امکانات قطارهای پنج ستاره فدک


امکانات قطارهای پنج ستاره فدک

عصر خودرو- از سال 1393 که شرکت فدک، واگن های آلمانی را وارد ناوگان کشور کرد، صنعت حمل و نقل ریلی ایران نیز با تحول و انقلاب عظیمی در تعریف استانداردهای سفر با قطار مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»؛ این تحول از کیفیت فنی و تخصصی واگن ها گرفته تا امکانات و خدمات داخل هر کوپه را شامل می شد؛ بطوریکه مسافرت با قطار فدک، با امکانات بی نظیری حتی در سطح استاندارد پروازهای فرست کلاس خارجی همراه شد. در ادامه، بررسی جامعی در خصوص خدمات این قطارها مورد بررسی قرار گرفته است تا خیال شما برای جایگزینی آن با سفرهای هوایی راحت تر شود.

امکانات قطارهای پنج ستاره فدک

امکانات قطارهای فدک
شرکت فدک، امکانات قطار را تنها به خدمات داخل کوپه محدود نکرده است؛ بلکه مسافر با تهیه بلیط آن از لحظه سوار شدن به قطار تا زمان رسیدن به ایستگاه مقصد، مشمول خدمات بی نظیر این شرکت خواهد شد. به همین علت است که معمولا مسافرانی که یک بار سوار قطار فدک می شوند، دفعات بعدی سراغ هیچ وسیله ی دیگری حتی هواپیما نخواهند رفت. کلیه ی این امکانات از لحظه سوار شدن به قطار تا رسیدن به ایستگاه مقصد را می توانید در ادامه مطالعه نمائید.
امکانات قطار در ابتدای سفر
با خرید بلیط فدک، مسافر برای سوار شدن به قطار نیازی به انتظار در صف نخواهد داشت. شرکت فدک، گیت اختصاصی در تمامی ایستگاه ها برقرار نموده است تا مسافران برای کنترل بلیت معطل نشوند و با کم ترین معطلی سوار قطار شوند. پس از آن نیز، فرش قرمز با استقبال مهمانداران مقابل درب ورودی قطار در انتظار مسافر است که با پذیرایی نوشیدنی به محض ورود به واگن تکمیل می شود.
امکانات کوپه های قطارهای فدک
اصلی ترین قسمت امکانات قطارهای فدک، بعد از ورود مسافر به واگن شروع می شود. قطارهای فدک دارای 4 کلاس ویژه، بیزینس، اکونومی و عصرانه می باشند که تفاوت هر یک صرفا بر اساس میزان امکانات می باشد. با این حال، امکانات مشترک در تمامی کلاس ها به صورت زیر است:
کم بودن آلودگی صوتی درون کوپه ها ناشی از حرکت قطار: با استفاده از اقدامات فنی جهت عایق بندی صوتی و حرارتی
قابلیت تنظیم دما توسط مسافر: با استفاده از سیستم حرارتی و کنترل در دست مسافر، دمای هوا از 22 تا 26 درجه قابل تغییر است.
تجهیزات صوتی و تصویری: با امکان انتخاب از میان مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
سرویس بهداشتی داخل هر کوپه: در دو نوع ایرانی و فرنگی به صورت وکیوم شده
سرو نوشیدنی خوش‌آمدگویی در آغاز حرکت: نوع نوشیدنی برای هر مسیر متفاوت است. مثلا در بلیط قطار کرج مشهد، این نوشیدنی شامل یکی از موارد شربت زنجبیل، شربت بابونه و وانیل و یا شربت بیدمشک و زعفران (به انتخاب مسافر) می باشد.
دکمه احظار مهماندار: برای درخواست سرویس
اینترانت داخلی: مسافران با متصل شدن به اینترانت داخلی می توانند از فیلم های روی شبکه Wi-Fi دیدن کنند.
سرو نوشیدنی نامحدود: بر حسب درخواست مهمان
سرویس خواب مجهز و راحت: با تخت هایی بزرگ تر از قطارهای مشابه (600*1760)
ارائه پک بهداشتی: شامل مسواک، خمیر دندان، شانه، چشم‌بند و دمپایی برای هر مسافر

امکانات قطارهای پنج ستاره فدک


جزئیات بیش تر مربوط به هر کدام از کلاس های نامبرده، در ادامه بررسی شده است.


امکانات قطار فدک کلاس همراه با عصرانه
بلیط های قطار فدک کلاس عصرانه، از پایین ترین نرخ نسبت به سایر کلاس ها برخوردار است که امکانات آن، شامل تمامی موارد ذکر شده در بالا می باشد. در طول سفر نیز، یک میان وعده به مسافر ارائه می شود. بنابراین توصیه می کنیم با رزرو این بلیط، حتما یک وعده غذایی همراه خود داشته باشید.
امکانات قطار فدک کلاس اکونومی
پس از کلاس عصرانه، کلاس اکونومی از نظر میزان خدمات در رتبه بعدی قرار می گیرد. امکانات آن نیز علاوه بر موارد ذکر شده، شامل سرو یک نوع غذای اصلی به همراه نوشیدنی سرد می باشد. با توجه به ساعت حرکت این قطارها که در سمت عصر (معمولا ساعت 14 به بعد) است، پذیرایی در وعده شام صورت می گیرد. منوی غذایی نیز بستگی به مسیر حرکت قطار دارد. مثلا وعده شام برای مسیر پرطرفدار تهران مشهد، شامل خوراک مرغ مدالیون، سالاد فصل و 2 نوع نوشیدنی پت می باشد.
امکانات قطار فدک کلاس بیزینس
کلاس بیزینس، یکی از بهترین و محبوب ترین کلاس های قطار فدک می باشد که امکانات آن، علاوه بر تمامی موارد نامبرده شامل دسر نیز می شود. نوع دسر نیز بستگی به مسیر حرکت قطار دارد. مثلا برای مسیر اهواز تهران، موس پرتقال است. هم چنین، پک بهداشتی که به مسافر ارائه می شود، با بسته بندی شکیل تر نسبت به کلاس عصرانه یا اکونومی همراه خواهد است.
امکانات قطار فدک کلاس ویژه
بالاترین و بیش ترین خدمات، مربوط به کلاس ویژه می باشد. بلیط قطار ویژه با اینکه هزینه ای معادل با هزینه بلیط های پرواز دارد، اما با تقاضای بیش تری نزد مسافران همراه است. خدمات آن نیز علاوه بر تمامی آنچه ذکر شد، شامل مواردی هم چون سرو یک نوع غذای اصلی همراه با نوشیدنی انتخابی در ظروف چینی، سرو دسر و پیش غذا و ارائه پک بهداشتی در بسته بندی کیف مخملی می شود.

امکانات قطارهای پنج ستاره فدک


منوی غذای قطارهای پنج ستاره فدک
شاید جالب باشد بدانید که کلیه ی غذاهای کترینگ تخصصی DONA فدک زیر نظر یک سرآشپز ایرانی - اتریشی طبخ می شود. تهیه غذاها، با توجه به ساعت حرکت قطار صورت گرفته و به صورت وکیوم از آشپرخانه صنعتی به داخل قطار برده می شود. در طبخ و ارائه هر کدام از وعده ها نیز، به موارد جزئی ارزش غذایی توجه شده است. مثلا در وعده صبحانه، از مواد با شیرینی بالا استفاده می شود تا مسافر در تمام طول روز پر انرژی باشد. منوی غذایی بر اساس مسیر حرکت و کلاس بلیط متفاوت خواهد بود. با این وجود، هنگام رزرو بلیط قطار، مسافر این امکان را دارد که بر اساس لیست پیشنهادی، غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند.


قطار فدک در چه مسیرهایی فعالیت دارد؟
احتمالا بعد از خواندن همه مواردی که عنوان شد، شما هم به این فکر افتاده باشید که در سفر بعدی خود، با قطار فدک راهی شوید! قبل از اینکه برنامه ای بریزید، خوب است از مسیرهای تردد این قطار نیز مطلع شوید. به دلیل اینکه بیش ترین جا به جایی مسافر درون کشور، از طرق منتهی به مشهد صورت می گیرد، شرکت فدک نیز از ابتدای شروع فعالیت، قطارهای خود را در این مسیر اعزام نموده است. این مسیرها به شرح زیر است:
تهران مشهد و بالعکس
قم – مشهد و بالعکس
زنجان – مشهد و بالعکس
مسیر رشت مشهد و بالعکس
قزوین – مشهد و بالعکس
کرج – مشهد و بالعکس
تهران – اهواز و بالعکس

امکانات قطارهای پنج ستاره فدک


قطارهای پنج ستاره فدک ویژه سلامت
بعد از شیوع ویروس کرونا که استقبال مردم از سفر، خصوصا با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش یافت، شرکت فدک از کلاس جدید "ویژه سلامت" خود رونمایی کرد که امکانات بی نظیر بیش تری را برای حفظ سلامت مسافران ارائه می دهد. این امکانات عبارتند از:
- شستشوی و ضدعفونی بدنه قطار پیش از آغاز حرکت
- اختصاص دادن هر کوپه به حداکثر 2 مسافر ( به جز خانواده ها که تا حداکثر 4 نفر نیز اختصاص داده می شود.)
- پذیرایی با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی
- ضدعفونی کردن کوپه ها و فضای عمومی قطار پیش از هر حرکت
- ضدعفونی کردن و وکیوم اقلام خواب پیش از حرکت
- استریل کردن اقلام خواب
- تب سنجی مهمانداران و ضدعفونی وسایل آن ها پیش از مسافرگیری
- پلمپ کوپه توسط مهمانداران پیش از ورود مهمانان
- حمل بار مهمانان در ایستگاه راه آهن
- ترانسفر مهمانان در مبدا و مقصد با استفاده از خودروهای مدرن و ایمن
بعد از شروع بکار قطارهای فدک و استقبالی که از سوی مسافران صورت گرفت، شرکت رجا نیز به عنوان قدیمی ترین و بزرگ ترین شرکت ریلی کشور به فکر راه اندازی قطارهای لوکس افتاد. قطار زندگی در حال حاضر تنها قطار پنج ستاره شرکت رجا می باشد که با ارائه امکانات بی نظیر، با قطارهای فدک رقابت می کند. لذا بسیاری از مسافران برای انتخاب از میان این دو گزینه به خصوص در مسیرهای مشترک مردد می شوند. با اینکه نتیجه این مقایسه ممکن است برای هر شخص متفاوت باشد، اما اصلی ترین مواردی که سبب تمایز این دو قطار در یکدیگر می شوند را در ادامه بررسی نموده ایم:
- قطارهای زندگی، دارای 3 کلاس عادی، با شام و با شام ویژه می باشد اما قطارهای فدک از نظر میزان امکانات، همانطور که قبلا اشاره شد، از نظر میزان ارائه امکانات دارای کلاس های مختلف می باشد.
- از نظر قیمت که اصلی ترین سوال مسافران نیز هست، نرخ بلیط قطارهای زندگی با قطارهای کلاس بیزینس و ویژه فدک تقریبا در یک رنج قرار دارد. اما هزینه بلیط قطارهای فدک با عصرانه و اکونومی، اقتصادی تر است.
- منوی غذایی قطارهای زندگی نسبت به قطارهای فدک از تنوع بیش تری برخوردار است.
- غذاهای قطار فدک در آشپرخانه صنعتی طبخ شده و بعد به قطار منتقل می شود. اما غذاهای قطار زندگی در رستوران داخل قطار طبخ می شود.
- قطارها زندگی دارای سالن غذاخوری جداگانه می باشد. اما سرو غذاهای فدک داخل کوپه ها صورت می گیرد.
- از نظر مسیرهای تحت پوشش، قطارهای فدک نسبت به قطارهای زندگی شرکت رجا، فعال تر است. (قطارهای زندگی فقط در مسیرهای تهران-مشهد و رشت-مشهد فعالیت دارد.)
- ساعت حرکت قطارهای زندگی تنها در دو تایم 19:55 و 18:55 صورت می گیرد. اما قطارهای فدک از ساعت 14 با تایم های بیش تری، اعزام می گردد.
از اینکه تا اینجای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم و اوقات خوشی را در سفر برای شما آرزومندیم.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان