دیپلمات غربی: آمریکا باید اولین گام هدفمند برای لغو تحریم‌ها را بردارد


دیپلمات غربی: آمریکا باید اولین گام هدفمند برای لغو تحریم‌ها را بردارد

نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای نوشت: در حالی که راستی آزمایی امور بخش هسته‌ای توافق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، هیچ نهاد مشابهی وجود ندارد که بر موضوع تحریم‌ها نظارت کند. بنابراین،‌ مذاکره کنندگان باید بر سر این که چگونه این کار باید انجام شود،...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نشریه پولیتکو در بخشی از یک گزارش به موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای در جریان مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پرداخته و نظر دیپلمات‌های غربی را در این باره مطرح کرد.

نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای نوشت: در حالی که راستی آزمایی امور بخش هسته‌ای توافق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، هیچ نهاد مشابهی وجود ندارد که بر موضوع تحریم‌ها نظارت کند. بنابراین،‌ مذاکره کنندگان باید بر سر این که چگونه این کار باید انجام شود، به توافق برسند. این یکی از موانعی است که باید فورا برطرف شود. دیپلمات‌های غربی گفته‌اند منتظر ایرانند تا این هفته پیشنهادهایش را در وین مطرح کند.

پولیتیکو ادامه داد: یکی از گزینه‌ها این خواهد بود که دفتر کنترل داریی‌های آمریکا، یک توصیه‌نامه درباره چگونگی تجارت با ایران منتشر کرده و فرمان‌های اجرایی مرتبط را لغو کند. ابزار دیگری که می‌توان به کار گرفت، عقد قراردادهایی در زمینه صادرات نفتی یا باز کردن حساب‌های بانکی خارجی است.

در بخشی از گزارش این نشریه آمده است: یک دیپلمات ارشد غربی گفته است، از آن‌جا که آمریکا به طور یک‌جانبه از توافق خارج شده است، این واشنگتن است که احتمالا باید «گامی هدفمند» بردارد و پیش از اقدامات تهران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش، برخی از تحریم‌ها را لغو کند.

در ادامه گزارش پولیتیکو درباره موضوع درخواست ایران مبنی بر ارائه تضمینی قانونی از سوی آمریکا برای عدم ترک توافق هسته‌ای در صورت احیای آن، آمده است: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قادر نخواهد بود تضمینی قانونی از این دست را ارائه دهد. بایدن همین حالا هم مشغول دست و پنجه نرم کردن با کنگره‌ای است که عمیقا دو دستگی و شکاف در آن وجود دارد و حتی برخی دموکرات‌های هم حزبی‌اش نیز نسبت به دیپلماسی با ایران بدبین هستند.

این نشریه در همین راستا می‌نویسد: اما راه‌های دیگری هم وجود دارند، مانند مجاز کردن عقد قراردادهای تجاری برای مدتی، حتی پس از بازگردانی نظری تحریم‌ها توسط یک دولت آینده آمریکا. دولت بایدن همچنین می‌تواند تعهدی سیاسی بدهد که به توافق پایبند خواهد بود، مانند همان وعده‌ای که در حاشیه نشست G20 در ماه اکتبر داده بود. این برای شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران تجارت کنند نیز مهم خواهد بود،‌ چون می‌خواهند به مقاصد واشنگتن اعتماد کافی داشته باشند.

این نشریه در بخش دیگری از گزارشش درباره تداوم مذاکرات وین نوشت: برخی مقامات نزدیک به مذاکرات گفته‌اند دریچه‌ی بازگشت به توافق هسته‌ای ممکن است تا اواخر ژانویه یا اوایل فوریه بسته شود، اگرچه برخی دیگر می‌گویند هیچ تاریخ مشخصی به عنوان ضرب‌الاجل وجود ندارد. دیپلمات‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی هفته پیش گفته بودند در حالی که تمایلی به تعیین «ضرب‌الاجلی مصنوعی» برای مذاکرات ندارند، «هفته‌ها و نه ماه‌ها» برای احیای توافق باقی مانده است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته بود، ایران باید «فوریتی واقی به مذاکرات وین ببخشد».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022