اختصاصی| مدیتیشن قبل از خواب چه فایده ای دارد؟ 


اختصاصی| مدیتیشن قبل از خواب چه فایده ای دارد؟ 

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز (http://www.behdashtnews.ir)، میلیون ها نفر در جهان هستند که نمی توانند خوب بخوابند. این به دلیل استرس انباشته شده در زندگی روزمره است. گاهی اوقات طول می کشد تا به خواب بروند و...

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، میلیون ها نفر در جهان هستند که نمی توانند خوب بخوابند. این به دلیل استرس انباشته شده در زندگی روزمره است. گاهی اوقات طول می کشد تا به خواب بروند و گاهی شب ها یا صبح ها با احساس خستگی از خواب بیدار می شوند.

مدیتیشن قبل از خواب می تواند جایگزین بسیار موثری باشد. اگر به طور منظم و درست تمرین شود، بهتر از هر قرصی است. علاوه بر این، روی روحیه شما در روز بعد نیز تاثیر دارد.

مدیتیشن قبل از خواب

احساس آرامشی که بعد از یک خواب خوب شبانه به وجود می آید به این دلیل نیست که مغز شما در طول شب ساکت بوده است . زمانی که می خوابید، مغز شما به سختی کار می کند تا همه چیز را مرتب کند.

در طول خواب، مغز شما نورون ها را ترمیم می کند، ارتباطات جدید ایجاد می کند و خاطرات مربوطه را اصلاح می کند. همچنین، هر چه عمیق‌تر بخوابید، کورتیزول، هورمون استرس، کمتر ترشح می‌شود. این بدون فواید برای سیستم ایمنی و کند کردن پیری است.

نکته این است که اگر خوب نخوابید، سلامت جسمی و روانی شما در خطر است. با این حال، ممکن است از خود بپرسید که آیا مدیتیشن قبل از خواب به بهبود الگوهای خواب کمک می کند؟ پاسخ صد در صد بله است.

تحقیقات دیگر قبلاً ثابت کرده بود که مدیتیشن در طول روز به تنهایی کیفیت خواب را افزایش می دهد. به نوبه خود، مدیتیشن قبل از خواب به کاهش درد فیزیکی و استرس کمک می کند، زیرا فعالیت هیپوتالاموس را کاهش می دهد.

فواید مدیتیشن قبل از خواب

مدیتیشن قبل از خواب به ایجاد شرایط داخلی بهینه ای که برای استراحت واقعی ضروری است کمک می کند. شواهد علمی نشان می دهد که این عمل به آرامش بدن و ذهن کمک می کند. علاوه بر این، تغییرات فیزیولوژیکی مهمی ایجاد می کند.

مدیتیشن قبل از خواب بدن را آرام می کند

مدیتیشن به ایجاد همان اثرات فیزیولوژیکی که در مراحل اولیه خواب رخ می دهد کمک می کند. ضربان قلب کند می شود. در برخی افراد فشار خون آنها نیز کاهش می یابد.

ذهن را آرام می کند

معمولاً ممکن است نتوانید بخوابید زیرا ذهن شما هنوز قبل از خواب بسیار فعال است. این به این دلیل است که فشارهای عصبی وجود دارد که مغز را آماده نگه می دارد.
مدیتیشن قبل از خواب باعث می شود ذهن روی یک چیز متمرکز شود و از یک فکر به فکر دیگر نپرد. این به نوبه خود به کاهش افکار مزاحم کمک می کند و باعث آرامش ذهنی می شود.

ذهن آگاهی و تولید ملاتونین شما را بهبود می بخشد

تحقیقات دیگر نشان داده است که مدیتیشن قبل از خواب یا در هر زمان اضافی از روز توجه و تمرکز را افزایش می دهد. این به استراحت بهتر کمک می کند، زیرا تمرکز ذهن را پایدارتر می کند.

چگونه مدیتیشن را تمرین کنیم

چندین تکنیک برای مدیتیشن قبل از خواب وجود دارد. در اینجا، ما یک روش اساسی، اما کامل را به اشتراک می گذاریم. به مراحل زیر توجه کنید.

1. اتاق را آماده کنید

اول، بهتر است که شما آگاهانه تصمیم بگیرید که بخوابید. هنگامی که این کار را انجام دادید، نور اتاق را کاهش دهید و تمام صفحه های نمایشگر را خاموش کنید.

اگر دوست دارید، اسانس اسطوخودوس را به بالش خود اضافه کنید یا کمی از این اسانس را استنشاق کنید. اگر برای خوابیدن به سر و صدا نیاز دارید، جریانی از صدای باران یا آب راه اندازی کنید. سپس، به رختخواب بروید.

2. مدیتیشن قبل از خواب: اسکن بدن آگاهانه

در وضعیتی که برای شما راحت است دراز بکشید و روی تنفس خود تمرکز کنید. سپس، توجه خود را بر روی نواحی از بدن خود متمرکز کنید که با تخت در تماس هستند. از آنجا، از نوک انگشتان پا گرفته تا سر، ذهن خود را در کل بدن خود بچرخانید.

اگر می‌خواهید بیشتر آرام باشید، هر قسمت را در حالی که به مدت 5 ثانیه روی آن می‌دوید، منقبض کنید. سپس، آن ناحیه را شل کنید و به قسمت بعدی بروید.

3. تنفس آگاهانه

در حالی که تمام کارهای بالا را انجام می دهید، در حالت ایده آل، سعی کنید نفس عمیق بکشید، دم و بازدم را به آرامی انجام دهید. برای اینکه به حالت آرامش بیشتری برسید، بهترین کار این است که با دم از بینی و حبس نفس به مدت 5 ثانیه شروع به تنفس کنید. سپس، در حالی که تا 5 می‌شمارید، از طریق دهان بازدم کنید.

4. از تجسم استفاده کنید

ذهن خود را در صحنه ای که به شما آرامش می دهد متمرکز کنید. به عبارت دیگر، باید منظره ای را با طبیعت، آب و عناصری که در ذهن شما آرامش می بخشد نقاشی کنید.
در همین حال نفس عمیق بکشید.

ابزارهای دیگر برای مدیتیشن قبل از خواب

ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند به شما کمک کند از حالت بیداری به خواب بروید. آنها به شرح زیر است:

شمارش: به صورت ذهنی از 1 تا 10 بشمارید و سپس دوباره از 10 به 1 برگردید. این به شما کمک می کند ذهن خود را روی یک نقطه متمرکز کنید.

مرور روز: بررسی تمام کارهایی که در طول روز انجام داده اید از یک لیست نامرئی راه خوبی برای خاموش کردن روال قبل از اسکن بدن و تنفس است. با این حال، بیش از 20 ثانیه روی هیچ یک از خاطره ها متمرکز نشوید.

یادداشت قدردانی:
مدیتیشن قبل از خواب تمرینی است که می تواند با تهیه یک دفتر خاطرات سپاسگزاری شروع شود. قبل از رفتن به رختخواب، همه چیزهایی را که دارید یادداشت کنید و خدا را برای همه آنها شکر کنید.
۶دسامبر ۲۰۲۱
Steptohealth
گلنوش محبعلی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس