میزان مصرف آب در صنایع اصفهان از سوی مراجع دارای صلاحیت تایید شود


میزان مصرف آب در صنایع اصفهان از سوی مراجع دارای صلاحیت تایید شود

اصفهان-ایرنا- یک فعال محیط‌زیست و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: میزان مصرف آب در واحدهای صنعتی بزرگ اصفهان تنها پس از بررسی و تایید مراجع صاحب صلاحیت می‌تواند مبنا قرار گیرد.

صنایع آب بَر یکی از متهمان خشکی در حوضه زاینده‌رود هستند و این باور به‌ویژه در سال‌های خشک اخیر بیشتر طرفدار پیداکرده است که صنعت آب بر نباید در منطقه‌ای کم آب و اقلیم خشک بنا شود، بااین‌وجود فعالان بخش صنعت اصفهان با ارائه آمار و رقم معتقدند مصرف آب در این بخش را کاهش داده‌اند.

محمد کوشا فر، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: ارزیابی مصرف آب در صنعت علاوه بر آنکه لازم است برای هر واحد به‌ویژه صنایع بزرگ بطور مستقل انجام شود، باید همزمان مجموع آب مصرفی کل صنایع نیز در استانهای واقع در حوضه زاینده‌رود بررسی شود، در این میان خود اظهاری میزان مصرف آب در یک واحد صنعتی بزرگ تنها پس از بررسی و تایید مراجع صاحب صلاحیت می‌تواند مبنا قرار گیرد.

استفاده از پساب در صنایع حوضه زاینده رود، راهکار قابل قبولی برای غلبه بر بحران کمبود آب نیست

وی، به موضوع استفاده از پساب در صنایع اصفهان اشاره و بیان کرد: اگرچه در این رویکرد ازنظر جنبه‌های کیفی مزیت‌هایی مشاهده می‌شود اما ازنظر کمی، ازآنجاکه حوضه زاینده‌رود یک حوضه بسته است بنابراین پساب منبع آب جدید محسوب نمی‌شود و وقتی صنعت پساب را در اختیار گرفته به این معناست که پساب از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر جابجا شده است.

کوشافر بابیان اینکه استفاده از پساب در صنایع امتیاز یا راهکار چندان قابل قبولی برای غلبه بر بحران کمبود آب نیست، افزود: با توجه به تشدید فرونشست، به نظر می‌رسد پساب پس از اطمینان از کیفیت آن می‌تواند به‌عنوان یک مُسکن برای تعادل بخشی دشت‌های در حال فرونشست اصفهان باهدف کاهش پیامدهای ناگوار این پدیده خطرناک موردتوجه باشد.

کاهش مصرف آب در صنعت، نباید توجیهی برای توسعه صنایع در استان باشد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: برخی از صنایع بزرگ استان اصفهان برای کاهش مصرف آب تلاشهای قابل قبولی داشته‌اند که در جای خود اقدامی ارزنده است و می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر صنایع کشور هم باشد، اما ابعاد بحران آب پیچیدگی‌هایی بیش از این اقدامات دارد.

کوشافرتصریح کرد: باید توجه کنیم که در وضعیت موجود تلاش برای کاهش مصرف آب در صنعت اقدامی مناسب است اما نباید این تلاش‌ها توجیهی برای رشد و توسعه صنعت باشد.

به گفته وی، در حال حاضر با توجه به ویژگی‌های سرزمینی، اصفهان دیگر بستر رشد صنعت نیست و از طرف دیگر وظیفه‌داریم به دنبال حفاظت از سرمایه‌های طبیعی خدادادی و حفظ سرمایه‌های فرهنگی و انسانی اصفهان باشیم.

عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، افزود: با توجه به شرایط فعلی چنانچه هنوز طرح‌های رشد صنعتی که باعث افزایش تنش به محیط است در دستور کار اصفهان قرار داشته باشد، پرسشهای متعددی به همراه خواهد داشت و نیازمند بررسی مسوولان مربوطه است.

رویکرد فولاد مبارکه اصفهان در سال‌های اخیر کاهش مصرف آب بوده است

رییس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان اما بر این باور است کاهش مصرف آب رویکرد فولاد مبارکه اصفهان در سال‌های اخیر بوده بطوریکه این صنعت در این بخش سرآمد صنایع مشابه و همتایان خود در جهان است.

بهنام کاویانی، در این پیوند به ایرنا گفت: تصفیه‌خانه استحصال پساب شهرهای اطراف شرکت فولاد مبارکه با ظرفیت اسمی هزار مترمکعب بر ساعت، علاوه بر کاهش وابستگی این شرکت به آب خام، در ارتقای سطح سلامت آب‌های زیرزمینی، بهداشت محیط مناطق اطراف و جلوگیری از ورود پساب به چاه‌های جذبی موثر بوده است.

رییس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان، افزود: این شرکت با داشتن تصفیه‌خانه صنعتی به ظرفیت اسمی سه هزار مترمکعب پساب صنعتی در ساعت و قابلیت تصفیه انواع پساب‌های صنعتی و همچنین قابلیت خالص‌سازی و بازچرخانی پساب به خط تولید را اجرا می‌کند.

وی اضافه کرد: فولاد مبارکه اصفهان شبکه انتقال و ساخت تصفیه‌خانه پساب شهری با هزینه‌ای افزون بر ۶۵۰ میلیارد تومان ایجاد کرده و دارای یکی از بزرگ‌ترین سایت تصفیه پساب در کشور با ظرفیت ۷۲ هزار مترمکعب در روز است.

کاویانی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب فعلی در فولاد مبارکه اصفهان ۱۵ میلیون مترمکعب است، افزود: آبی که وارد چرخه بدنه فولاد مبارکه می‌شود در چندین نوبت بازچرخانی شده تا درنهایت تبخیر شود و یا به‌صورت آبیاری قطره‌ای برای فضای سبز این شرکت استفاده می‌شود.

رییس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان به پیشرفته‌ترین آزمایشگاه پایش پساب با اندازه‌گیری ۲۱ پارامتر به‌صورت آنلاین با هزینه‌ای افزون بر ۲۵ میلیارد تومان در فولاد مبارکه استان اشاره و بیان کرد: برج‌های خنک‌کننده هیبریدی با هزینه‌ ۶۰۰ میلیارد تومان در شرکت فولاد مبارکه ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، فولاد مبارکه بدنبال تولید ۱۵ مگاوات برق با استفاده از نیروگاه خورشیدی است.

کاویانی افزود: فولاد مبارکه طی ۱۰ سال اخیر، تولید فولاد را برمبنای کاهش مصرف آب دنبال کرده است و همه اطلاعات و داده‌ها در این بخش به‌صورت شفاف بیان می‌شود و آماده تبادل‌نظر با محققان و اساتید دانشگاه هستیم.

وی بابیان اینکه همه بخش‌های مربوط به آب و محیط‌زیست در فولاد مبارکه اصفهان بر اساس استانداردهای جهانی دنبال می‌شود، افزود: فولاد مبارکه اصفهان همواره توسعه پایدار بر مبنای حفاظت از محیط‌زیست را شعار خود قرار داده است و در این میان خسارات و یا اشتباهات احتمالی قابل جبران خواهد بود.

کاویانی، بهره‌وری بیشتر از پساب، تطبیق با اقلیم زاینده‌رود، پروژه‌های کاهش و بازچرخانی آب و جایگزینی منابع تامین آب پایدار را از مهمترین برنامه‌های فولاد برای مدیریت منابع آب مصرفی برشمرد.

رییس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: باید بدنبال راهکارهای سازگاری با کم‌آبی و بهینه‌سازی مصرف آب باشیم که فولاد مبارکه این رویه را از سال‌های پیش آغاز کرده است.

وی گفت: یکی از موانع این است که سیستم‌های پیشرفته تصفیه براحتی در اختیار صنعت قرار نمی‌گیرد و بدلیل تحریم دسترسی به فناوری‌های جدید برای مدیریت بهترو بهینه‌سازی مصرف آب در فولاد محدود است.

کاویانی بابیان اینکه مدیریت موازی در رفع چالش‌های آب کارساز نیست، افزود: باید یک‌نهاد تصمیم‌گیرنده باشد و بقیه فقط اجرا کنند همچنین بهره‌برداران از زاینده‌رود نیز نباید تنها به فکر بهره‌برداری از این منبع مهم باشند.

رییس محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان، افزود: در این شرکت دست‌یابی به توسعه پایدار و تبدیل‌شدن به سازمان دوستدار حفظ محیط‌زیست از طریق استانداردسازی، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی، آموزش، اقتصاد چرخشی، مدیریت منابع آبی و مدیریت پسماند انجام‌شده است.

به گفته مسوولان، بیشترین مصرف آب در بخش ذوب‌آهن و فولاد اصفهان حدود ۱۵ درصد آب‌های سطحی است و مابقی مصارف این صنایع از پساب است.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن اول و ازنظر ذخایر معدنی دوم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق