بحران گاز-15| جریمه 50 درصدی در قبض گاز ادارات دولتی پرمصرف/ دولت مصرف بهینه گاز را از خودش شروع کرد


بحران گاز-15| جریمه 50 درصدی در قبض گاز ادارات دولتی پرمصرف/ دولت مصرف بهینه گاز را از خودش شروع کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق آمار در 4 ماه سرد سال 1400، بین 60-70 درصد از تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود. تشدید مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موجب شده است که...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق آمار در 4 ماه سرد سال 1400، بین 60-70 درصد از تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود. تشدید مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موجب شده است که صنایع عمده مانند سیمان و فولاد، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند و این موضوع عدم‌النفع 20 میلیارد دلاری برای کشور در پی داشته است.

*2 الزام قانونی برای کنترل مصرف در ادارات دولتی

ادارات دولتی که ذیل بخش خانگی و تجاری تعریف می‌شوند از جمله بخش‌هایی هستند که هدررفت گاز در آنها قابل ملاحظه است و ضرورت دارد دولت فکری به حال مصرف غیربهینه گاز در آن کند.

به طور کلی تاکنون دو الزام قانونی مهم برای کنترل مصرف گاز در ادارات دولتی تعبیه شده است که نظر می‌رسد، در دولت دوازدهم به هیچ یک از آنها عمل نشده و تازه در دولت سیزدهم، شرکت ملی گاز گام‌های رو به جلویی را برای اجرای قانون برداشته است. این دو الزام قانونی عبارت‌اند از:

ادارات دولتی که مصرف گاز خود را 5 ماه سرد سال جاری به 80 درصد مصارف سال گذشته نرسانند، مشمول جریمه 50 درصدی در قبوض گاز خود می‌شود. ادارات دولتی موظف هستند در 4 ماه سرد سال حداقل 10 درصد مصرف گاز خود را کاهش دهند.

بحران گاز-15| جریمه 50 درصدی در قبض گاز ادارات دولتی پرمصرف/ دولت مصرف بهینه گاز را از خودش شروع کرد

*جریمه 50 درصدی در قبض گاز ادارات دولتی پرمصرف

سیدجلال نورموسوی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اقدامات این شرکت برای کنترل مصرف گاز در ادارات دولتی گفت: جریمه 50 درصدی در قبض گاز آن دسته از ادارات دولتی که سال گذشته مصرف گاز خود را نسبت به میانگین مصرف در سال‌های 96 و 97 حداقل 20 درصد کاهش نداده بودند، اعمال شده است و اینکه گفته می‌شود، ادارات دولتی متخلف جریمه نشده‌اند، صحت ندارد.

وی افزود: طبق قانون تمامی ادارات دولتی از سال گذشته ملزم به کاهش 20 درصدی مصرف گاز شده‌اند و ما نیز طبق قانون با ادارات متخلف برخورد کرده‌ایم. سال گذشته ادارات دولتی که مصرف گاز خود را 20 درصد کاهش ندادند، در مجموع 96 میلیارد تومان در قبوض گاز خود جریمه شدند.

نورموسوی گفت: این قانون در سال جاری نیز در حال اجراست و شرکت ملی در گاز در انتهای سال رقم کل جریمه ادارات دولتی را اعلام خواهد کرد. یعنی ادارات دولتی حواسشان به مصرف گاز باشد، زیرا در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، جریمه سنگینی در انتظار آنها خواهد بود.

*گاز بیش از 1000 اداره دولتی پرمصرف قطع شده است

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز افزود: اما در سال جاری شرکت ملی گاز علاوه بر جریمه 50 درصدی، یک اقدام دیگر نیز انجام داده است و طبق قانون آن دسته از ادارات دولتی که مفاد بخشنامه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر حفظ دمای استاندارد بین 18-21 درجه، کاهش 10 درصدی مصرف و ... را رعایت نمی‌کنند، برای بار اول اخطار دریافت می‌‎کنند و در صورت دریافت اخطار دوم، گاز آنها تا موعد اصلاح رفتار مصرفی‌‌شان قطع خواهد شد.

وی تاکید کرد: تاکنون گاز بیش از 1000 اداره دولتی به دلیل تخلف توسط شرکت ملی گاز قطع شده است. ماموران شرکت ملی گاز در تمامی ادارات استانی روزانه از بیش از 4 هزار اداره دولتی بازدید می‌کنند و در صورت عدم رعایت استانداردهای مصرف با این ادارات طبق قانون برخورد می‌شود.

بحران گاز-15| جریمه 50 درصدی در قبض گاز ادارات دولتی پرمصرف/ دولت مصرف بهینه گاز را از خودش شروع کرد

تصویر 1- گزارش روزانه پایش مصارف در ادارات دولتی

*شرکت گاز در موضوع رعایت الگوی مصرف با هیچ سازمانی مماشات نمی‌کند

نورموسوی اظهار داشت: تاکنون بیش از 12 هزار اخطار به ادارات و سازمان‌های دولتی داده شده است که مشاهدات نشان می‌دهد، ادارات دولتی پس از دریافت اخطار رفتارشان را اصلاح می‌کنند. بیشترین دلیل این اخطارها مربوط به خاموش نکردن سیستم گرمایشی یک ساعت قبل از اتمام وقت رسمی اداری بود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: سازمان‌هایی که از حضور مامور شرکت گاز ممانعت به عمل آورند، بدون هیچ ملاحظه‌ای اخطار دریافت می‌کنند و در صورت دریافت اخطار دوم گاز آنها قطع می‌شود. ولی شکر خدا حتی سازمان‌های نظارتی نیز همکاری خوبی با شرکت گاز داشته‌اند.

*دولت مصرف بهینه‌ گاز را از خودش آغاز کرده تا مردم نیز همراهی کنند

وی اشاره کرد: اما ممانعت از بازرسی مصرف گاز در ویلاها و خانه‌باغ‌ها به صورت پرتعداد مشاهده شده است که شرکت ملی گاز بدون هیچ گونه مماشاتی گاز تمامی آنها را قطع کرده است.

نورموسوی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر شرکت ملی گاز با حمایت مجموعه دولت پای کار آمده است تا از هدررفت مصرف گاز در ادارات دولتی جلوگیری کند. به موازات این کارها بنده از مردم عزیز تقاضا دارم تا جای ممکن با حساسیت در مصرف بهینه گاز اهتمام کنند تا انشاالله در تامین گاز موردنیاز کشور در فصل سرما دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/ب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس