دانش آموزان قمی، اینگونه شهید سلیمانی را می شناسند


دانش آموزان قمی، اینگونه شهید سلیمانی را می شناسند

روز گذشته 13 دی‌ماه در اکثر مدارس قم آئین‌ گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی برپا بود تا فرزندان این کشور با افتخار ملی و انقلابی سرزمین خود آشنا شوند.

همیشه مراسم‌ها اینطور خاص نیستند. گاهی آنچنان جمعی ویژه گرد هم جمع می‌شوند که انسان تصور می‌کند محفل محفل الهی است و دعوت دعوتی است از سوی کائنات، هرچند مثلا مراسم در یک مدرسه باشد و کفپوش طوسی رنگ آن از جنس خاک و آسفالت و زمین برهنه باشد؛ اما آنچه در این میان مهم است آشنایی فرزندان این سرزمین با دانشمندان است تا غرور ملی نسبت به داشته‌ها بیشتر شود و سرافرازی حاصل شود و این صرفا غرور نیست بلکه در کلمه‌ای صحیح‌تر سپاسگزاری، قدردانی، شرف و بزرگی است و فرزندان ایران زمین باید با مفاخر ملی خود در همه زمینه‌ها آشنا شوند؛ برگزاری مراسمی مانند مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی از جمله نمونه‌هایی است که می‌تواند فرزندان این کشور را با مفاخر ملی و انقلابی سرزمین خود آشنا کند.

دیروز ۱۳ دی‌ماه در اکثر مدارس قم آئین‌ گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی برپا بود و در مراسمی که در مدرسه امیر کبیر قم برگزار شد جلوه‌هایی از تلاش برای شناساندن شخصیت‌های افتخارآمیز ایران زمین به وضوح دیده می‌شد؛ ما از قم در این محفل حاضر شد تا گفت‌وگویی با حضار داشته باشد که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

هنگام شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی یک ماه بیمار شدم

اشرف السادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان در گفت‌وگو با ما می گوید: با شنیدن خبر شهادت سردار قریب یک ماه بیمار بودم، اصلا قدرت بدن من رفت چون می‌دانستم چه شخصی را ما از دست دادیم هرچند او نزد خدا رفت و خوشا به حالش. ان‌شاءالله ما هم معرفت داشته باشیم و لااقل خون ایشان را با اعمال، کارها، حجاب و رفتارمان پایمال نکنیم.

وی گفت: همه شهدا جان خود را فدا کردند که ما رسم انسانیت را درک کنیم و ان‌شاءالله به حق مادرم حضرت فاطمه زهرا(س) خداوند به ما معرفت عطا کند و قدردان خون پاک شهدا باشیم.

در سفر با سردار سلیمانی جز خوبی و مهر ندیدیم

اشرف سپهری‌نیا، مادر شهید رضا عباسی بانویی که علیرغم اینکه راه رفتن برایشان سخت شده است اما کنار تصویر شهید خود نشسته است، یک صندلی مخصوص به ایشان است و یک صندلی مخصوص به قاب عکسی از شهید رضا عباسی، به ما گفت: ما با ایشان در یک سفر به مشهد مقدس همسفر بودیم و از ایشان جز خوبی و مهر ندیدیم و روزی که خبر شهادت سردار سلیمانی را شنیدم انگار خبر شهادت فرزند خودم را شنیدم و پیش خودم زمزمه کردم خدایا دومین فرزندم هم شهید شد و به شدت ناراحت شدم اما حکمت الهی را با خودم مرور کردم؛ حتما خواست خدا این بوده است که یکی از فرزندانم ۱۲ سال مفقود بود و ایشان هم به این نحو شهید شود.

تجلی نگرش و باور دینی در عمل شهید سلیمانی

حسن مالکی نژاد، عضو شورای شهر قم در مورد شهادت سردار سلیمانی گفت: لحظه‌ای که خبر شهادت سردار آمد انگار ستون خیمه‌ای که همه به آن چشم امید داشتند فرود آمد هرچند هزاران خیمه در پس این حادثه در دنیا برافراشته شد و بیداری جوامع دیگر را با خود به ارمغان آورد که البته این فرود نبود بلکه اوج بود و به یاد نقل خبر شهادت حضرت ابوالفضل العباس در حادثه تاریخی عاشورا افتادم.

وی از سردار سلیمانی به عنوان مالک اشتر مقام معظم رهبری یاد کرد و افزود: پس از شهادت حاج قاسم، انقلاب دیگری متجلی شد و این به دلیل گفتار، رفتار و کردار حاج قاسم بود چرا که ایشان در همه جا مرد میدان عمل بود.

عضو شورای شهر قم گفت: مالک اشتر بودن سردار سلیمانی برگرفته از باورهای دینی او بود و مسیر وی در مسیر دینی و الهی قرار داشت و امثال شهید سلیمانی با باورهای دینی خود در این جایگاه قرار گرفتند و باقی ماندند؛ شهدا، تربیت شده مکتب امام خمینی(ره) هستند که توانسته‌اند در شجاعت، علم و باورهای دینی در اوج باشند که حتی در شهادت نیز در اوج باشند.

مالکی نژاد بیان کرد: اگر ما امروز مکتب سلیمانی داریم ناشی از ابعاد شخصیتی وی بود چرا که نگرش و باور دینی او در همه ابعاد زندگی و در عمل ایشان به نحو احسن تجلی پیدا کرده بود و اگر امروز از مکتب سلیمانی یاد می‌کنیم مکتب به منزله مدرسه است. اگر شخصی تصمیم دارد در این مکتب باشد باید در همه ابعاد شخصیتی وی پیرو باورهای دینی و مبانی دینی ایشان باشد.

وی گفت: مقام معظم رهبری بر اساس شجاعت و اخلاصی که از شهید سلیمانی در انجام مبانی دینی درک کرده بودند مکتب سلیمانی را مطرح کردند چرا که ایشان تمام برنامه‌های دین را نه در سخن بلکه در مقام انجام وظیفه پیاده کرد که هم صدق بود هم عطوفت و هر آنچه از ایشان می‌دیدیم در سیمائی خلاصه می‌شد به نام مکتب سلیمانی؛ که مکتب سلیمانی در مقابل یتیم زانو زدن بود. بندگی کامل بود و مکتب بودن به خاطر جامع بودن منش‌ها و شاخصه‌های ایشان است.

مالکی نژاد با اشاره به اینکه علت محبوبیت سردار سلیمانی در صداقت ایشان بود، بیان کرد: مردم ما چیزی جز صداقت از مسئولان نمی‌خواهند و وقتی بعد از شهادت ابعاد زندگی ایشان روشن شد تازه خیلی مسائل دیگر و محوریت‌های ایشان مشخص و متجلی شد که این خواست خدا بود که هرچند او نمی‌خواست شناخته شود ولی خداوند او را به تمامی مردم جهان شناساند و محبت ایشان را در دل مردم قرار داد.

عضو شورای اسلامی قم گفت: دانشمندان زیادی در دنیا وجود دارند اما اینکه در واقع یک دانشمند مسلمان که می‌تواند خودش را به بالاترین جایگاه‌ها برساند طوری که در جوامع غربی از ایشان به عنوان انیشتین نام می‌بردند و تکیه گاهی کامل برای همفکری بود از آن یک ملت باشد سبب افزایش غرور ملی می‌شود.

وی گفت: سردار سلیمانی پرورش‌یافته مساجد بود و برای جوانان یک الگو خواهد بود که نحوه شهادت ایشان به خودی خود می‌تواند حتی ایجاد غرورملی کند و مایه سرافرازی و بزرگی و سپاسگزاری باشد.

اخلاص سردار سلیمانی او را بزرگ و محبوب دل‌‎ها کرد

هم‌چنین سرهنگ ابراهیم سانی خانی، مسئول معاونت ایمنی و اقدامات تأمینی سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) به ما گفت: آن روزی که شهید بزرگوار، سپهبد عزیز ما، این پهلوان میدان که در صحنه‌های خطر خوب درخشید و توانست مردم ایران و بلکه مردم دنیا را از دست اشرار و یاغیان بین‌المللی نجات دهد، در شهر همدان و در مراسمی بودیم؛ صبح بود که با صدای تلویزیون شنیدیم که حاج قاسم را متاسفانه به شهادت رساندند.

وی گفت: براساس آنچه رهبرمعظم انقلاب در شهادت ایشان فرمودند؛ درست است ما آن روز خیلی ناراحت شدیم و شهادت ایشان برایمان خیلی سنگین بود چون واقعا احساس قلبی و نیاز مردم ایران به ایشان احساس می‌شد ولی چیزی که عاید ما شد اثراتی بود که به مراتب بیشتر از زنده بودن ایشان بود.

سانی خانی گفت: امروزه یکی از برنامه‌هایی که در سراسر کشور و سراسر دنیا وجود دارد این است که مردمان آزاده دنیا نسبت به این مرد بزرگ ارادت خود را نشان دادند و مردانی چون حاج قاسم سلیمانی بوجود آمدند که در صحنه بین‌الملل در عراق و افغانستان، پاکستان و یمن، نیجریه و الجزایر و بلکه در اقسی نقاط جهان ما این را شاهد هستیم.

وی افزود: نیروهای بسیجی، انقلابی و شیعیان است با اقتدا به مولایمان امیرالمؤمنین علی(ع) و فرزندشان امام حسین(ع)، اینچنین زیبایی‌ها و عظمتی به ایران می‌بخشند .

وی افزود: این را بدانید که امروز غرور ملی به برکت خون شهدای عزیز و بزرگ و مطرح ما در دنیا وسعت یافته است و سبب شده تا جوانان انقلابی به آینده نظام جمهوری اسلامی ایران امیدوار باشند ولو اینکه مشکلات و تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی وجود دارد.

سانی خانی تصریح کرد: امروز شاهدیم که نه تنها در جوانان خود بلکه در سایر جوانان دنیا این غرور دیده می‌شود و یمن با دست خالی در برابر تمام ابرقدرت‌ها ایستاده است و در حال پیروزی است و خبرهای خوشی را ان‌شاءالله به همین زودی خواهیم شنید چرا که به قطع یقین سرافرازی اثرات خود را گذاشته است و غرور ملی در بین جوانان ما موج می‌زند.

وی افزود: اخلاص سردار سلیمانی، همانطور که مقام معظم رهبری دامت برکاته فرمودند و شجاعت، دیانت، مردمی بودن، جهادی بودن، از خودگذشتگی ایشان، پایین دیدن و ندیدن خودشان که حتی روی سنگ قبرشان نوشته سرباز کوچک ولایت؛ این‌ها همه فقط و فقط سبب می‌شود تا محبوب دل‌ها باشند که این قانون دنیاست هرچه خود را بزرگ نشماریم خداوند ما را نشان می‌دهد و محبوب می‌کند تا آنجا که خداوند آنچنان عزتی به اسم و آوازه ایشان داده است که در آن سوی دنیا با شنیدن نام ایشان لرزه بر اندام دشمن می‌افتد.

سانی خانی یادآور شد: تمام آنچه امروز از سردار سلیمانی در دل‌ها جاری است به برکت اخلاص و ولایت‌مداری ایشان است که زبانزد شده است و مهم‌ترین شاخصه ایشان ایمان و تقوا است.

سردار در دل‌ها نفوذ کرده بود

محمد صفائیان، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک قم گفت: در اکثر مدارس، یادواره شهدا با محوریت سردار شهید قاسم سلیمانی برگزار میشود و یک شور و حال عجیبی است که یادآور روز شهادت سردار قاسم سلیمانی است که در خاطرم است در روز تشییع پیکر ایشان همه مردم آمده بودند همه افرادی که ارادت خاصی برای سردار سلیمانی قائل بودند.

وی گفت: حضور آحاد مردم در تشییع پیکر ایشان و حتی برگزاری اینچنین مراسم‌ها و اینچنین گرامیداشت بیانگر این است که ایشان در دل‌ها نفوذ کرده است و فرزندان این مرز بوم در آشنایی با این شهدا به خودشان افتخار می‌کنند که چنین الگوهای بزرگی داشتند. الگوهایی که همه اقداماتشان برای خدا بوده است و به هیچ جناح و گروهی متصل نبودند و به همین سبب است که دوست‌داشتنی هستند.

جامعه اسلامی و انسانی برای شهید سلیمانی مهم بود

مجید فخری‌زاده برادر شهید محسن فخری‌زاده، در این مراسم به ما گفت: خبر شهادت سردار سلیمانی را هنگام سحر جمعه شنیدم، وقتی که برای نماز بیدار شده بودم و خبرها را رصد می‌کردم که متوجه شدم ایشان شهید شده‌ است؛ حس کردم پشت خودم و پشت تمام مردم خالی شده بود چرا که شخصی بودند که همه جانبه خود را متعهد به کشور می‌دانستند و جامعه اسلامی و انسانی برایشان مهم بود و به شخصه احساس خالی بودن داشتم.

وی گفت: سردار سلیمانی مردمی بودند، بی‌ریا بودند و بدون هیچگونه چشم‌داشت هر خدمتی را انجام می‌دادند و دنبال پست و مقام نبودند و خدمات و از جان گذشتگی‌ها، ایثار و شجاعت‌ها و استقامت‌های ایشان همچون شهید فخری‌زاده صرفا برای کشور بود که وجهه مردمی بودن این شهدا سبب شده است تا همیشه در دل مردم باشند.

فخری‌زاده گفت: خصوصیات اخلاقی شهید سلیمانی مهم‌ترین شاخصه ایشان است و منش‌های اخلاقی ایشان حتی فراتر از حضور در جبهه مقاومت بود و خدماتی که انجام دادند تنها قطره‌ای متجلی از این ویژگی‌ها بود که لازم است مباحث اخلاقی شهدا و مخصوصا سیره و منش شهید سلیمانی بیش از پیش برای دانش‌آموزان تبیین شود تا سرلوحه آیندگان کشور باشد.

نیت سردار سلیمانی خالصانه و تنها برای خدا بود

رضا علیزاده، مدیر آموزشگاه پسرانه امیرکبیر گفت: روز شهادت سردار سلیمانی روز سختی بود، این ضایعه سنگین بود و تصور نمی‌کردیم بتوانیم آن را از سر بگذرانیم ولی بعد از آن خصوصا درمدرسه و شوری که در میان بچه‌ها دیدیم متوجه شدیم این کشور سرشار از سردار سلیمانی‌هاست که همه آماده خدمت هستند؛ همه جانبه آماده هستند جان خود را برای کشور بدهند که سال به سال شاهدیم شهید سلیمانی هزار و هزار دانش‌آموز دارد که همه مانند او در حال پرورش هستند تا فدایی مملکت باشند.

وی با اشاره به اینکه تنهاترین اصل برای سردار این بود که ایشان خود حقیقی خودشان بودند و خلوص نیت داشتند و حضرت زهرا(س) که در ایام شهادت ایشان هستیم روایتی دارند مبنی بر اینکه کاری که با خلوص نیت و برای خدا انجام شود حتما مورد توجه قرار می‌گیرد و به نتیجه خواهد رسید؛ خدمتی که سردار سلیمانی انجام می‌دادند نیز فقط برای خدا بود و نیتی خالص داشتند و همه با هر عقیده دوستشان داشتند و برایشان عزیز بود.

علیزاده بیان کرد: مهم‌ترین شاخصه سردار سلیمانی ایمان و اقتدار ایشان بود، ایشان همیشه معتقد بود که ما ملت شهادتیم و ما ملت امام حسینیم و اقتداری که در کلام به مردم تقدیم می‌کرد واقعی بود و این بزرگترین درس ایشان برای ما و دانش‌آموزان است.

شهید سلیمانی خودشان را فدای امت اسلام کردند

محمد حمزه‌ای، معاون آموزش ابتدایی ناحیه یک قم به ما گفت: دقیقا سال ۹۸ و روز جمعه به خاطر کاری عازم تهران بودم و وقتی ماشین را روشن کردم بعد از یکی دو دقیقه یکی از دردناکترین خبرهایی که بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره) شخصا تجربه کردم شهادت حاج قاسم بود و تا تهران بغض داشتم. حسی که اصلا قابل وصف نیست را تجربه کردم و از طرفی ایشان سال‌ها شهر به شهر و کشور به کشور دنبال شهادت بود و خوشا به سعادت ایشان.

وی گفت: از اینکه وقاحت و خباثت دشمن را می‌دیدیم بغض نسبت به دشمن داشتیم و از طرفی وقتی می‌دیدیم ایشان به آرزویشان رسیده می‌گفتیم خوشا به سعادتشان؛ از طرف دیگر دیدیم جبهه و محور مقاومت اینچنین عزیزی را از دست دادند احساس خسران می‌کردیم.

حمزه‌ای با اشاره به اینکه هنگام دلتنگی از نبود سردار دلها یاد جمله خودشان می‌افتم که فرمودند شهید سلیمانی از سردار سلیمانی امروز تیغش برنده‌تر است، تصریح کرد: بعد از دو سال از شهادت سردار عزیزمان ما داریم می‌بینیم که واقعا راه و مسیر مقاومت نه تنها کمرنگ نشده بلکه بسیار پررنگ شده و این از برکت خون شهداست.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های بی‌بدیل ایشان اخلاص بود که کار را صرفا و صرفا برای خدا انجام می‌داد و در روایت داریم که وقتی شما کار را برای خدا انجام ‌دهید خداوند آن را به بهترین شکل موجود بازتاب می‌دهد؛ در واقع اگر کاری را برای خداوند انجام دهیم و تلاشمان دیده نشدن باشد خداوند به بهترین وجه ممکن انعکاس می‌دهد و مهر و محبت ایشان در قلوب همه آزادگان است.

حمزه‌ای با اشاره به افق‌های دیدی که ایشان برای امت اسلام داشتند و مشخصا خودشان را فدای امت اسلام کردند صرف نظر از اینکه چه مذهبی داشته باشند، یادآور شد: بسیار جالب است که بسیاری از مسلمانان، مسیحیان سوریه و عراق و ایزدی‌های عراق که مکتب مسلمانی و اسلام را نداشتند این افراد نیز از خدمات بزرگ این شخص بهره بردند.

شهادت سردار تلخ‌ترین خبری بود که ایران به خود دید

حجت‌الاسلام حسینی، یکی از والدین دانش‌آموزان قمی گفت: مراسمی که در امسال به عنوان یادواره شهدا در مدارس بود بینظیر و تاثیرگذار بود و نقش موثر و بسیار بسزایی در تربیت دینی دانش‌آموزان خواهد داشت چرا که فرزندان ما با فرهنگ حاج قاسم و به قول فرمایشات مقام معظم رهبری با مکتب حاج قاسم آشنا می‌شوند.

وی گفت: لزوم اینگونه مراسم واقعا مشهود است، چرا که هم پدر و مادرها نیازمند هستند و هم بچه‌ها خصوصا که مراسم به حضور شهید گمنام و مادران شهدا مزین شود و بچه‌های ما در لوای این مراسمات احساس غرورملی می‌کنند که ایران اسلامی امروز اینطور سبب افتخار آنان است چرا که قبل از انقلاب و اسلام ایران اینطور افتخارآمیز نبوده است.

تمام افتخارات به این خاطر است که ایران ما با اسلام و انقلاب تلفیق شده و بچه‌های ما با حضور در این فضا احساس غرور دارند و واقعا خود من به شخصه با مشاهده کودکان در این مراسم اشک شوقم جاری شد چون دیدیم چیزی که سالیان سال ما در مدرسه منتظرش بودیم امسال و با زحماتی که کادر مدرسه کشیدند اجرا شد.

حسینی گفت: وقتی می‌دیدم بچه‌ها در این مراسم اشک می‌ریزند و مادران تحت تاثیر هستند جای تشکر دارد و امیدواریم اینگونه مراسمات ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: خبر شهادت حاج قاسم را که ما شنیدیم این احساس به ما دست داد که علمدار روی زمین افتاد البته دلخوشی ما این بود که رهبرمان هستند اما از دست دادن سردار سلیمانی کمر همه را شکست و اشک‌ها جاری شد که از نظر من یکی از تلخ‌ترین خبرهایی که ایران اسلامی در عمر خود دیده و شنیده است این خبر بود البته خون ایشان به پویایی مردم کمک کرده است.

جز شهادت برای ایشان متصور نبودیم

سید یحیی سرکشیکیان، معاون پرورشی یکی از مدارس قم به ما گفت: جمعه بود و ساعت‌های آغازین صبح که بعد از نماز صبح متوجه شدیم این اتفاق افتاده است. لحظه اول تنها چیزی که به ذهن من خطور کرد این بود که بالاخره ایشان به آرزوی دیرینه خود رسیدند چون به قول خودشان برای شهادت باید در زندگی هم شهید بود و شهادت را درک کند به همین خاطر انگار که واقعا چیزی جز شهادت برای ایشان متصور نبودیم.

وی گفت: متاسفانه خیلی از بزرگانمان چه در عرصه جهاد و شهادت و چه در عرصه علم وهنر، تا قبل از لحظه شهادت و وداع با دنیا گمنام می‌مانند؛ این شور و تکاپوی امروز فرزندان بر اثر همان غرور و اعتماد به نفس و خودباوری و بالندگی است چرا که یک نوجوان متوجه می‌شود چنین فردی در جامعه او و با این روحیه و سجایای اخلاقی زندگی کرده است.

سرکشیکیان آشنایی فرزندان ملت با دانشمندان کشورشان را سبب افزایش غرور ملی دانست و گفت: دانشمندانی چون سردار سلیمانی در مقابل دشمنان آنطور کوبنده که هرجا اسم او می‌آمد می‌ترسیدند و در مقابل افراد ضعیف و خانواده شهدا آنطور خاضع بودند باید به جامعه و به‌خصوص نسل جوان معرفی شوند.

سیره شخصیتی سردار بریا نسل جوان بازگو شود

زهرا زارعی دانشجوی رشته حقوق و مادر یکی از دانش‌آموزان به ما گفت: چه خبر شوکه کننده‌ای بود خبر شهادت حاج قاسم، تا چند دقیقه فقط سکوت مطلق و مات و مبهوت بودم و اشک‌هایم سرازیر می‌شد.

وی در حالی که اشک از چشمانش جاری است و هنوز سوگوار شهادت این سردار والامقام است، گفت: صبح روز جمعه، با شنیدن خبر شهادت بدنم شروع به لرزیدن کرد و در واقع بدترین لحظه زندگی من بود و تا ظهر از خودم بی‌خبر بودم و فقط گریه می‌کردم.

این مادر در پایان یادآور شد: باید تمام ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی برای جوانان امروز و به خصوص دانش‌آموزان بازگو شود تا در آینده هم شاهد تربیت سردار سلیمانی‌ها باشیم.

هم‌چنین استقبال از یکی از ستارگان گمنام، شور و نشاط معنوی خاصی به این مراسم بخشید که بایستی مسئولان با برگزاری چنین برنامه‌هایی سبب پویایی فکر و اندیشه شهید سلیمانی‌ها و تقویت و تعمیق باورهای دینی فرزندان این سرزمین شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی