چند باور غلط در مورد هوس غذایی


چند باور غلط در مورد هوس غذایی

به گزارش بهداشت نیوز (https://behdasht.news/)، هوس‌های غذایی عمدتا به این دلیل شکل می‌گیرند که انتقال‌دهنده‌های عصبی تقویت‌کننده خلق‌وخو را در مغز آزاد می‌کنند. وقتی که این اثرات مغزی شکل می‌گیرند، بیشتر افراد...

به گزارش بهداشت نیوز، هوس‌های غذایی عمدتا به این دلیل شکل می‌گیرند که انتقال‌دهنده‌های عصبی تقویت‌کننده خلق‌وخو را در مغز آزاد می‌کنند. وقتی که این اثرات مغزی شکل می‌گیرند، بیشتر افراد می‌خواهند دوباره این حالت را تجربه کنند، مخصوصا در مواقعی که استرس دارند.

اما با زیاده‌روی در این کار می‌توانیم مغزمان را تا آنجایی شرطی کنیم که اگر خوراکی خاصی در دسترسش نباشد، ترشح هورمون‌های شادی را کاهش بدهد و در نتیجه کاری کند که احساس کنیم بدون آن خوراکی‌ها واقعا کمبود داریم. در ادامه این مطلب، با 5 نمونه از هوس‌های غذایی و تصورات نادرست درباره آنها آشنا خواهیم شد.

تصور نادرست 1 : هوس استفاده از قندها یعنی به این خوراکی اعتیاد دارید

در حال حاضر شواهدی موجود نیست که نشان بدهد اعتیاد به قندها واقعا در گروه اعتیادهای واقعی قرار می‌گیرد. البته می‌دانیم که قندها مرکز پاداش مغز را روشن می‌کنند اما بسیاری از ترکیبات دیگر هم این توانایی را دارند و چنین تاثیری همیشه به اعتیاد مرتبط نیست. بیشتر اوقات، هوس استفاده از قندها به‌دلیل محدودسازی استفاده از کربوهیدرات‌ها و عدم تامین نیازهای تغذیه‌ای بدن شکل می‌گیرد.

تصور نادرست 2 : احساس گرسنگی همیشه یعنی شما تشنه هم هستید

احساس گرسنگی و تشنگی، دو احساس کاملا متمایز هستند که با یکدیگر همپوشانی ندارند. گرسنگی باعث سروصدای معده و احساس خالی بودن فضای معده می‌شود درحالی که تشنگی با احساس خشکی و چسبندگی در دهان همراه است. بعضی افراد کالری‌های دریافتی روزانه را شدیدا محدود می‌کنند و بدن‌شان این کمبود را با احساس گرسنگی به آنان یادآوری می‌کند اما این افراد تصمیم می‌گیرند که چنین حسی را با مصرف نوشیدنی‌ها تسکین بدهند. پس اگر واقعا گرسنه باشید، راهی جز غذا خوردن ندارید و اگر تشنه باشید، باز هم راهی جز نوشیدن وجود ندارد. گاهی اوقات استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند به رفع همزمان احساس گرسنگی و تشنگی کمک کند.

تصور نادرست 3 : هوس گوشت یعنی به کمبود آهن مبتلا هستید

افراد بسیاری تصور می‌کنند که هوس خوردن گوشت‌ها یعنی این‌که بدن‌شان به کمبود آهن مبتلا شده است و مصرف گوشت به‌عنوان مهم‌ترین منبع آهن می‌تواند این مشکل را برطرف کند. با این‌حال،‌ شواهد علمی کافی برای اثبات ارتباط میان هوس خوردن گوشت‌ها و کمبود آهن وجود ندارد. بیشتر افراد این هوس غذایی را صرفا به این دلیل احساس می‌کنند که از خوردن گوشت لذت می‌برند. شایع‌ترین و واضح‌ترین علامت ابتلا به کمبود آهن «پیکا» است که با هوس جویدن یا خوردن مواد غیرغذایی همراه است. خستگی، ضعف و تنگی نفس هم در کنار این علامت رایج قرار می‌گیرند.

تصور نادرست 4 : هوس خوردن خوراکی‌های چرب در صورت عدم دریافت کالری کافی شکل می‌گیرد

اگر به مدت طولانی واقعا کالری کافی دریافت نکنید، ناخواسته کاهش وزن خواهید داشت. در این شرایط، بدن به مقادیر بالایی از مواد مغذی نیاز دارد و نه فقط به کالری‌ها. پس بسیار بعید است که محدودسازی کالری‌های دریافتی باعث شکل‌گیری نیازهای بیولوژیک در بدن به مصرف خوراکی‌های چرب مثل سوسیس و کالباس شود. دلیل به‌وجود آمدن این هوس غذایی مخرب این است که واقعا گرسنه هستید و خودتان را از ترکیبات مغذی مختلف محروم کرده‌اید.

تصور نادرست 5 : هوس خوردن شکلات در سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یعنی بدن به منیزیم نیاز دارد

یافته‌های علمی نشان داده‌اند که دریافت منیزیم با کاهش شدت علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مرتبط است، اما خوردن شکلات جز راهکارهای مناسب برای دریافت منیزیم نیست. هوس خوردن شکلات معمولا به این دلیل شکل می‌گیرد که مصرف خوراکی‌های حاوی قند و کربوهیدرات به آزادسازی تقویت‌کننده‌های خلق‌وخو در مغز کمک می‌کند و احساس بهتری در شما به‌وجود می‌آورد. اگر واقعا به منیزیم بیشتر نیاز داشته باشید بهتر است از بادام و اسفناج استفاده کنید.

منبع: سلامت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟