سهم 25هزار میلیارد تومانی رتبه بندی معلمان در بودجه1401 / مشکلات صندوق های بازنشستگی جدی است


سهم 25هزار میلیارد تومانی رتبه بندی معلمان در بودجه1401 / مشکلات صندوق های بازنشستگی جدی است

احمد حسین فلاحی با اشاره به کمبود 220هزار معلم در کشور از ضرورت برنامه ریزی برای استخدام نیروهای نهضتی، پیش دبستانی ها، حق التدریسی ها و...در قالب ردیف های بودجه 1401 خبر می دهد.

مشکلات جدی صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به رویکرد بودجه در خصوص رتبه بندی معلمان، گفت: دولت برای اجرای لایحه رتبه بندی برای سال جاری، ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده که از پایان شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال را در بر می گیرد. ضمن اینکه برای تداوم رتبه بندی نیز در جدول شماره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱که مربوط به برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال آینده می شود مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

او ادامه داد: اینکه آیا ردیف های دیگری برای افزایش منابع مورد نیاز رتبه بندی در نظر گرفته می شود یا خیر به تصمیم گیری های آینده نمایندگان بستگی دارد. اما به طور کلی مجلس خواستار اجرای قانون رتبه بندی است و معتقد است در این زمینه باید حداکثر حمایت از قشر فرهنگیان و معلمان صورت پذیرد.

فلاحی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص مشکلاتی که آموزش و پرورش کشور در حوزه کمبود معلم دارد و اینکه آیا تصمیم دولت در خصوص افزایش سن بازنشستگی ارتباطی با کمبود معلم در سال آینده دارد یا نه؟ گفت: افزایش سن بازنشستگی که در بودجه مطرح شده، می تواند بخشی از نیازهای کشور به معلم را پوشش دهد. اما همچنان کمبود۲۲۰هزار معلم در کشور وجود دارد. ضمن اینکه بعد از اجرای رتبه بندی نیز احتمالا ۱۰۰هزار معلم درخواست بازنشستگی خواهند داد که کمبود نیروی انسانی در این بخش را عمیق تر خواهد کرد.

نماینده مردم همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش به ۲۲۰هزار نیروی جدید نیاز دارد، گفت: این کمبودها برای سال ۱۴۰۱ به حدود ۵۰۰هزار نفر نیز افزایش پیدا می کند. احتمالا دولت تصور کرده از طریق افزایش سن بازنشستگی می تواند بخشی از مشکلات را پوشش دهد.

به اعتقاد فلاحی استخدام نیروهای نهضتی، مربیان پیش دبستانی، حق التدریسی ها و...راهکاری است که از طریق آن می توان بخشی از این نیازها را پوشش داد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به دیدگاه نمایندگان در خصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: دولت در لایحه ۱۴۰۱، پیشنهادی برای افزایش ۲ساله سن بازنشستگی مطرح کرده است. موضوع در کمیسیون اجتماعی بررسی و نهایتا کمیسیون اجتماعی مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. استدلال اعضای کمیسیون در مخالفت با این موضوع، آن است که این تصمیم نیاز به احکام دائمی دارد و در قالب ردیف های بودجه نمی توان به این بحث ورود کرد.

مشکلات جدی صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی

او افزود: دولت در خصوص صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی مشکلاتی دارد و مبتنی بر آن تصمیمی گرفته است که سن بازنشستگی را ۲سال افزایش دهد. در حال حاضر دولت در هر ماه بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان حقوق ماهیانه می دهد که سر جمع این پرداختی ها در هر سال به اندازه ای است که بخش قابل توجهی از کلیت بودجه را در بر می گیرد.

فلاحی یادآور شد: در واقع دولت در هر سال بیش از ۳۵۰هزار میلیارد تومان را تنها در قالب حقوق پرداخت می کند. این رویکرد باعث شده دولت در حوزه هایی چون پروژه های عمرانی، توسعه استانی و حمایت از رشد و پیشرفت مناطق کمتر برخوردار نتواند، اقدامات مورد نظر خود را برنامه ریزی کند.

نماینده همدان در مجلس با اشاره به اینکه تداوم یک چنین روندی باعث بروز مشکلات فراوانی می شود، گفت: برای این منظور دولت قصد دارد از یک طرف سن بازنشستگی را افزایش دهد و از سوی دیگر از طریق اتخاذ تدابیری خاص، صندوق های بازنشستگی را به سمت درآمدهای پایدار هدایت کند. البته همانطور که اشاره کردم، هنوز کلیت مجلس به طور قطعی در خصوص این موارد تصمیمی گیری نکرده است و موضوع در کمیسیون اجتماعی در دست بررسی است.

او در خصوص سهم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در بودجه ۱۴۰۱ گفت: در شرایطی که مطابق قانون، روند به کارگیری نیروها در آموزش و پرورش کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی صورت بگیرد، دولت به طور خاص، ردیفی را برای این ساختارهای مهم آموزشی در نظر نگرفته است. با توجه به کمبودهای جدی آموزش و پرورش در بحث نیروی انسانی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که بتوان از ظرفیت های تخصصی این دانشگاه ها استفاده شود.

فلاحی خاطرنشان کرد:برای این منظور کمیسیون آموزش مجلس تلاش خواهد کرد تا منابعی را برای توسعه این دانشگاه ها، احصا و آنرا در قالب بودجه سال آینده مصوب کند تا در یک روند تدریجی ظرفیت های این ساختارهای آموزشی در هر سال افزایش پیدا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط