نان در گیلان به نرخ سردرگمی


نان در گیلان به نرخ سردرگمی

رشت- ایرنا- افزایش و بروزرسانی قیمت نان در گیلان و ابلاغ آن به نانوایان و مشکلاتی که در پس اعمال نرخ‌های جدید بروز کرده این روزها باعث سردرگمی مشتریان نان که‌ عموم جامعه‌اند و عرضه کنندگان این کالای ضروری، به دلیل عدم همخوانی با جیب و دخل آنان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قیمت های جدید انواع نان برای اعمال از ابتدای هفته جاری از سوی اتحادیه نانوایان گیلان به نانوایان سراسر استان ابلاغ شد، از این مساله بگذریم که تعدادی از نانوایان از پایان هفته گذشته این قیمت‌ها را اعمال کرده اند و کسی هم جوابگوی عمل و کار آنان نیست، نرخ های جدید مشکلات دیگری را هم با خود آورده است.

با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار، نان بربری با وزن چانه ۵۲۰ گرم یکهزار و ۳۰۰ تومان، لواش با چانه ۱۵۰ گرمی ۳۵۰ تومان، نان سنگک با چانه ۵۷۰ گرم یکهزار و ۵۰۰ تومان، تافتون ۲۵۰ گرمی نیز ۶۰۰ تومان تعیین شده است.

همچنین قیمت انواع نان غیریارانه‌ای آزادپز نیز برای نان بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم یکهزار و ۸۰۰ تومان، لواش با چانه ۱۵۰ گرمی ۴۲۰ تومان، نان سنگک با چانه ۶۳۰ گرم ۲ هزار تومان، تافتون ۲۵۰ گرمی ۷۰۰ تومان ابلاغ شده است.

براساس برآوردها در میان نان ها ، نان بربری بیشترین مصرف را در گیلان دارد که پیش از این قیمت آن ۹۰۰ تومان بود و هم اینک نانوایان هر عدد از این نان را یکهزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند که ۲۰۰ تومان بالاتر از قیمت تعیین شده است که این امر در فروش نان بربری ازادپز نیز مشاهد شده و هر عدد نان به قیمت ۲ هزار تومان محاسبه می‌شود.

البته نانوایان نیز در این گرانفروشی مقصر نیستند چون با توجه به نرخی که اعلام شده، آنها نمی‌توانند مابقی پول را که به برای یک نان ۲۰۰ تومان و برای ۲ عدد نان، ۴۰۰ تومان است را تهیه و به مشتری پرداخت کنند و به قول معروف دخل نانوایان و کیف پول مشتریان با قیمتهای جدید همخوانی ندارد.

قیمت گذاری نامتعارف

یکی از ساکنان رشت که برای خرید نان بربری به نانوایی مراجعه کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان قیمت جدید نان که در گیلان تعیین و اعلام شد، نوعی توهین به شعور مردم است زیرا برای هر عدد نان بربری یکهزار و ۳۰۰ تومان قیمت گذاشته‌اند که در عمل نانوایی ها برای هر عدد نان یکهزار و ۵۰۰ تومان دریافت می کنند.

مهیار یوسفی افزود: ادامه داد: نرخ های جدید می توانست صراحتا رند اعلام شود اما متاسفانه این بازی با ارقام محسوب می‌شود.

این شهروند رشتی اضافه کرد: انتظار ما ثبات در قیمت اجناس مصرفی روزانه بود که متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده و شاهد قیمت افزایش نان به عنوان یک کالای پرمصرف هستیم.

نان در گیلان به نرخ سردرگمی

یکی از بانوی رشتی دیگر مشتری نان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما از طریق اخبار متوجه افزایش قیمت نان شدیم اما قرار بود این افزایش قیمت از روز شنبه این هفته اجرا شود اما از غروب جمعه نانوایان با قیمت‌های جدید نان را بفروش رساندند.

مریم شرافت دوست افزود: قیمت نان اعلام شده به خصوص برای بربری نوعی تمسخر به مردم است چون نان را یکهزار و ۳۰۰ تومان اعلام کردند اما من که برای خرید از کارت استفاده کردم، برای دریافت چهار عدد نان ، ۶ هزار تومان پرداخت کردم یعنی هر عدد نان یکهزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شد.

این بانوی گیلانی ادامه داد: البته پیش از این نیز قیمتهای نان نوعی تمسخر و توهین بود چون برای هر عدد نان بربری، ۹۰۰ تومان اعلام شده بود که پیش از این نیز نانوایان برای هر عدد نان، یکهزار تومان دریافت می‌کردند.

کیفیت حلقه گمشده بروزرسانی قیمت نان

یکی دیگر از خریداران نان نیز در اعتراض به گران شدن قیمت نان و همچنین بی‌کیفیتی و وزن کم نان اشاره و اظهار کرد: متاسفانه هیچ برخوردی با کم‌فروشان نمی‌شود و حتی بین چند نانوا در یک خسابان تفاوت در قیمت و کیفیت نان را شاهدیم.

وحید پرویزی افزود: مسئولان فقط به فکر افزایش قیمت هستند و نگاهی به کیفیت محصول ندارند و از سوی دیگر در اکثر نانوایی‌ها ، چانه نان را وزن نمی‌کنند و به همین دلیل وزن نان‌ها تفاوت دارد که به طور مثال نانوایی بربری و همچنین نانوایی سنگکی واقع در یکی از فلکه‌های اصلی رشت، بسیار وزن چانه آن کوچک و وزن نان کم است و ما نیز این امر را گزارش دادیم اما همچنان همان شرایط ادامه دارد.

وی ادامه داد: به هرحال مسئولان برای افزایش قیمت هر محصولی ابتدا باید کیفیت و مرغوبیت آن را در نظر گرفته و از سوی دیگر افزایش قیمت برای مواد غذایی روزانه هچون نان، برای مردم مشکل ایجاد میکند اما این امر نیز مورد توجه مسئولان قرار نگرفت.

این شهروند گیلانی خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که قیمت کارگران، قیمت پرداخت بیمه و سایر موارد سالانه افزایش می‌یابد اما با افزایش قیمت نان، باید کیفیت آن نیز افزایش یابد.

سردرگمی در پول خورد دستاورد قیمت گذاری جدید نان

اما یکی از نانوایان نیز در خصوص اعلام نرخ‌های جدید و اعتراض مردم نسبت به این قیمت‌ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه مردم فقط در خصوص افزایش قیمت نان و کرایه از خود حساسیت نشان میدهند.

وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت روزافزون تمامی اجناس و همچنین گرانی دستمزد کارگران، قیمت نان نیز باید افزایش می‌یافت چون ما نیز دچار مشکل هستیم و باور این امر برای مردم سخت است که نانوایی سودی ندارد.

وی افزود: اما مردم به افزایش چند صد در صدی اجناس مصرفی طی یکی ۲ سال اخیر اعتراضی ندارند و به راحتی با افزایش قیمت کنار می‌آیند اما به محض افزایش چند صد تومانی قیمت نان، معترض هستند و از این امر شکایت دارند.

این نانوا در خصوص به فروش رساندن هر عدد نان بربری به قیمت یکهزار و ۵۰۰ تومان اشاره و خاطرنشان کرد: مسئولی که این قیمت را تعیین کرده باید جوابگوی مردم باشد و همچنین پول خرد تهیه و در اختیار نانوایان قرار دهد تا دیگر ما با مشتریان درگیر نشویم چون بانک نیز نمی‌تواند این مقدار پول خرد تهیه و در اختیار مشتریان قرار دهد.

نان در گیلان به نرخ سردرگمی

برخورد با متخلفان وعده مسئولان

مدیر بازرسی اتاق اصناف گیلان نیز به افزایش قیمت نان در گیلان اشاره و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزایش قیمت از امروز در گیلان اعمال شد و اگر نانوایی روز گذشته این افزایش قیمت را انجام داده، تخلف محسوب می‌شود.

مهدی شریفی افزود: اکیپ های بازرسی ما در شهر حضور دارند و به محض مشاهده تخلف و گرانفروشی، آن واحد را به تعزیرات حکومتی معرفی و پرونده تخلف آنان را به این واحد ارجاع می‌دهند که در این راستا نیز از مردم درخواست داریم به محض مشاهده تخلف و گرانفروشی، این امر را اطلاع رسانی کنند.

وی به قیمت نان بربری که مورد اعتراض بیشتر مردم است نیز اشاره و بیان کرد: به طور حتم کمیسیون نظارت با دقت ، حساسیت و همچنین نوع نان و چانه و وزن آن، قیمت‌های جدید را اعلام کرده اما ما نیز پیش‌بینی این امر را می‌کردیم که قیمت یکهزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده برای نان بربری، مشکل ایجاد کند.

مدیر بازرسی اتاق اصناف گیلان در خصوص به فروش رساندن هر عدد نان بربری به قیمت یکهزار و ۵۰۰ تومان خاطرنشان کرد: این کار تخلف است و مردم با مشاهده این گرانفروشی می‌توانند به ۱۲۴ یا به شماره تلفن ۳۲۱۲۵۴۴۴ تماس بیگرند و این موضوع را اعلام کنند که به طور حتم با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

آنچه مسلم است قیمت نان در گیلان نیز افزایش یافته و با توجه به اینکه این محصول، مصرف روزانه مردم محسوب می‌شود، خانواده‌ها باید روزانه مبلغ بیشتری را برای خرید نان کنار بگذارند که این امر به طور حتم برای افراد آسیب‌پذیر جامعه مشکل است.



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلفات کی یف در محور دونتسک جنوبی نزدیک به صد نفر رسیده است