ارزیابی فناوری تولید هلیوم برای ارائه راهکار به شرکت ملی گاز


مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ضمن اعلام خبر ارزیابی فناوری‌های تولید هلیوم با هدف ارائه راهکار به شرکت ملی گاز ایران، توسعه فناوری و ساخت واحدهای تولید هلیوم در پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گاز کشور را از اهداف راهبردی این شرکت برشمرد. محسن مظلوم فارسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌باف گفت: بر همین اساس، مقدار مصرف و افزایش احتمالی نیاز کشور به هلیوم طی 10‌سال...

وی افزود: در این زمینه پروژه مشترکی با موسسه فرآورش گاز طبیعی در جریان است تا شرکت ملی گاز ایران بتواند از طریق زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوم نوآوری کشور، هلیوم موردنیاز کشور را تامین و این خلأ چندساله را برطرف کند. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه با انجام این پروژه می‌توان مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین سناریوی محتمل در حوزه برداشت هلیوم را با توجه به شرایط کشور تعیین کرد، افزود: بر این پایه، بسیاری از ذی‌نفعان مانند وزارت نفت، دانشگاهیان و وزارت بهداشت نیز می‌توانند از نتایج آن بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند شوند.

مظلوم فارسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌باف، محدودیت منابع هلیوم در زمین و نیز افزایش تقاضا نسبت به تولید در دهه گذشته را سبب راهبردی‌شدن این ماده و در نتیجه، بیشترین رشد قیمت در بازار دانست و گفت: تنها منبع صنعتی تولید هلیوم، گاز طبیعی و ترکیبی از روش‌های سردسازی، PSA و ممبران (غشا) است که برای استحصال هلیوم از گاز به‌‌‌‌‌‌‌‌‌کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. وی با بیان کرد که توسعه فناوری‌های بومی بر مبنای غشایی، از جمله دیگر اهداف این طرح است و بر همین اساس، در مراحل ابتدایی این پروژه، فناوری‌های موجود و فرآیندهای مختلف به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ارزیابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اولیه از منظر اقتصادی بررسی و برای واکاوی تجهیزات کلیدی در فرآیند تولید، انتقال و ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی تلاش می‌شود. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در ادامه افزود: در مراحل بعدی این پروژه، زنجیره ارزش هلیوم و نیز نحوه دسترسی به فناوری بررسی می‌شود و بر اساس برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مشخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده از سه نقطه پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گازی به پیشنهاد کارفرما، نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری و آنالیز انجام می‌شود تا درباره سناریوهای پیشنهادی، تصمیم مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری دریافت شود. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در پایان اظهار کرد: در ادامه نیز مقدار مصرف سالانه هلیوم کشور بر اساس داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گمرک و برآورد سازمان‌ها و شرکت‌های مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده استخراج و مقدار رشد احتمالی نیاز کشور تا ۱۰ سال آینده پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌شود ظرفیت واحد موردنیاز، برآورد شود.

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند