برای رسیدن به اهداف اولیه و مقدس انقلاب اسلامی که همان بهبود شرایط زندگی بر مبنای نگاه عادلانه است در دل اهالی مردم گلستان به‌ویژه قشر زحمتکش کشاورز روشن کرد و آنها امیدوارند با طرح مشکلات خود زمینه اقدام عملی مسوولان برای حل آنها را شاهد باشند.

گرانی نهاده‌های کشاورزی و دامی، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، قیمت بالای اداوت کشاورزی و هزینه نگهداری آن، کمبود صنایع تبدیلی و بازار فروش مناسب برای محصولات در کنار خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن بخشی از مصائب فعالان بخش کشاورزی گلستان است و آنها برنامه ریزی و همراهی بیشتر مسوولان امر برای رفع این مشکلات را خواستار هستند.

ضرورت کاهش قیمت نهاده‌های کشاورزی و دامی

یکی از کشاورزان گلستان با اشاره به خشسکالی‌ کم سابقه امسال و از بین رفتن پوشش علوفه‌ای مراتع گفت: روستاییانی که در کنار فعالیت کشاورزی، دامپروری می‌کنند به دلیل خشک بودن مراتع برای تغذیه دام خود مجبور به خرید نهاده‌های دامی از بازار آزاد هستند زیرا مقدار علوفه یارانه‌ای اختصاص یافته توسط جهاد کشاورزی بسیار محدود و کفاف خوراک دام‌ها را نمی‌کند.

عبدالسلیم نیازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: نهاده‌های دامی یارانه‌ای فقط جوابگوی یک دهم جمعیت دام دامداران است و آنها مجبورند با پرداخت ۲ تا سه برابر قیمت، این نهاده‌ها را بعضا با کیفیت پایین‌تر از بازار آزاد خریداری کنند که مقرون به صرفه نیست.

وی قیمت نهادهای دامی یارانه‌ای از جمله ذرت، سبوس، کنجاله و علوفه را به‌طور متوسط هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال اعلام و اضافه کرد: قیمت همین نهاده‌ها در بازار هر کیلوگرم ۵۵ تا ۶۰ هزار ریال به بفروش می رسند.

یکی دیگر از کشاورزان گلستانی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: امسال خشکسالی به بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی کشاورزان آسیب زد و اکنون آنها برای کشت زراعت پاییزه خود و تامین نهاده‌ها، نیاز جدی به حمایت دولت دارند.

محمد مصطفی لو افزود: کشاورزان مجبورند هر کیسه کود شیمیایی مانند پتاس و فسفات را به مبلغ پنج میلیون ریال بخرند که برخی کشاورزان به دلیل بالا بودن قیمت، به ناچار از این نهاده‌ها استفاده نمی‌کنند.

جمال الدین صوفی یکی دیگر از کشاورزان گلستانی از هزینه‌های بالای خرید و اجاره ادوات کشاورزی گلایه کرد و گفت: کشاورزان باید همواره بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف هزینه کشت (شخم، دیسک، بذر و کود) نمایند.

وی ادامه داد: به سبب بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی برای خریداری ادوات کشاورزی امکان خرید آن برای همه کشاورزان فراهم نیست و ما از دولت مردمی سیزدهم امیدواریم این مشکلات کشاورزان را برطرف کند.

تامین نهاده‌ها و تسهیلات کم‌بهره مهمترین مطالبه کشاورزان گلستانی

وجود بیش از ۲ میلیون راس دام در گلستان

در این پیوند، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در جمع خبرنگاران گفت که بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین استان سالانه به حدود ۴۰۰ هزار تُن علوفه سیلو شده نیاز دارند که بخشی از آن از داخل استان و بخشی دیگر از خارج استان تامین می‌شود.

به گزارش جهادکشاورزی استان گلستان امسال از هفت هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی استان ۲۱۱ هزار تُن علوفه تولید شد.

مطالبات بخش کشاورزی از زبان مدیران

همچنین تعدادی از مدیران جهادکشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به بیان مشکلات و نیازهای فعالان این حوزه پرداختند و لازمه توسعه و ارتقای کیفی و کمی تولیدات و عرضه محصولات کشاورزی را حمایت جدی دولت و وزارت‌خانه های جهادکشاورزی و صنعت ومعدن و تجارت دانستند.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت: با توجه به شرایط خشکسالی حادث شده و کمبود علوفه در مراتع و گرانی بیش از اندازه نهاده‌های دامی لازم است برای کمک به دامداران نهاده‌های یارانه‌ای به میزان مناسب تخصیص پیدا کند.

علی علیزاده افزود: ۱۷۹ هزار راس دام سبک و سنگین در کلاله وجود دارد که کمتر از ۲۰ درصد نهاده‌های دامی موردنیاز دامداران به شکل دولتی تامین می‌شود و آنها مجبورند بقیه نهاده‌های موردنیاز خود را با قیمت آزاد تهیه کنند.

وی با تاکید بر توجه بیشتر دولت به تامین نهاده‌های دامی یارانه‌ای، اضافه کرد: با توجه به مطرح شدن بحث صادرات دام سبک، امید است قیمت دام به‌زودی به حدی برسد که برای دامدار صرفه اقتصادی داشته باشد.

تامین نهاده‌ها و تسهیلات کم‌بهره مهمترین مطالبه کشاورزان گلستانی

لزوم اختصاص تسهیلات ارزان قیمت

به اعتقاد کارشناسان شرایط اقلیمی گلستان و تعداد روزهای آفتابی آن بویژه در مناطق شرقی استان که به ۳۰۰ روز در سال می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم است و هم مرز بودن با کشورهای آسیای میانه و بهره‌مندی از خط ریلی بین المللی و اتصال به راه آهن شمال به جنوب فرصت خوبی برای صادرات بخشی از محصولات گلخانه‌ای است.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله، فراهم سازی زمینه صادرات تولیدات گلخانه‌ای و اختصاص تسهیلات ارزان قیمت را از مهمترین راهکارهای ارتقای سطح تولیدات کشاورزی گلستان و شهرستان دانست و گفت: حدود سه سال است که پرونده خیلی از متقاضیان ایجاد گلخانه‌ و دامداری در بانک آماده است اما تسهیلاتی برای پرداخت وجود ندارد.

علیزاده فراهم سازی زمینه توسعه کارگاه‌های تولیدی کوچک مقیاس صنایع تبدیلی بخش کشاورزی با توجه به پرشدن ظرفیت ناحیه صنعتی دهنه واقع در کلاله برای استقرار واحدهای جدید و همچنین تخصیص اعتبار برای بهسازی و مناسب سازی جاده بین مزارع را از دیگر نیازهای حوزه کشاورزی این شهرستان برشمرد و برلزوم توجه دولت و مسوولان متولی به رفع این نیازها تاکید کرد.

حسن ممشلی مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر هم در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون در تامین کود اوره مشکلی وجود ندارد و به قیمت دولتی کیسه‌ای ۶۴۰ هزار ریال در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد اما کشاورزان باید سایر کودها مانند پتاس و فسفات را با قیمت آزاد هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی را پنج میلیون ریال خریداری کنند.

ممشلی بیان کرد: در ۲ سال اخیر با توجه به قیمت بالا، فقط ۱۰ درصد از کشاورزان آزادشهر از این ۲ نوع کود برای بهبود کیفیت تولیدات خود استفاده کردند.

مدیرجهاد کشاورزی آزادشهر ادامه داد: همچنین خیلی از دامدارای‌های سنتی و صنعتی شهرستان از کمبود نهاده‌های دامی رنج می‌برند زیرا این نهاده‌ها بر اساس نیاز استان و شهرستان توزیع نمی‌شود.

ممشلی یادآور شد: حداقل نیاز ۹۶ هزار راس دام سبک و سنگین موجود در آزادشهر هر ماه ۱۵ هزار تن نهاده دامی است اما فقط ۵۰۰ تن سهمیه نهاده یارانه‌ای به شهرستان داده می‌شود و دامداران مجبور به خرید نهاده‌های دامی با چند برابر قیمت در بازار آزاد می‌شوند.

وی اختصاص یارانه به نهاده‌های کشاورزی مانند انواع کود، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای خریداری ادوات کشاورزی، تامین نهاده‌های دامی یارانه‌ای به میزان لازم را از مهمترین راهکارهای برای کاهش تورم در حوزه تولیدات دامی و کشاورزی اعلام کرد.

تامین نهاده‌ها و تسهیلات کم‌بهره مهمترین مطالبه کشاورزان گلستانی

تامین نهاده ها مطالبه دامداران

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به خشکسالی امسال و کاهش روان‌آب‌های سطحی و نیز کاهش ذخیره سدها نیاز است در حوزه ایجاد زهکشی‌های روزمینی و زیرزمینی سرمایه‌گذاری شود.

حبیب الله زارع افزود: برای توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله زیره سبز و گل محمدی در گنبدکاووس نیاز است تامین بذر و نهال اصلاح نژاد شده و احداث کارگاه‌ها و کارخانه‌های فرآوری مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد.

مدیرجهاد کشاورزی گنبدکاووس تامین نهاده‌های دامی را از دیگر مشکلات حوزه کشاورزی در استان دانست و گفت: خیلی از دامداران به این مساله معترض‌ هستند.

وی نیاز ماهانه گنبد با وجود ۳۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین را حداقل ۶ هزار تن نهاده اعلام کرد و افزود: میانگین سهمیه ماهانه این شهرستان هزار تا هزار و ۲۰۰ تن انواع نهاده دامی معادل ۲۵ درصد نیاز است.

زارع افزود: دامداران مجبور به خرید نهاده دامی با چند برابر قیمت دولتی از بازار آزاد هستند و این مساله باعث افزایش هزینه‌های نگهداری و به دنبال آن افزایش قیمت گوشت مصرفی مردم می‌شود.

بخش کشاورزی گلستان نیازمند نگاه جامع و برنامه محور

وزیر جهادکشاورزی ۲۶ مهر امسال در نشست با نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت که این استان ظرفیت‌ فراوانی برای تولید انواع محصول کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای دارد و توسعه و تقویت این قابلیت‌ها به نگاه جامع و برنامه محور در همه زمینه‌ها به خصوص در بخش آبندان، آب و خاک احتیاج دارد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهارداشت: یکی از نیازهای مهم این استان برای جلوگیری از خام فروشی، کاهش هدر رفت تولید و افزایش ارزش افزوده برای بهره‌ برداران، راه اندازی کارخانه های صنایع تبدیلی است که تلاش می‌کنیم از این پس تقاضای سرمایه گذاری در بخش احداث واحدهای صنایع تبدیلی در یک هفته بررسی و تصمیم گیری شود.

وی افزود: اولویت و سیاست وزارت جهادکشاورزی برای سرمایه گذاری، تقویت زیرساخت‌های استان های مطرح تامین کننده غذای کشور مانند گلستان است.

کشاورزی گلستان نیازمند دانش روز

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌ کشاورزی این استان شمالی نیازمند استفاده از دانش و ابزار آلات مدرن این بخش است.

مختار مهاجر اظهار داشت: گلستان با داشتن هزار و ۱۷۰ مرکز پرورش طیور، بیش از ۳۰۰ دامداری و چهار هزار هکتار مزارع پرورش میگو، نقش زیادی در تامین نیاز کشاورزی کشور دارد که تداوم این مسیر نیازمند برنامه ریزی در سطح مدیران و تولیدکنندگان است.

وی با اینکه به‌دلیل خشکسالی امسال ۲۵ درصد از تولیدات کشاورزی گلستان کاهش یافت، ادامه داد: با این وجود به دلیل پشتوانه موثر در بهبود کیفیت محصولات، ۲۰ درصد به رشد ارزش کشاورزی استان افزوده شد و به ۳۳۰ هزار میلیارد ریال رسید.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

بهره برداران کشاورزی گلستان سال زراعی گذشته پنج میلیون و ۴۰۳ تن انواع محصول کشاورزی تولید کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!