عدالت در اختصاص حق‌آبه سد ماملو، مطالبه مردم جنوب‌شرق تهران است


عدالت در اختصاص حق‌آبه سد ماملو، مطالبه مردم جنوب‌شرق تهران است

تهران- ایرنا- نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی گفت: عدالت در اختصاص آب سد ماملو که در اصل برای تأمین آب شرب و کشاورزی دشت ورامین احداث شده، مطالبه به حق مردم جنوب‌شرق تهران است.

حسین نوش‌آبادی روز سه‌شنبه در جریان بازدید وزیر نیرو از فاز دوم پروژه انتقال پساب جنوب‌ تهران به دشت ورامین گفت: سد ماملو با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز شهرستان‌های جنوب شرق احداث شد ولی امروز در اختصاص حق‌آبه این سد به دشت ورامین، عدالت رعایت نمی‌شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از آب سد ماملو به شرب شهر تهران اختصاص یافته و ۳۰ درصد باقیمانده سهم چهار شهرستان ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت است.

وی گفت: از میزان ۳۰ درصد حق‌آبه اختصاص یافته، ۱۵ درصد به پاکدشت با جمعیت ۳۵۰ هزار نفر و ۱۵ درصد باقیمانده به سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا با بیش از ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد که این نوع تقسیم حق‌آبه، عین بی‌عدالتی و تبعیض آشکار بین مردم ساکن در این بخش استان تهران است.

نوش‌آبادی تصریح کرد: دشت ورامین، قطب تولید محصولات کشاورزی استان تهران است که به دلیل کمبود منابع آبی، ناشی از اختصاص نیافتن حق‌آبه کشاورزان از سد ماملو و لتیان و همچنین کاهش نزولات جوی، از تمام ظرفیت‌های این بخش استفاده نمی‌شود.

وی گفت: به منظور جبران حق‌آبه کشاورزان دشت ورامین، طرح انتقال پساب جنوب تهران به دشت ورامین در فاز دوم از سال ۱۳۹۲ آغاز شد که در صورت تکمیل، ۲۸۳ میلیون مترمکعب آب به دشت ورامین منتقل می‌شود.

نوش‌آبادی اظهار داشت: طرح انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به ورامین و پیشوا و قرچک، به طول ۳۶ کیلومتر و با استفاده از لوله هایی به قطر ۳ متر و جنس پلی اتیلن ۲ جداره در حال اجرا است هزینه اجرای این طرح بر اساس مطالعات صورت گرفته بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی گفت: یکی از مهمترین موانع تکمیل این پروژه، علاوه بر تأمین اعتبار مورد نیاز معارضین واقع شده در طول مسیر است که این مشکل با همکاری مسوولان محلی و استانی برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا وزیر نیرو به منظور بررسی وضعیت پروژه‌های در دست اجرای آب و فاضلاب شهرستان‌های جنوب‌شرق پایتخت، به این بخش از استان تهران سفر کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط