سردار شهید سلیمانی هیچ‌گاه به دنبال حزبی‌گرایی نبود


نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز نه تنها برای دوستان بلکه برای دشمنان نیز ثابت شد که سردار شهید هیچ‌گاه دنبال حزبی‌گرایی، تعصب و تبعیض نبود بلکه به دنبال این بود که مرز جغرافیایی اسلام را با کاشتن درخت امنیت، آسایش و آرامش جلو ببرد.

ماموستا فایق رستمی، در نشست دانشجویی ـ فرهنگی «تأثیر سیره سردار سلیمانی در سبک زندگی» که به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: اگر هر انسانی برای بهتر زیستن در زندگی سه سؤال از کجا آمده؟ برای چه آمده و به کجا می‌رود؟ را مورد توجه قرار دهد، زندگی پر از سعادت و خوشبختی را خواهد داشت.

وی رئوف و رحیم بودن را دو صفت خداوند متعال در نهاد پیامبر(ص) دانست و بیان کرد: در این راستا باید تمام بشریت برای قرار گرفتن در مسیر هدایت الهی در حق یکدیگر رئوف و مهربان باشند همچنین جدیدترین یافته‌های روانشناسی عنوان می‌کند که سعادت بشری جز با ایثار در راه دیگران میسر نمی‌شود.

وی افزود: کسانی که برای عزت، شرف و عدالت اجتماعی خانه و کاشانه خود را رها می‌کنند، نزد خداوند متعال بزرگتر و برتر هستند.

شهادت سلیمانی؛ بالاترین درجه شهادت در انقلاب اسلامی

ماموستا رستمی با اشاره به گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی ادامه داد: برای به ثمر نشستن درخت انقلاب اسلامی شهدای بسیاری جان خود را فدا کردند و در این بین شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بالاترین درجه شهادت در نظام مقدس انقلاب اسلامی بوده است.

وی افزود: هر انسانی با توجه به حضور سردار سلیمانی در کشورهای دیگر ممکن بود این تصور اشتباه را داشته باشد که این حضور به خاطر تعصب مذهبی بوده اما امروز نه تنها برای دوستان بلکه برای دشمنان نیز ثابت شد که سردار شهید هیچ‌گاه دنبال حزبی‌گرایی، تعصب و تبعیض نبود بلکه به دنبال این بود که مرز جغرافیایی اسلام را با کاشتن درخت امنیت، آسایش و آرامش جلو ببرد.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سردار سلیمانی را به عنوان یک مکتب مطرح کردند، افزود: مکتب به معنای مرکز فرهنگ، تمدن، علم، عمران، توسعه و آنچه برای بشریت مفید و اثربخش باشد، بوده است.

سردار سلیمانی در اوج عظمت نفس قرار داشت وی فداکاری، ایثار، استقامت، صبور بودن در راه تثبیت و اجرای حق را از شاخصه‌های مفید، عام‌المنفعه و اثربخش در وجود هر انسانی دانست و افزود: وقتی که انسان به مرحله‌ای از کمال روحی رسید که دیگران را در امر خیر، سعادت، امنیت و آرامش بر خود ارحجیت دهد، با اقدامات خیرخواهانه خود نشان می‌دهد که در اوج عظمت نفس قرار دارد.

ماموستا رستمی مصداق عینی این امر را سردار حاج قاسم سلیمانی دانست و اظهار کرد: این سردار شهید یک سرباز به تمام معنا مدافع مرز عزت و کرامت و دیده‌بان بصیرت نه تنها برای ایران اسلامی بلکه جهان اسلام بود.

سردار سلیمانی هیچ‌گاه به دنبال حاکمیت و سلطه‌گری نبود بلکه به دنبال توسعه اسلامی در سراسر و یک مجاهد فی‌ سبیل‌الله بود و هدفش رساندن بشریت به امنیت، آسایش و اعتدال و میانه‌روی به دور از نفاق و تفریط بود.

وی افزود: شهید سلیمانی مصداق عینی این آیه قرآن کریم است چراکه در راه خدا جهاد کرد و از سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‌ای هراس به خود راه نداد.

وی اظهار کرد: به راستی تاریخ بر سرگذشت بزرگ مردان و قهرمانان آراسته شده است، شهید سلیمانی تمام ثروت، هستی و جان خود را در راه تبلیغ حق و حمایت از دیگران به ویژه مظلومان جهان فدا کرد و تمام بلاها و مصیبت‌ها را به جان خرید تا لایق تعریف و تمجید الهی شود.

ماموستا رستمی مدافعان حرم را همان مهاجران و انصار دوران پیامبر(ص) دانست و گفت: مهاجران و مدافعان حرم به خاطر دین، آرامش مردم و اجرای عدالت پروردگار هجرت و در راه حفظ اسلام ایثار و فداکاری کردند.

وی ادامه داد: ایران اسلامی از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون سختی‌های بسیاری از مقابله با رژیم ستمشاهی، هشت سال جنگ تحمیلی، وقایع ۸۸، تحریم ظالمانه و ... را پشت سر گذاشته و سرافرازانه به پیروزی رسیده‌اند.

استقامت و بصیرت؛ شاخصه‌های پیروزی انقلاب اسلامی

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری هشت عامل اصلی در پشت سرگذاشتن این سختی‌ها مؤثر دانست و گفت: استقامت، صبور بودن، بصیرت فکری، شجاعت، ایمان و حب وطن، روحیه شهادت‌طلبی، اتحاد و یکدلی و وظیفه‌شناسی از دلایل اصلی پیروزی ملت ایران در تمام این سختی‌های بوده است.

وی با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی به واسطه اخلاص خود به این مقام والا نائل آمد، افزود: سردار سلیمانی به دلیل داشتن این ویژگی‌های اخلاقی هم در دوران حیات و هم بعد از شهادتش به یک الگو برای جهانیان تبدیل شده است و همین امر برای سردار شهید کرامت را به ارمغان آورد و برای دشمنانش شرمساری را به جا گذاشت.

ماموستا رستمی بیان کرد: تا زمانی که مردم و مسئولان در سنگر اخوت و برادری و وحدت با هم باشند، تمام توطئه‌های دشمن شکست خواهد خورد اما کوچکترین رخنه در این سنگر بزرگترین آسیب‌ها را به دنبال خواهد داشت. ما تا روز قیامت مدیون خون شهدا بوده و از امانت شهدا که آرامش، امنیت، آسایش، توسعه، عمران و آبادانی و خدمتگزاری به مردم است، محافظت خواهیم کرد.

امام‌جمعه سنندج در بخش پایانی سخنانش مشکلات جوانان را دغدغه اصلی مقام معظم رهبری دانست و یادآور شد: بیکاری جوانان یکی از دغدغه‌های اصلی استان کردستان بوده که باید مسئولان به طور عملی به آن بپردازند.

سردار سلیمانی؛ تبلور عینی بیانیه گام دوم انقلاب

اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان در ادامه این نشست با گرامیداشت یاد و خاطر امام راحل و ایام سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: اگر سردار سلیمانی و سلیمانی‌هایی در انقلاب اسلامی ظهور پیدا کردند به خاطر وجود بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و پرورش در مکتب حضرت امام(ره) بوده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از شهادت سردار سلیمانی یک اتفاق بزرگی در جهان روی داد و همگان را تحت تأثیر قرار داد، افزود: آنچه مقام شهید سلیمانی را بالا برد خالص و مخلص بودن در راه حق بود و خداوند به واسطه این اخلاص، مقام والای شهادت را نصیب وی کرد.

عبادت‌های خالصانه سردار سلیمانی

رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: شهید سلیمانی ۴۰ سال از عمر خود را با شجاعت در میدان‌های نبرد حق علیه باطل گذراند و رشادت‌های بسیاری را به وجود آورده و این رشادت‌های خالصانه، وی را به والاترین مقام یعنی شهادت رساند. کسانی که در به شهادت رساندن سردار سلیمانی نقش داشتند، خودشان به جزای عملشان رسیده و خداوند همان اسفل سافلین را نصیب آن‌ها کرده و خواهد کرد.

اسدی در ادامه گفت: بعد از به شهادت رساندن سردار سلیمانی، ترامپ منفورترین چهره عالم شد و تمام نقشه‌هایی را که علیه این سردار رشید اسلام کشید، برای وی و هم پیمانانش نتیجه عکس داد و در جهان نهضت حمایت از سردار سلیمانی به راه افتاد.

مقامی بالاتر از شهادت نیست

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در طول چهل سال گذشته دوران‌های مختلفی را داشته است، افزود: دوران پیروزی انقلاب اسلامی، رهبری مقام عظمای ولایت، دوران دفاع مقدس و اخیراً نیز شهادت سردار سلیمانی دوران جدیدی در حرکت پیش و روی انقلاب بوجود آورده در این دوره انقلاب وارد عرصه جدیدی از افتخارات خود شده است.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان اظهار کرد: هر جایی که فشار بر انقلاب اسلامی بوده یک اتفاق و حرکت عظیمی روی داده است و موجب شده نوع نگاه‌ها به نظام مقدس جمهوری اسلامی خیره شود که شهادت سردار سلیمانی از برجسته‌ترین این روی داده‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه براساس آیه قرآن که می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند»، افزود: در نزد خداوند متعال هر مقامی بالاتر از مقام دیگر است تا اینکه به مقام شهدا می‌رسد وقتی به این جایگاه رسید دیگر مقامی بالاتر از شهادت نزد خداوند متعال وجود ندارد.

اسدی افزود: در آموزه‌های دینی داریم که با ریختن اولین قطره خون شهید بر روی زمین تمام گناهانش پاک می‌شود و سردار شهید سلیمانی به این جایگاه رفیع رسیده است.

وی با این سؤال که تکلیف ما در قبال این سردار شهید چیست، بیان کرد: یکی از تکالیف ما در قبال رشادت‌ها، شجاعت‌ها، ایثار و فداکاری‌های شهید سردار سلیمانی، ساری و جاری کردن سبک زندگی سردار در زندگی‌مان است چراکه در این دوره با بمباران فکری و با هجمه‌های زیاد فرهنگی دشمنان، پیروی از سبک زندگی سردار بهترین روش مصون ماندن از هجمه‌های فرهنگی می‌باشد.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان شهادت سردار سلیمانی را یک فرصت مغتنی برای بهره‌گیری از راه و روش این شهید بزرگوار دانست و گفت: باید سبک و سیره زندگی سردار سلیمانی را در خانواده‌ها تسری بخشیم.

وی سردار حاج قاسم سلیمانی را تبلور عینی بیانیه گام دوم انقلاب دانست و افزود: اگر ما بخواهیم بیانیه گام دوم انقلاب و بیانات مقام معظم رهبری را مجسم کنیم، تجلی آن در چهره حاج قاسم سلیمانی بوده چراکه سردار سلیمانی به عنوان یک انسان فرهیخته، خودساخته، مخلص و شجاع بوده است.

اسدی با تأکید بر اینکه سبک زندگی سردار سلیمانی را نمی‌توان تنها به یک موضوع محدود کرد، ادامه داد: مقام معظم رهبری لفظ مکتب را برای سردار سلیمانی به کار برده‌اند که این نشان از عظمت و بزرگی و جامع بودن تمامی ابعاد زندگی سردار سلیمانی دارد. چراکه زندگی ایشان هم از بُعد معرفت‌شناختی، خداشناسی، انسان‌شناسی و حتی هستی‌شناسی قابل تأمل است و لازمه که در خصوص همه این ابعاد بحث و گفتگو کرد.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: وقتی مقام معظم رهبری با آن ژرف‌اندیشی و حکمت، لفظ مکتب را برای سردار سلیمانی بکار می‌برد به این معناست که در زندگی سردار سلیمانی هم خداشناسی، هم معرفت‌شناسی، هم هستی شناسی و هم انسان‌شناسی وجود داشته است. زندگی سردار سلیمانی سرشار از ساده زیستی بوده است، در زندگی شخصی با خانواده همچون یک دوست بوده و همواره صله ارحام را به‌جا می‌آوردند.

اسدی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی همواره در زندگی شخصی و اجتماعی خود عمل‌گرا بوده است، یادآور شد: سردار شهید یاری‌گر مظلومان جهان، متعبد و در عین حال شجاع بود و همواره لرزه بر اندام دشمنان می‌انداخت.

تبدیل مکتب سلیمانی به یک گفتمان مسلط حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان در ادامه اظهار کرد: فضای عمومی جهان اسلام به ویژه ایران اسلامی این روزها با یاد و نام سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عطرآگین است و راه و مکتب و مدرسه درس‌آموز شهید سلیمانی در سرتاسر کشور و منطقه به مثابه گفتمان مسلط در آمده است.

وی افزود: مهم‌ترین بخش‌های گفتمان شهید سلیمانی پاسداری از نظام اسلامی و جایگاه رفیع ولایت فقیه و انقلابی‌گری با کارکرد جهادی و مقاومت است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان بیان کرد: اهمیت کار شهید سلیمانی اثرگذاری و معرفت‌بخشی و شورآفرینی است که شهادت ایشان ایجاد کرد و ضرورت الگوگیری از وی ایجاب می‌کند که ایشان را به عنوان یک فرد بلکه به عنوان یک مکتب تعالی بخش بنگریم مکتبی که مشتاقان زیادی را مجذوب خود کرده است.

مهم‌ترین ارکان مکتب سلیمانی

وی در ادامه افزود: مکتب شهید سلیمانی ریشه در مکتب اسلام و قرآن، مکتب اهل بیت(ع) و امامین انقلاب دارد و مهم‌ترین ارکان مکتب حاج قاسم سلیمانی توحید عملی، ولایت‌پذیری، بصیرت، معنویت، عقلانیت و عدالت است.

حجت‌الاسلام سادات اظهار کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری سردار سلیمانی اخلاص، انقلابی‌گری، ولایتمداری، مردم محوری، استکبار ستیزی و فراجناحی بودن ایشان می‌باشد.

وی افزود: با الگو قرار دادن بن‌مایه‌های مکتب و گفتمان شهید سلیمانی به عنوان یک گوهر گرانبهای انسانی می‌توان همانند سردار دل‌ها به بهترین انتخاب آگاهانه درست و هوشمندانه برای حفظ اقتدار نظام اسلامی و پویایی انقلاب دست زد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان تأکید کرد: نظام سلطه در صدد است که فرآیند سبک زندگی را بر اساس مدل جهانی شدن در جامعه نهادینه کرده و روح و هویت فرهنگ‌ها را نابود کند و در مقابل مؤلفه‌های سبک زندگی غربی که بر منفعت‌طلبی و لذت‌جویی استوار است، را در جهان ترویج دهد. لذا ما باید در تقابل با این فرهنگ مهاجم الگوهای اسلامی خود را مطرح کنیم که یکی از این الگوهای عینی و شاخص شهید سلیمانی بوده است و در این راستا باید سبک سردار سلیمانی در حوزه فردی و اجتماعی را در جامعه تبیین کنیم.

حجت‌الاسلام سادات با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در مکتب اسلام که هم به ساحت جسم و دنیا و هم ساحت معنوی و روح و روان توجه دارد، رشد پیدا کرده است، گفت: آموزه‌های اخلاقی در تفکر مادی مفهوم و معنا پیدا نمی کند.

مکتب سلیمانی ریشه در مکتب قرآن دارد

وی بیان کرد: توکل به خدا، شهادت، تواضع، یاری از مظلومان از آموزه‌های اخلاقی مکتب شهید سلیمانی بوده است چراکه مکتب سردار سلیمانی ریشه در مکتب قرآن دارد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان افزود: در حوزه فردی سردار سلیمانی یک فرد با اخلاص بوده که رنگ خدایی به خود گرفته و صبغه الهی پیدا کرده است و این جایگاه معنوی موجب شده که در قلب مردم جهان جای پیدا کند. در کنار داشتن روحیه حماسی و جهادی، سردار سلیمانی یک عارف کم‌نظیر بوده که عرفان و جهاد را در هم آمیخته و مکتب سلیمانی را بنیان گذاشته است.

حجت‌الاسلام سادات یادآور شد: سردار سلیمانی انسان متواضعی در برابر مظلومان و فقرا و انسان مستحکم و با صلابتی در برابر دشمنان بود و همواره خود را فقر مطلق می‌دانست تا اسیر کبر و غرور دنیوی نشود.

ساده‌زیستی؛ از مصادیق عینی سبک مدیریتی

علی‌اصغر حسینی، معاون پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در ادامه گفت: ساده‌زیستی از مصادیق عینی سبک مدیریتی بوده که مصادیق عینی آن امروز در جامعه کمتر دیده می‌شود.

وی زندگی سردار سلیمانی را از الگوهای عملی ساده‌زیستی دانست و افزود: مکتب سلیمانی ادامه‌دهنده مکتب علوی و نبوی بوده است کسی که به گفته رئیس جمهور ملعون اسرائیل خاورمیانه بر انگشتان سردار می‌چرخد، اما با وجود این جایگاه در نهایت سادگی و به دور از هر کبر و غروری زندگی می‌کردند.

معاون پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان بیان کرد: بزرگترین شاخصه سردار سلیمانی عملی کردن گفته‌هایش بود چراکه ایمان را با عمل ترکیب کرد و به معنای واقعی ترکیب و تفسیر ایمان و عمل صالح بود.

مکتب سردار سلیمانی دستخوش فراموشی نشود

وی با تأکید بر اینکه نباید مکتب و جایگاه سردار سلیمانی دستخوش تغییر و فراموشی شود، افزود: در این راستا نهادهای انقلابی از جمله جهاددانشگاهی در راستای رسالت خود باید نسبت به مکتب سلیمانی حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

حسینی با اشاره به اینکه برای تبیین مکتب سلیمانی نباید فقط به برگزاری این نشست‌ها آن هم برای رفع تکلیف و سالی یک‌بار اکتفا کرد، افزود: ما باید مدیران و مسئولان را به این روش فکری و منطق عملی تشویق کنیم. واقعاً چرا جامعه ما امروز فقط درگیر گزارش دادن و مستندسازی‌های ظاهری شده است و امیدواریم برای ترویج مکتب سلیمانی نیز گرفتار این امر نشویم چراکه این مکتب بسیار اصیل و والاست.

معاون پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با اشاره به اینکه سردار سلیمانی خود را نامزد گلوله‌ها و نامزد شهادت می‌دانست، اظهار کرد: زمانی که پیشنهاد وی برای حضور در انتخابات از سوی یکی از حزب‌ها مطرح شد، سردار سلیمانی عنوان کردند که من در میان دشت‌ها و کوه‌های عراق و سوریه به دنبال شهادت هستم و همین عظمت و بزرگی موجب شد که در مراسم شهادتش۳۰ میلیون مشایعت‌کننده داشته باشد. وی افزود: شهید سلیمانی به معنای واقعی مصداق معقولیت بود و در سایه این معقول بودن در جامعه محبوبیت پیدا کرد و هنوز هم این محبوبیت را بین مردم دارد.

حسینی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری ده سال پیش فرمودند که سردار سلیمانی در جایگاه شفاعت قرار دارند که این نشان از دید بلند مقام معظم رهبری داشت، افزود: بعد از شهادت ایشان نیز مقام معظم رهبری نوید این را دادند که مکتب سلیمانی بالاتر از جایگاه خودش و اثر رعب و وحشت مکتب سلیمانی در جهان بیشتر از وجود خودش خواهد بود که امروز شاهدیم که این امر در جهان تحقق یافت. وی در پایان یادآور شد: در این راستا باید در قالب فیلم و کلیپ‌هایی از زندگی این سردار تهیه شود تا مکتب سلیمانی را بتوانیم برای نسل جوان القا کنیم و بتوانیم مکتب سلیمانی را در جامعه تبیین کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی