افشاگری درباره زندگی لوکسِ «عبدالفتاح السیسی»


افشاگری درباره زندگی لوکسِ «عبدالفتاح السیسی»

«ظرفِ تنها هفت سال (دوره حضور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در قدرت)، السیسی فقط 774 میلیون دلار را خرج خریدِ هواپیما کرده است. وی اقدام به قطع کردن یارانه نان و دیگر کالا‌های اساسی به بهانه کمبود پول می‌کند و عملا از مردم می‌خواهد که کاستی‌های اقتصادی دولت را جبران کنند، این در حالی است که خودِ وی خاصر نیست تا از ناوگان هوایی ریاست...

فرارو- پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی، به سیاست جدید ریاضت اقتصادیِ دولت مصر که با قطع قابل توجه یارانه‌های اقتصادی و معیشتی به مردم این کشور همراه شده پرداخته و به طور خاص به این نکته اشاره کرده که ادعا‌های "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر مبنی بر ضرورت حذف یارانه‌های مرتبط با کالا‌های اساسی در این کشور به دلیل کمبود منابع مالی در مصر، با اقدامات و رویه‌های او در خرید هواپیما‌های لوکس برای ریاست جمهوریِ مصر و همچنین ساختِ قصر‌های مجلل برای خود در این کشور، هیچ همخوانی ندارد.

میدل ایست مانیتور با افشاگری در مورد رویه‌های ثروت اندوزانه السیسی می‌نویسد: «چند روز قبل، "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر به طور ناگهانی، دستوری فوری مبنی توقف اعطای یارانه‌های غذایی به زوج‌های تازه ازدواج کرده در مصر را صادر کرد و اعلام کرد که اعطای همین یارانه‌ها بوده که در نوع خود موجب شده تا مصر قریب به یک دهه از حرکت در مسیر توسعه باز بماند. متاسفانه این تصمیم حدودا چهار ماه قبل با نمونه مشابه دیگری از سوی رئیس جمهور مصر در مساله قطع یارانه‌های اعطایی به نان همراه بوده که در نوع خود موجب افزایش قابل توجه قیمتِ این کالای راهبردی در مصر شد. کالایی که بخش زیادی از جمعیت فقیر مصر به آن به عنوان تنها راه زنده ماندنِ خود می‌نگرند.

به گزارش فرارو، اینطور به نظر می‌رسد که رئیس جمهور مصر طبق معمول از حجم بارِ اقتصادی که دولت مصر به دوش می‌کشد بسیار ناراحت است و باز هم طبق معمول از فقرا و طبقه ضعیف اقتصادی جامعه مصر می‌خواهد تا بار حذف یارانه‌های اقتصادی در این کشور را به دوش بکشند. البته که عملا از این طیفِ ناتوان و ضعیف خواسته می‌شود تا به خاطرِ پیشرفت مصر، این بار سنگین را به دوش بکشند. به طور کلی اینطور به نظر می‌رسد که شعار‌های ریاضت اقتصادی که دولت السیسی مطرح می‌کند، صرفا حامل پیامد‌های سنگین فقط برای اقشار ضعیف این کشور هستند. این قشر اجتماعی و اقتصادی، ظاهرا هیچ ارزشی برای وی ندارند. السیسی در سال‌های اخیر نشان داده که به خوبی بلد است از پول و ثروت ملت مصر، در راستای امیال خود لذت ببرد. وی در مدت اخیر به نحو گسترده‌ای اقدام به خرید هواپیما‌های جدید و ساختِ ساختمان‌ها و مکان‌های لوکس در مصر کرده است.

خرید پنج هواپیمای جدید برای ریاست جمهوری مصر

چند ماه قبل، السیسی یک هواپیکای لوکس مدلِ B۷۴۷-۸ شرکت بوئینگ را خریداری کرد. هواپیمایی که ۴۱۶ میلیون دلار قیمت دارد و قرار است جایگزینِ هواپیمای کنونی ریاست جمهوری مصر شود.

هواپیکای جدید عبدالفتاح السیسی از سال ۲۰۱۲ در میادین هوایی شرکت بوئینگ بوده و پس از آنکه شرکت هواپیمایی آلمانی "لوفت هانزا" سفارش خرید خود را لغو کرده (قرار بوده لوفت هانزا ۲۰ هواپیمای مشابه را از شرکت بوئینگ خریداری کند که از این تعداد، ۱۹ مورد را خریداری کرده و فقط از خرید یک مورد که اکنون هواپیمای ریاست جمهروی مصر است انصراف داده است)، اکنون به تصاحبِ دولت مصر درآمده است.

بر اساس آنچه برخی منابع آلمانی اعلام کرده اند، شرکت لوفت هانزا به دو دلیل عمده از خرید بوئینگِ B۷۴۷-۸ انصراف داده است: دلیل اول این است که شرکت بوئینگ هواپیمای مذکور را بیش از آنچه که قرار بوده، در پرواز‌های آزمایشی خود مورد استفاده قرار داده است (بر اساس آنچه در قرارداد دو طرف قید شده). جدای از این‌ها، ظاهرا این هواپیما دستخوش تغییرات فنیِ قابل توجه و عجیبی نیز شده است.

جالب اینکه قیمت این هواپیما اندکی کمتر از قیمت ۱۴ هواپیمایی بوده که در دوره سی ساله ریاست جمهوری "حسنی مبارک" در مصر خریداری شده است. ارزش کلی این هواپیما‌ها حدودا ۵۰۷ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که "انور سادات" رئیس جمهورِ قبل از حسنی مبارک در مصر، دو فروند بوئینگِ ۷۰۷ را در اختیار داشت که هر دو از سو "شیخ زاید بن سلطان" حاکم امارات به وی هدیه داده شده بودند. وی همچنین یک هلی‌کوپتر نیز در اختیار داشت که آن را از رئیس جمهور سابق آمریکا "جیمی کارتر" گرفته بود.

از سوی دیگر، "جمال عبدالناصر" رئیس جمهور دیگر مصر نیز ترجیح می‌داد که برای سفر‌های خود، یک هواپیما را به طور کلی اجاره کند و در طی سال‌های طولانیِ حضور خود در قدرت، هیچگاه اقدام به خرید یک هواپیما در مقام رئیس جمهوری مصر نکرد.

هواپیمای جدیدی که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور کنونی مصر از شرکت بوئینگ خریده است، جایگزین هواپیمای فعلی ریاست جمهوری مصر که یک ایرباسِ مدلِ A۳۴۰-۲۰۰ SU-GGG است خواهد شد. هواپیمایی که از سال ۱۹۹۵ در خدمت ریاست جمهوریِ مصر است.

عبدالفتاح السیسی از زمانی که به قدرت رسیده، اقدام به خریدِ ۵ هواپیمای لوکسِ ریاست جمهوری کرده است. وی پیشتر چهار هواپیمای مجلل را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد. هواپیما‌هایی که ساخت شرکت فرانسویِ "داسو اویاسیون" و از مدلِ Falcon-۷X بودند و ارزشی بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو نیز داشتند.

این هواپیما‌های فالکون ۲۳.۲ متر طول، ۲.۳۴ متر پهنا و ۱.۸۸ متر ارتفاع دارند و می‌توانند غیر از خدمه پروازی، هشت نفر را حمل کرده و قریب به ۱۱ هزار کیلومتر نیز پرواز کنند. این هواپیما‌ها از تجهیزات مدرنی نظیر تلفن‌های ماهواره ای، انواع قهوه سازها، اجاق‌های مایکرویو و قسمت‌هایی مجلل برای نشستن و حتی خواب برخوردارند.

این قرار داد‌ها در شرایطی بسته شده که مصر در شرایط بحرانی اقتصادی قرار داشته است. تنها سه ماه قبل از انعقاد آن ها، دولت مصر تصمیم گرفت تا نرخ مبادله پوند (واحد پول مصر) را آزاد کند، قیمت فرآورده‌های نفتی را افزایش دهد، و یارانه‌های دولتی برای برق و دیگر مواد و کالا‌های اساسی را نیز در نوامبر سال ۲۰۱۶ لغو کند.

از این رو، ظرفِ تنها هفت سال (دوره حضور عبدالفتاح السیسی در قدرت)، السیسی فقط ۷۷۴ میلیون دلار را خرجِ خرید هواپیما کرده است. وی اقدام به قطع کردن یارانه نان و دیگر کالا‌های اساسی به بهانه کمبود پول می‌کند و عملا از مردم می‌خواهد که کاستی‌های اقتصادی دولت را جبران کنند، این در حالی است که خودِ وی حاضر نیست تا از ناوگان هوایی ریاست جمهوریِ مصر که از دولت‌های قبل به وی رسیده استفاده کند و اندکی دست به صرفه جویی بزند.

ساخت سه قصرِ جدید ریاست جمهوری در مصر

از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون، عبدالفتاح السیسی حداقل اقدام به ساخت سه قصر جدید ریاست جمهوری در مصر کرده و و بیش از ۱۰ ویلای ریاست جمهوری جدید را نیز به حدودا ۳۰ مکان تاریخی و استراحتگاهِ سنتی روسای جمهور مصر افزوده است. مجموعه جدید کاخ ریاست جمهوری مصر در دوره عبدالفتاح السیسی وسعتی به اندازه ۲.۵ میلیون متر مکعب دارد. این منطقه به اندازه ۶۲۵.۲ هکتار است. یکچنین مجموعه‌ای حدودا ۱۰ برابر بزرگتر از "کاخ سفید" که همان اقامتگاه و محل کارِ رئیس جمهور آمریکا است، می‌باشد.

السیسی همچنین در حال ساختِ یک مکان لوکس دیگر نیز است. مکانی که از حیث سبک معماری، شبیه به "کاخ سفید" است و در شهر ساحلی جدیدِ "العلمین" واقع شده است. مکانی که السیسی تصمیم گرفته تا اقامتگاه تابستانی وی باشد تا وی بتواند از هوای مطبوع مدیترانه‌ای آن، در بحبوحه گرمای طاقت فرسای قاهره، لذت ببرد.

السیسی قصر دیگری را نیز در یک شهرک نظامی به نام "هایک‌استِپ" ساخته است. این قصر، مکانی لوکس و مجلل است که باند فرودگاه، باغ‌های سبز و زیبا، و ساختمان‌های دولتی را در بر می‌گیرد. در جوار آن نیز چهار ویلای لوکس قرار دارند که از استخر‌های اختصاصی برخوردارند و گفته شده که به دستیاران ارشد نظامیِ السیسی تعلق دارند.

عبدالفتاح السیسی انکار نمی‌کند که تمامی این مکان‌ها را خودِ وی ساخته است. به عنوان مثال در جریان یک سخنرانی در تاریخ ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۹، وی اعتراف کرد که: "بله؛ ما بنا‌های جدیدی ساخته ایم و بنا‌ها و مکان‌های بیشتری نیز خواهیم ساخت. با این حال، این بنا‌ها و مکان‌ها مال من نیستند. من کار می‌کنم تا یک مصرِ جدید را بسازم".

در نتیجه تمامی این اقدامات، مصر به کشوری تبدیل شده که السیسی بخش زیادی از ثروت آن را خرج ساختِ ساختمان‌ها و قصر‌های مجللِ ریاست جمهوری برای خود و خانواده اش می‌کند (و همچنین خرید‌های لوکس دیگر)، و اکنون به شدت با مشکل مالی رو به رو شده و از منابع مالی کافی، جهت حمایت حداقلی از شهروندان خود هم برخوردار نیست».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا