ضرغامی: بافت تاریخی همان بافت فرسوده نیست که بتوان آن را با بلدوزر صاف کرد!/ توضیح درباره طرح توسعه اطراف حرم شاهچراغ (ع)


ضرغامی: بافت تاریخی همان بافت فرسوده نیست که بتوان آن را با بلدوزر صاف کرد!/ توضیح درباره طرح توسعه اطراف حرم شاهچراغ (ع)

تسنیم نوشت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برخی تصور می‌کنند بافت تاریخی همان بافت فرسوده است و می‌توان آن را با بلدوزر صاف کرد و بنای جدید ساخت. این تصور اشتباه است، چراکه ممکن است بافت فرسوده بافت تاریخی باشد.

در جریان سفر عزت‌الله ضرغامی به شهرهای مختلف از جمله شیراز، اصفهان، یزد و قم همواره از سوی برخی مسئولین شهری مطالباتی مبنی بر تخریب بخش‌هایی از آثار تاریخی با هدف ایجاد امکان بهره‌برداری از آن در راستای توسعه خدمات شهری مطرح شد.

در غالب این موارد مسئولین شهری با استناد و اتکا به فرسودگی و غیرقابل استفاده بودن بافت تاریخی موجود در حریم این آثار تقاضای تخریب و یا احیاناً تغییر کاربری حریم این آثار را تحت عنوان "بهسازی بافت فرسوده" داشتند.

در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها در این ارتباط، ضرغامی در سفر اخیر خود به شهر قم در پاسخ به مطالبه مسئولین مبنی بر تخریب برخی از آثار تاریخی موجود در بخش‌هایی از بافت فرسوده این شهر گفت: در مورد بافت تاریخی شهر قم با توجه به حساسیت‌ها، باید نکات مطرح شده را به دقت مورد بررسی و کارشناسی قرار دهیم و سپس بر اساس نتایج حاصله در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم؛ چراکه ما حافظ میراث‌ فرهنگی هستیم.

بر همین اساس و باتوجه به مطالب بیان شده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه برگزاری دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی که مصادف با ایام سوگواری بانوی دو عالم بود، در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اظهارات اخیر خود در جلسه شورای اداری قم که در حضور رئیس‌جمهور برگزار شده بود، گفت: برخی تصور می‌کنند بافت تاریخی بافت فرسوده است، در حالی که نظرات کارشناسی وزارت میراث و قاعده ثبتی ما مشخص می‌کند چه بنایی تاریخی است و چه بنایی فرسوده.

وی ادامه داد: باید این را همگان بدانند که بافت تاریخی لزوماً به معنای بافت فرسوده نیست و عده‌ای بدون توجه به این تفاوت مهم و ماهوی یکدیگر را متهم می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند بافت تاریخی همان بافت فرسوده است و می‌توان آن را با بلدوزر صاف کرد و بنای جدید ساخت، سخت در اشتباه هستند؛ چراکه ممکن است بافت فرسوده بافت تاریخی باشد.

ضرغامی ضمن اشاره به توصیه‌های رئیس جمهور در جلسه شورای اداری قم مبنی بر تلاش برای حفظ بنا و بافت‌های تاریخی موجود در کشور بیان کرد: با قوانین موجود در راستای حفظ و نگه‌داری از بنا و بافت‌های تاریخی کشور، از آن‌ها محافظت خواهیم کرد و اگر حتی ساخت و سازی در اطراف بافت تاریخی سبب آسیب به بافت تاریخی و عرصه و حریم آن شود، با تشکیل کمیته‌ای متشکل از متخصصان و کارشناسان، تصمیمات فنی و راهگشایی سبب حفظ بافت تاریخی و همچنین رفع مشکل مردم و کشور خواهیم پرداخت و مانع از بین رفتن بافت تاریخی خواهیم شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به این موضوع که بافت تاریخی دارای ارزش و هویتی غنی برای کشور ما است، تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی بر حسب مأموریت و وظیفه خود تمام توان و امکانات خود را به منظور حفظ و حراست از بافت تاریخی به عنوان میراث فرهنگی کشور به کار خواهد گرفت. بنابراین لازم است دولت به جهت حفظ و احیای این مهم حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

وی همچنین از اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) (به وسعت ۵۷ هکتار در بافت تاریخی شیراز) که با تخریب بافت تاریخی اطراف حرم همراه است و همواره درخواست‌های بسیاری از سوی استادان، کارشناسان، فعالان میراث فرهنگی و معماری جهت جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز مطرح شده است، اظهار کرد: طرح "لزوم بازنگری میراثی بودن ۲۰۰ خانه در بافت تاریخی شیراز" به کمیته‌ای متشکل از کارشناسان مجرب که از بدنه وزارتخانه میراث فرهنگی است، ارجاع داده شده که همه نیازها و مسائل را با حفظ جایگاه میراث فرهنگی حل خواهد کرد.

۲۳۵۲۳۵

کد خبر 1589378

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی