دانشگاه‌های برتر نیازمند تخصیص بودجه ویژه هستند


دانشگاه‌های برتر نیازمند تخصیص بودجه ویژه هستند

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه بودجه دانشگاه برای حضور در مجامع بین‌المللی کافی نیست، گفت: دانشگاه‌های برتر نیازمند تخصیص بودجه ویژه هستند.

سید مهدی ابطحی، امروز (سه شنبه، ۱۴ دی‌ماه) در آیین تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه صنعتی اصفهان که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۸ تاکنون شرایط گوناگون و سختی را پشت سر گذاشتیم و آبان ۹۸ و تغییر قیمت بنزین اتفاق افتاد که توانستیم امکان اسکان دانشجویان در شامگاه ۲۵ را در دانشگاه فراهم کنیم. با وجود التهابات در دانشگاه در آبان و دی‌ماه هیچ دانشجو یا خوابگاهی آسیب ندید و درگیری رخ نداد.

وی با اشاره به تشکیل اولین جلسه ستاد کرونا دانشگاه در دوم اسفند ۱۳۹۸، گفت: به‌صورت عمیق به مسئله پیش آمده پرداختیم. در فاصله اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹ تمام هیئت رئیسه دانشگاه برای زیرساخت آموزش غیرحضوری تلاش کردند و موفق شدیم از دانشگاه‌های برتر حوزه آموزش مجازی باشیم که معاونت آموزشی در آن نقش مهمی داشت. دانشگاه صنعتی اصفهان اولین دانشگاهی بود که تعطیلی فعالیت حضوری را تصویب کرد که البته در ابتدا از سوی مسئولین استانی با انتقاد مواجه شد.

ابطحی تصریح کرد: در سال ۹۹ بودجه دانشگاه‌ها دچار یک مشکل جدی شد و با وجود رشد هزینه ۴۰ درصدی، بودجه دانشگاه ۱۰ درصد افزایش یافت و بودجه برای برنامه‌های آموزشی دو میلیارد تومان بود، اما درآمد اختصاصی دانشگاه ۱۶۷ درصد رشد داشت.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان بابیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه بسیار بیشتری مواجه شدیم، اظهار کرد: با این وجود آزمایشگاه‌هایی در دانشگاه ایجاد شد و ۴۳ میلیارد تومان بودجه برای خرید تجهیزات گرفتیم و انبارهای دانشگاه‌ها به آزمایشگاه تبدیل شد.

وی تأکید کرد: باید پارک بیزینس ایجاد شود و وزارت علوم می‌تواند در این امر پیشگام باشد و ایده آن نیز از سوی دانشگاه صنعتی به وزارت ارائه شده که با آن نیز موافقت شده است. بودجه دانشگاه برای حضور در مجامع بین‌المللی کافی نیست و باید برای دانشگاه‌های برتر بودجه ویژه تخصیص داده شود.

ابطحی اضافه کرد: توانستیم در این دانشگاه ارتباط خوبی با دانشگاه‌های سوئیس شکل داده و مقالات با کیفیتی ارائه کنیم. مترجم برای حمایت از فناوری از ظرفیت خیرین استفاده کردیم. با تلاش بی وقفه بنیاد دانشگاه ۱۰هزار متر مربع خوابگاه متاهلی با کیفیت عالی ساخته شد. همچنین آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با وسعت ۵۰۰۰ متر مربع در فاز اول افتتاح شد.

حجت‌الاسلام عمادی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم گفت: نگاه قرآن به مسئولیت‌های اجتماعی، نگاه امانت است. در آیات قرآن امانت به ریاست‌ها و مسئولیت‌ها تعبیر شده است.

وی خصیصه لازم برای برآورده کردن این امانت را بدون تفاوت بودن دانست و توضیح داد: برای اینکه بتوان این بار امانت را به درستی برآورده کرد، باید نهان و آشکار هر فرد و همچنین گفتار و رفتارش بدون تفاوت و یکسان باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه صنعتی اصفهان به سخنام امام علی(ع) اشاره و تصریح کرد: اگر این نگاه امانتی به مسئولیت باشد، جلوه‌هایی در رفتار و منش انسان دارد. یکی از این جلوه‌ها این است که مسئولیت و ریاست را بی ارزش دانسته و تنها هدف انجام آن را در نظر داشته باشند.

عمادی گفت: یکی دیگر از جلوه‌های تأثیر نگاه امانتی به ریاست، هدف‌گذاری براساس خدمت به مردم و دین است.

سید علی‌محمد میرمحمدی میبدی، سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان نیز گفت: با عقل جمعی و همکاری دانشگاهیان می‌توان به خوبی از پس این مسئولیت سنگین برآمد. بنابراین دست همکاری به سوی همگان دراز می‌کنیم تا با نظرات و پیشنهادات ما را در این مسیر یاری کنید.

وی افزود: در آغاز مسئولیت و ورود به این عرصه، ضمن اعتقاد به جایگاه رفیع ریاست دانشگاه، هیچ دلبستگی به آن ندارم و تنها به ارتقای آن می‌اندیشم. با عقل جمعی و همکاری دلسوزان می‌توان گامی در مسیر پاسداری از خون شهدا گذاشت.

به گزارش ایسنا، آیین تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور وزیر علوم، معاونت فناوری، روسای دانشگاه‌های استان، خیرین، اساتید دانشگاه و... برگزار شد. در این مراسم از زحمات سید مهدی ابطحی به‌عنوان رئیس سابق دانشگاه تقدیر و سید علی‌محمد میرمحمدی میبدی، به‌عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان معرفی شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا