مساجد و کانون‌ها میعادگاه تحقق بیانیه گام دوم/ از طرح حاج قاسم تا احیاء کارکردهای اجتماعی


مساجد و کانون‌ها میعادگاه تحقق بیانیه گام دوم/ از طرح حاج قاسم تا احیاء کارکردهای اجتماعی

مساجد و کانون‌های مساجد حداقل در دو سال اخیر نقش تعیین کننده خود را در انواع معادلات اجتماعی از اجرای طرح حاج قاسم گرفته تا کمک به محرومان ثابت کردند، جایگاهی که علاوه بر این‌ها به میعادگاهی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب مبدل گشته است.

خبرگزاری شبستان _ رشت، بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری با آن کلام شیوا، بصیر و روشنگری مثال‌زدنی و آینده‌نگری دلسوزانه برای آینده ملت، نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب بدون شک و بی‌تردید نقطه عطفی برای ایجاد جوش و خروشی عظیم در دل مساجد و کانون‌های مساجد پدید آورد و این فضاهای مقدس را به میعادگاهی برای مردم و بستری جهت تحقق فرامین معظم‌له مبدل ساخت.

مساجد و کانون‌های مساجد حداقل در دو سال اخیر نقش تعیین کننده خود را در انواع معادلات اجتماعی و فرهنگی از اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی گرفته تا کمک به محرومان و نیازمندان ثابت کردند، کمک و همیاری‌هایی که بدون شک بدون محوریت قرار گرفتن مساجد و استفاده از جامعه اطلاعات آماری آن‌ها در شناسایی محرومان و قشرهای آسیب‌پذیر ممکن نبود به آن نتیجه مطلوب تعریف شده دست پیدا کند.

"محمدمهدی اسماعیلی " وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در 12 آبان‌ ماه امسال در گردهمایی مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور همانطور که از دولت سیزدهم و وزرایش با شعار دولت مردمی انتظار می‌رفت در وصف جایگاه خطیر مساجد و کانون‌های مساجد گفت: محور کار ما در دوره جدید این است که مردمی‌سازی کنیم و مردمی‌سازی جز از راه مساجد ممکن نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین کانون بروز تجلی دولت مردمی را مسجد خواند و ادامه داد؛ بهترین جایی که مردم حضور و امکان حضور دارند مساجد است، مساجد در همه جا حتی روستاهای زیر هزار نفر هم وجود دارند و از این رو مساجد بهترین فضای برای انجام فعالیت‌ها فرهنگی و هنری هستند.

* مساجد نهادی محوری در تمام تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها

در تایید و در ادامه سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به خوبی بخشی از جایگاه تعیین کننده مساجد و کانون‌های مساجد را تبیین کرد، باید بگوییم برای رسیدن به مدینه فاضله‌ای که جمهوری اسلامی و نظام مقدس ما در پی آن است که البته مسیر آن متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کم‌توجهی‌ها و بی‌مهری‌ها به مسجد و مسجدی‌ها به هزار تویی پیچیده تغییر شکل یافته، باید مساجد را به عنوان نهادی محوری و حیاتی در تمام تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها آن هم نه به شکل فرمالیته و نمایشی بلکه به صورت کاملا اثرگذار و جدی در اولویت قرار دهیم.

بیشترین موضوعی که کشورمان و انقلاب اسلامی در داخل با آن مواجه بوده و اتفاقا از آن آسیب دیده است به حاشیه رفتن مساجد و کانون‌ها در معادلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، آماری و حتی اقتصادی است هر چند که در یکی دو سال اخیر اقدامات ارزنده‌ای برای تقویت این جایگاه انجام شده اما همچنان راهی طولانی برای رسیدن به نقطه ایده‌آل مساجد و کانون‌ها در کشور ام‌القرای جهان اسلام داریم.


* راه دستیابی به ایده‌آل‌های نظام در حوزه فرهنگ و توزیع عدالت

خاطرات دهه شصت و اوایل هفتاد اگر چه برای نسل حاضر ما قابل درک نیست اما نسل‌های اول و دوم انقلاب که آن روزها را به خوبی به یاد دارند، شاهدند و می‌توانند گواهی دهند که در آن ایام کدام نهاد عنصر هویت‌بخش جامعه، هدایت‌گر، تسهیل‌گر و تولی‌گری بسیاری از اقدامات، سازماندهی در توزیع عالانه کمک‌ها به قشرهای مختلف مردم و محرک جامعه به سمت دستیابی به ایده‌آل‌های نظام در حوزه فرهنگ و توزیع عدالت را بر عهده داشت.

آری کارنامه مساجد و متولیان مساجد، کارنامه‌ای درخشان و ماندگار و سندی درخشان در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، در نهم مهر امسال گزارشی تحت عنوان؛ "مظلومیت مساجد و کانون‌ها در توزیع اعتبارات؛ چراغی که با وجود همه بی‌مهری‌ها روشن است" به نگارش درآوردیم تا قبل از شروع به کار جدی دولت مردمی و ارائه لایحه بودجه به مجلس به اولویت‌ها و چشم‌اندازها تاکید کنیم و بگوییم که مهم‌ترین مسیر دستیابی به آرمان‌های انقلاب و نظام از مسیر مساجد و کانون‌های مساجد می‌گذرد.

* توقع در سیاست‌گذاری‌ها؛ مساجد برای نقش‌آفرینی مؤثرتر چقدر رشد کردند

نقش مساجد در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی بر همه روشن و واضح است، از طرفی دلسوزان و متولیان فرهنگی و فعالان حوزه مساجد و کانون‌ها معتقدند همچنان که از نظام برای اهمیت‌بخشی به مساجد در جریان سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها توقع وجود دارد که اتفاقا توقع به حق و به جایی است به همان اندازه هم انتظار می‌رفت این بازوی کارآمد انقلاب نیز همپای سایر بخش‌ها در مسیر رشد و تعالی قرار گیرد.

اما آیا واقعا اینکه سیاست‌گذاران چه توقع و چه وظیفه‌ای بر عهده مسجد می‌گذارند و چه مطالبه‌ای از آن می‌کنند شفاف است، سوال اینجاست که چقدر به نهاد مسجد اهمیت داده شده و چقدر برای رشد آن همگام با تغییر و تحولات اجتماعی این سال‌ها فکر و هزینه شده است.

روی کار آمدن دولت سیزدهم، دولتی مردمی و انقلابی نقطه عطفی در تاریخ پرفراز و نشیب و پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید و امیدواریم و توقع داریم در این دولت مردمی، بازوهای اصلی حمایت کننده از جریان انقلاب و گفتمان‌سازی انقلاب که مساجد و کانون‌های مساجد مهم‌ترین رکن آن به حساب می‌آیند از نگاه پرمهر متولیان و مسئولان جهادی و انقلابی بهره‌مند شوند تا بتوانند کارکردهای خود را در بخش‌های مختلف ارتقاء بخشیده و احیاء کنند.

* نقش مساجد در ترویج امر فرزندآوری تا برگزاری پویش‌های گسترده و شناسایی محرومان

همزمان با اعلام رسمی آمار و ارقام‌های عجیب و تأمل برانگیز در مورد کاهش ازدواج، فرزندآوری، موالید و پیری جمعیت تکاپوها برای واکاوی دلایل این مشکل و راهکارهایی برای عبور از آن در کشور شکل گرفت که دیدیم چگونه مساجد به شکل انقلابی در این حوزه ورود کرده و در حال عمل به رسالت خود هستند.

از طرفی در پاندمی کرونا که نفس کل جهان را به شماره انداخته بود و در کشورمان هم روزهای تلخ و دشواری را رقم زد همه دیدیم که بدون نقش آفرینی مساجد، متولیان آن و کانون‌ها امکان رسیدگی به قشرهای آسیب دیده از این بلای جهانی ممکن نبود، مساجد با همه مشکلات ریز و درشتی که پیش پایشان قرار داشت و دارد در دو سال اخیر با برگزاری پویش‌های گسترده، شناسایی محرومان و مشارکت در امر مواسات حقیقتا خدمات ارزنده‌ای را ارائه دادند.

حجت‌الاسلام «علیرضا عاشوری» از اساتید حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، در تبیین یکی از کارکردهای مساجد با بیان اینکه مساجد جهت گسترش مبانی دینی و شرعی در جامعه تکلیفی مهم بر عهده دارند اظهار داشت: ترویج باورهای درست در امر تشکیل خانواده و ازدواج از جمله موارد مهمی است که مساجد ما در آن به خوبی نقش‌آفرینی می‌کنند.

عاشوری نقش‌آفرینی تمام رسانه‌ها و نه فقط مساجد و روحانیون در موضوعاتی مانند ترویج سبک زندگی اسلامی و ترویج باورهای درست در حوزه ازدواج و تشکیل خانواده را متذکر شد و گفت: مساجد همواره به تکلیف خود عمل کرده‌اند اما سازمان‌هایی که متولی فرهنگ جامعه هستند و از بودجه فرهنگی هم استفاده می‌کنند هم برای گسترش مبانی دینی و شرعی در جامعه تکلیفی مهم بر عهده دارند.

همچنین «محمدرضا خیرخواه» مسئول فرهنگی گلزار بزرگ شهدای رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با تاکید بر اینکه نباید از ظرفیت‌ها و کارکردهای گسترده مساجد و کانون‌های مساجد غفلت شود اظهار داشت: استفاده از اساتید به روز جامعه در سطح مساجد می‌تواند برای جذب حداکثری خانواده‌ها به ویژه قشر جوان اثرگذاری بالایی داشته باشد.

خیرخواه برگزاری برنامه‌های مستمر در گروه‌های مختلف سنی و موضوعات متناسب با هر گروه را در مساجد و در کانون‌های مساجد دارای مزیت‌های بسیار زیادی برای جامعه اسلامی دانست و یادآور شد: باید به این مطلب مهم توجه داشته باشیم که باید در آینده از قشر کودک، نوجوان و جوان نخبگانی آینده‌ساز، با بصیرت و تاثیرگذار به جامعه تحویل داده شود.


بسیاری از چالش‌ها و معضلات مبتلابه جامعه ما ریشه در فقر فرهنگی، دوری از معیارها، سبک زندگی اسلامی و کم‌کاری در این حوزه دارد، از سویی بحث مردمی شدن فرهنگ یکی از شعارهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم و برای چهار سال آینده اعلام شده است. بنابراین واجب است ضمن اتصال عمیق بین دو نهاد فرهنگ وارشاد اسلامی، مساجد و کانون‌های مساجد و با شکل‌گیری یک مطالبه عمومی از دولت خدمتگذار و قدم نهادن مساجد در دوره‌ای جدید از اثرگذاری‌ها، از لحظه به لحظه این فرصت مغتنم برای تحقق آرمان‌های ترسیم شده انقلاب و نظام و پیاده‌ کردن آن‌ها در مقام عمل استفاده گردد.

پایان پیام/84

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | اولین تصاویر از تفنگ تیرانداز ماهر Microwave در جنگ اوکراین