اهمیت و مزایای گردشگری ماجراجویی


اهمیت و مزایای گردشگری ماجراجویی

گردشگری ماجراجویی به عنوان سفر کردن از یک مکان به مکان دیگر با هدف اکتشاف صورت می گیرد. سفر به مناطق دورافتاده، عجیب و غریب و احتمالا متخاصم از تجربه هایی است که در این نوع گردشگری می توان تجربه کرد. علاقه مندان به گردشگری ماجراجویانه می توانند فعالیت هایی چون چتربازی، کوه نوردی و غواصی را نیز امتحان کنند. این نوع از گردشگری اغلب مورد استقبال...

گردشگری ماجراجویی به عنوان سفر کردن از یک مکان به مکان دیگر با هدف اکتشاف صورت می گیرد. سفر به مناطق دورافتاده، عجیب و غریب و احتمالا متخاصم.

گردشگری ماجراجویی به عنوان سفر کردن از یک مکان به مکان دیگر با هدف اکتشاف صورت می گیرد. سفر به مناطق دورافتاده، عجیب و غریب و احتمالا متخاصم از تجربه هایی است که در این نوع گردشگری می توان تجربه کرد. علاقه مندان به گردشگری ماجراجویانه می توانند فعالیت هایی چون چتربازی، کوه نوردی و غواصی را نیز امتحان کنند.

این نوع از گردشگری اغلب مورد استقبال گردشگران جوان قرار می گیرد چون تجربه هیجان بیشتری را برای آن ها به همراه دارد. این هیجان ممکن است ناشی از تجربه شوک فرهنگی یا از طریق انجام فعالیت هایی باشد که زمینه تجربه درجاتی از خطر (واقعی یا درک شده) و خطر فیزیکی را فراهم می سازد.

سفر ماجراجویانه یک فعالیت تفریحی است که در یک مقصد غیرعادی، عجیب، دورافتاده یا بیابانی انجام می شود. وجه تمایز اصلی گردشگری ماجراجویی از سایر اشکال گردشگری برنامه ریزی و آماده سازی در این نوع از گردشگری است.

گردشگری ماجراجویی مفهومی جدید در صنعت گردشگری است؛ لذا تعریف ویژه و خاصی از آن عنوان نشده است. اغلب فعالان و کارشناسان گردشگری، گردشگری ماجراجویی را نوعی از گردشگری می نامند اما بسیاری از بخش های خاص دیگر در گردشگری وجود دارد که دارای ویژگی هایی مشابه با سایر انواع گردشگری مانند اکوتوریسم است و به نوعی تعاریف آن ها نوعی همپوشانی ایجاد می کند.

با این وجود طبق گفته انجمن تجارت سفرهای ماجراجویانه، گردشگری ماجراجویی یک فعالیت گردشگری است که شامل فعالیت بدنی، تبادل فرهنگی یا فعالیت هایی در طبیعت می شود.

به گفته صاحب نظران گردشگری ماجراجویی در ارتباط با ارائه سطوح نسبتا بالایی از تحریک حسی به گردشگر مشخص می شود که معمولا با گنجاندن مولفه های تجربی چالش برانگیز فیزیکی در آن به دست می آید.

طبق گفته UNWTO گردشگری ماجراجویی می تواند داخلی یا بین المللی باشد و مانند تمام سفرها افراد باید حداقل یک شب اقامت داشته باشد اما بیش از یک سال طول نکشد.

گردشگری ماجراجویی در سال های اخیر در سرتاسر جهان رشد چشمگیری داشته است؛ بر این اساس گردشگران از مقاصدی که قبلا کشف نشده بود، بازدید می کردند و در ادامه این نوع از گردشگری جذابیت ویژه ای برای افرادی که به دنبال تجربه های نادر و منحصر به فرد است، ایجاد می کند. مسافران ماجراجویی عموما تمایل بیشتری نسبت به تجربه مقاصد، فعالیت ها و محصولات جدید سفر دارند.

برخی از فعالیت ها دارای ریسک کم و برخی دارای ریسک بالاست. گردشگری ماجراجویی شامل فعالیت های مختلفی مانند غارنوردی، پیاده روی، قایقرانی و... می شود. گردشگری ماجراجویی به ۲ دسته ماجراجویی سخت و ماجراجویی نرم تقسیم می شود.

ماجراجویی سخت به فعالیت هایی اطلاق می شود که سطح ریسک بالایی دارد و نیازمند تعهد شدید و مهارت های پیشرفته است. گردشگری سخت شامل فعالیت هایی مانند کوه نوردی، صخره نوردی، یخ نوردی، پیاده روی، غارنوردی، غواصی آسمان و... است. فعالیت های ماجراجویی سخت در طبیعت بسیار پرخطر انجام می شود. به تعبیری مهارت های سطح پیشرفته برای انجام این فعالیت ها مورد نیاز است.

ماجراجویی نرم نیز فعالیت هایی را در بر می گیرد که دارای سطوح پایین ریسک است که نیازمند حداقل تعهد و مهارت های آغازین است. گردشگری نرم شامل فعالیت هایی مانند کمپینگ، پیاده روی، کایاک سواری، اسب سواری، سافاری و... می شود. فعالیت های ماجراجویی نرم در طبیعت کم خطر صورت می گیرد. ماجراجویی نرم یک مقوله محبوب در گردشگری ماجراجویی است. به طور متوسط ۲۵ درصد سفرهایی که از آمریکای شمالی و اروپا انجام می شود، سفرهای ماجراجویی نرم به شمار می روند.

فعالیت های گردشگری ماجراجویانه سازگاری مناسبی با محیط زیست دارد زیرا دنیای طبیعی منابع بسیاری از فعالیت هایی را در اختیار ما قرار می دهد که خطر، چالش، محرک حسی، تازگی و کشف را فراهم می کند. ویژگی های سه گانه فعالیت، طبیعت و فرهنگ، گردشگری ماجراجویی را به عنوان یک چالش همه جانبه نشان می دهد.

فعالیت هایی که شامل فعالیت بدنی یا مهارت های روانی حرکتی می شود، در این نوع از گردشگری صورت می گیرد. تماس و برقراری ارتباط با طبیعت و حیات وحش خاص، تماس با فرهنگ های مختلف مردم مانند ایما و سبک زندگی از جمله ویژگی های منحصر به فرد گردشگری ماجراجویی محسوب می شود.

گردشگری ماجراجویی یکی از سریع ترین بخش های در حال رشد در بخش گردشگری است که از اقتصادهای محلی حمایت می کند و شیوه های پایدار اقتصادی را تشویق می کند. رشد مداوم این بخش نه تنها برای گردشگری بلکه برای اقتصاد مقصد، مردم و محیط زیست آن نیز اثرات مثبت خالص ایجاد خواهد کرد.

به عنوان مثال می توان تولید اشتغال، ارز، توسعه اقتصاد، حمایت از جوامع محلی، حفاظت از منابع طبیعی، ایجاد فرصت های تجاری، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و نقش مهم آن در اقتصاد کشور میزبان را از جمله اثرات مثبت گردشگری ماجراجویی دانست.

« دنیای سفر » این نوشته را از « tourism notes » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته