نماینده مجلس: علت تورم خلق نقدینگی توسط بانک‌هاست


نماینده مجلس: علت تورم خلق نقدینگی توسط بانک‌هاست

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون صنایع و مجلس شورای اسلامی گفت: علت تورم تخصیص ارز ترجیحی نیست بلکه خلق نقدینگی توسط بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، روح الله ایزدخواه روز سه شنبه در نطق میان دستور خود اظهار داشت : لایحه بودجه ۱۴۰۱ اولین آزمون دولت جدید و شخص رئیس جمهور در نحوه اداره اقتصاد است. انتخابات تمام شده و شعارها باید عملی شود، اینجا هم همچنان مجلس در راس امور است و رفاقت‌ها و حمایت‌های قبلی نمی تواند و نباید زبان و رای ما را در احقاق حق مردم و انقلاب خاموش کند.

وی با بیان اینکه موضوع حذف ارز ترجیحی که در لایحه بودجه قابل اغماض نیست، گفت: حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی آن هم در اوج تورم انتظاری که معنی فارسی آن گران کردن غذای اصلی مردم است نشان از ناتوانی در پیش‌برد تغییرات اساسی و ساختاری است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علت تورم تخصیص ارز ترجیحی نیست بلکه خلق نقدینگی توسط بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی است، رئیس جمهور در انتخابات گفت من بانک ها را به خط خواهم کرد.

وی تاکید کرد: راهکار رفع کسری بودجه، ایجاد کسری در سفره و جیب مردم نیست که نتیجه اش تعمیق شکاف های اجتماعی و بزرگ کردن کیک اغنیا از محل نان و پنیر فقرا و تنبیه مستضعفان بدون ایجاد خدشه به ساختار دلالی‌ها و سوداگری‌ها است.

وی خواستار نظارت بر واردات نهاده‌ها که ۶۰ درصد آن در دست شرکت‌های دولتی و خصولتی است شد و گفت: میدان میوه و تره را که بی قاعده ترین بازار دنیا است و هنوز به صورت دستی نظارت می شود درست کنید، محصولات اساسی کشاورزی را به قیمت جهانی از کشاورز داخلی بخرید تا تولید کالاهای اساسی رونق بگیرد و مردم مرغ یخ‌زده خارجی نخورند.

این نماینده مجلس شکستن انحصار دلال مشهور نهاده های دامی، بازکردن دست سه هزار تعاونی کشاورزی و روستایی در تولید نهاده و مهار مافیای واردات دارو را از راهکارهای پیشنهادی خود در مهار تورم عنوان کرد و گفت: همچون شکار ریگی در آسمان، ۶۵ میلیاد دلار ارز ترجیحی را پیگیری قضایی کنید که اگر ۲۰ درصد این رانت به بیت المال برگردد مشکل کمبود ارز را جبران می کند.

ایزدخواه خواستار تفکیک بودجه ارزی و ریالی برای جلوگیری از دلاریزه شدن بودجه شد و گفت: البته زمانی که همان تئوریسن های بودجه حسن روحانی ایدئولوگ بودجه شده است این راه کارها را تجویز می‌کنند. مرحوم هاشمی خودش که تکنوکرات نبود اما وقتی به مسند رسید، برخی درس خوانده‌های اقتصاد در انگلیس و آمریکا دورش را گرفتند و کار را به جایی رسانند که حضرت آیت الله با سابقه خطبه‌های طولانی در باب عدالت اجتماعی در دهه ۶۰، بیاید در سال ۶۹ در تریبون بگوید مانور تجمل دهید همان زمانی که هنوز پیکر یاران حاج قاسم در شلمچه مهمان بیابان‌ها بود.

وی اظهار کرد: آموزه‌های نظریه منسوخ بازار آزاد و مکتب پولی همچنان دیده می‌شود یعنی ادامه همان راهی که اقتصاد کشور را از اصلاحات ساختاری و نهادی به نفع سیاست صنعتی، تولیدگرایی و خود کفایی و نوآوری به سمت تغییر صرف سیاست‌های پولی و مالی نافرجام و دور باطل قیمت درمانی و آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت یارانه نقدی منحرف می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس گفت: به شعارهای اصلی خود در ابتدای انتخابات توجه کنید و به نیروهای اندیشمند اقتصاد اسلامی در دانشگاه و حوزه دل ببندید همان‌ها که گاهی با نماز و روزه استیجاری هزینه تحقیقات بنیادی در باب اقتصاد اسلامی و مردمی سازی اقتصادی تامین می کنند. نگذارید شما را مستاصل کنند و سوخت تداوم جریان تکنوکرات اقتصادی و مدیریتی را از سیاست‌های شما تامین کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا