محصولات کشاورزی گیلان سالم است


محصولات کشاورزی گیلان سالم است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گیلان گفت: محصولات کشاورزی گیلان کاملا سالم هستند و مردم نباید به شایعات توجه کنند.

محمد ابراهیم محمدی در گفت و گو با ایسنا در خصوص ضرورت شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی به عنوان کاری موثر در تضمین سلامت محصولات کشاورزی گفت: نه تنها باغات استان بلکه حتی گلخانه ها نیز فاقد شناسنامه هستند ولی طبق برنامه های وزارت خانه جهاد کشاورزی درصدد هستیم این موارد را شناسنامه دار کنیم.

وی افزود: شناسنامه دار کردن باغات و گلخانه ها در کشور شروع شده است و با انجام این کار اطلاعات تولید محصول در آن درج و مثلا مشخص می شود که از کدام استان آمده و چه میزان سم و کود و از چه نوعی در مراحل مختلف در آن به کار رفته است.

محمدی ادامه داد: اگر فردی محصولش استانداردهای لازم را هنگام تولید رعایت نکرده باشد از روی شناسنامه محصول شناسایی می شود و خود آن فرد نیز اشکالاتش را رفع می کند و محصول استاندارد برای رقابت به بازارهای هدف صادر می کند.

صادرات محصولات کشاورزی صرفا با دریافت گواهی بهداشتی

وی با بیان این که در قانون تجارت ایران، صادرات محصولات کشاورزی صرفا با دریافت گواهی بهداشتی از سازمان حفظ نباتات مجاز دانسته شده و به دریافت گواهی سلامت از وزارت بهداشت اشاره نشده است، اظهار کرد: اگر کشور مقصد، داشتن این گواهی را درخواست و الزام کند، در آن صورت صادر کننده باید به آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت مراجعه و نمونه محصولاتش را ارایه داده و پس از آنالیز محصول از نظر باقیمانده سموم، فلزات، نمک‌ها و نیترات گواهی بهداشتی برایش صادر می‌شود.

محمدی ادامه داد: به طور مثال برای صادرات پسته زمانی که گواهی سلامت از سوی سازمان غذا و دارو صادر نشود، ما گواهی بهداشتی صادر نخواهیم کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: محصول سالم از نظر ما محصولی است که حد مجاز باقی مانده سموم آن کمتر از حد استاندار تعیین شده باشد و اگر چه ممکن است گاهی مشکلاتی هم پیش آید اما در مجموع محصولات کشاورزی ما کاملا سالم هستند.

افزایش استفاده از مبارزات غیرشیمیایی در تولید محصولات کشاورزی

وی افزود: باید به این فکر کنیم که ممکن است خواسته های بازارهای هدف از محصولات کشاورزی به نفع ما باشد و به همین دلیل کشاورزان از این پس باید در مبارزه با آفات بیشتر بر مبارزات غیرشیمیایی تمرکز کنند.

محمدی تصریح کرد: مردم به شایعات توجه نکنند و بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی به کشورهای اوراسیا می رود و اگر مشکلی وجود داشت این همه صادرات نداشتیم.

وی گفت: در مورد فلفل دلمه‌ای‌های صادراتی به روسیه، این کشور اعلام کرد چهار نوع سم استفاده شده در این محصولات در این کشور ثبت نشده با اینکه این سموم در اتحادیه اروپا هم استفاده می‌شود اما در روسیه ثبت نشده بود حتی اگر در حد مجاز هم باشد چون روسیه این سموم را ثبت شده ندارد به همین مورد اعتراض قرار گرفته است.

در فضای مجازی طوری حرف می‌زنند که انگار همه محصولات کشور آلوده است

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت وزارت جهاد کشاورزی علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه در کشور و فضای مجازی طوری حرف می‌زنند که انگار همه محصولات کشور آلوده است و برخی هم با انگیزه‌های خاص به این موضوع دامن می‌زنند که نوعی خودزنی است. این گونه نیست که مردم ما محصول سمی می‌خورند. محصولات کشاورزی ما با استانداردهای داخلی سالم است وهیچ‌گونه خطری از محل مصرف بافت‌های گیاهی مردم را تهدید نمی‌کند.

نیز درباره شناسنامه‌دار نبودن محصولات کشاورزی ورودی به بازار داخل گفت: متاسفانه واقعیت این است که محصولات کشاورزی ما شناسنامه ندارد و جدولی نیست که در میادین میوه و تره‌بار هم این چنین است و ما در این بخش خلاء قانونی داریم که باید رفع شود.

در بخش نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی خلاء قانونی داریم

وی افزود: این که می‌گویم ما در بخش نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی خلاء قانونی داریم ناظر براین است که مثلا هیچ قانونی وجود ندارد که اگر کسی سم زیاد بر محصولات کشاورزی زد باید چگونه مجازات شود. باید قانون برای این جرایم مجازات‌های موثر در نظر بگیرد.

علایی مقدم تصریح کرد: ما به این جمع‌بندی رسیدیم که برای حفظ اعتبار ایران در بازارهای جهانی و رفع ابهامات و نگرانی‌های موجود، از این پس گواهی سلامت و بهداشت به طور توامان برای صادرات محصولات کشاورزی ایران اجباری شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین عکس از زن فوق جوان و زیبای کوروش یغمایی + بیوگرافی جذاب ترین خواننده راک