بانک پارسیان اجاره صندوق امانات را یک شبه 8 برابر کرد + جدول هزینه های صندوق امانات 10 بانک


بانک پارسیان اجاره صندوق امانات را یک شبه 8 برابر کرد + جدول هزینه های صندوق امانات 10 بانک

رکنا: برخی از مشتریان بانک پارسیان در روزهای اخیر به رکنا خبر دادند که این بانک یک شبه هزینه اجاره صندوق امانات را از 5 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش داده است. این موضوع بهانه ای شد تا این پرونده را از مراجع مختلف و شرایط برخی از بانک های دولتی و خصوصی بررسی کنیم.

صندوق امانات بانک ها به‌ منظور آسودگی‌ خاطر و رفاه حال مشتریان جهت حفظ و نگهداری اسناد و اشیای گرانبها در محیطی امن و عاری از خطر، فراهم شده است. افرادی که کالاهای با ارزشی همچون اسناد، اوراق بهادار، طلا و سکه دارند و در پی راهکاری برای ارتقای سطح امنیت این دارایی‌ها هستند، می‌توانند از صندوق امانات بانک ها استفاده کنند. برای بهره‌مندی از خدمات صندوق امانات، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند مطابق ضوابط و دستورالعمل بانک ها از خدمات این صندوق استفاده کنند. اخیرا با خبر شده ایم که یکی از بانک ها بدون بخشنامه ابلاغی از سوی بانک مرکزی، هزینه رهن و اجاره صندوق امانات را یک شبه تا 8 برابر افزایش داده است. برخی از مشتریان این بانک در تماس با رکنا، به جزئیات افزایش یکباره قیمت رهن و اجاره صندوق امانات پس از 5 سال پرداختند.

به گزارش اقتصادی رکنا، در پی افزایش 8 برابری هزینه رهن و اجاره صندوق امانات بانک پارسیان، یکی از مشتریان به خبرنگار رکنا گفت: 4 سال پیش در بانک پارسیان صندوق امانات به اندازه 20 سانتی متر اجاره کردم. هزینه رهن سالانه آن 5 میلیون تومان به علاوه اجاره سالیانه 400 هزار تومان که از حساب من کسر می شد. در تماس تلفنی از سوی بانک پارسیان متوجه شدیم که هزینه رهن جدید این صندوق ها 8 برابر شده است و در مورد مبلغ جدید اجاره سالانه هم گفتند که بایستی به شعبه بیایید تا حضورا تصمیم گیری شود. اعتراض ما به مدیریت بانک پارسیان این است که چرا یک شبه هزینه صندوق امانات را 8 برابر افزایش داده اند؟ اگر قرار به افزایش قیمت بهای اجاره صندوق امانات است، بهتر نبود هر سال باتوجه به تورم آن را اضافه و محاسبه می کردند؟ یعنی هیچ نظارتی در کشور بر بانکها وجود ندارد که یک شبه چنین تصمیمی می گیرند؟

با این قیمت ها امنیت زندگی مردم در خطر است

وی افزود: این تصمیم عادلانه نیست؟ این مساله مهم امنیت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی مردم توان پرداخت این بها را نداشته باشند مجبور می شوند که تمام اسناد و اموال با ارزش خود را به خانه ببرند. اعتراض ما به این مساله است که چرا این افزایش قیمت یک دفعه رخ داده است؟

این مشتری در آخر گفت: در این خصوص با رئیس بانک تماس گرفتم، گفتند بخشنامه است و همه چیز گران شده است. اگر بخشنامه است چرا برای همه بانک ها بخشنامه نشده است؟ وقتی اعتراض کردم به من با کنایه گفتند وقتی که به سپرده های دیگر شما 18 درصد سود می دهیم چرا برای پرداخت 40 میلیون تومان در این مورد معترض هستید؟

بانک مرکزی بخشنامه جدیدی ابلاغ نکرده است

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ ها و موسسات اعتباری خصوصی درباره افزایش یک شبه نرخ رهن صندوق امانات پارسیان، به خبرنگار رکنا گفت: کانون بانک های خصوصی در امور خصوصی بانک ها دخالت نمی کند. هیات مدیره بانک تصمیم گیرنده است.

وی افزود: بخشنامه جدیدی از سوی بانک مرکزی و کانون بانک ها صادر نشده است. بانک مرکزی اگر بخشنامه جدیدی ابلاغ کرده باشد، در جریان نیستیم. ولی همه خدماتی که بانک ها ارائه می دهند براساس یک تعرفه ای است که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است. سال گذشته آخرین بار از سوی بانک مرکزی موضوع مورد تایید و ابلاغ قرار گرفت و مورد جدید به ما ابلاغ نشده است.

جدول آخرین بخشنامه بانک مرکزی در مورد هزینه ها و کارمزد صندوق امانات ( اجاره ای ) به بانک ها

* آخرین اصلاحیه در جدول زیر: بند 3-2 در سال 1400 به مبلغ 50.000 ریال تغییر یافت.

بانک پارسیان اجاره صندوق امانات را یک شبه 8 برابر کرد + جدول هزینه های صندوق امانات 10 بانک

شرایط رهن و اجاره صندوق امانات برخی بانک ها که از سایت های آن ها استخراج شده است

بانک پارسیان:

در سایت بانک پارسیان شرایط واگذاری و هزینه های مربوط به صندوق امانات ( اجاره ای ) درج نشده است و فقط جدول نام و آدرس و اطلاعات چند شعبه در تهران و شهرستانها که دارای صندوق امانات هستند درج شده است. پیگیری رکنا از روابط عمومی این بانک هنوز ادامه دارد.

طبق اعلام یکی از شعبه های این بانک ، حساب قرض الحسنه 30 میلیون تومان و سالانه 150 هزار تومان اجاره برای سایز کوچک و حساب سپرده 200 میلیون تومان با سود 18 درصد، ماهیانه 150 هزار تومان اجاره برای سایز کوچک لازم است و تا زمانی که از صندوق استفاده می کنید حق بستن حساب را ندارید.

بانک تجارت:

نگهداری از اشیاء و اسناد گرانبهای شخصی همواره یکی از مواردی است که ذهن افراد را به خود مشغول می کند. بانک تجارت به منظور آسودگی خاطر و رفاه حال مشتریان جهت نگهداری اسناد ، اوراق و اشیاء گرانبهای آنان در یک محیط امن ، خدمت صندوق های اجاره ای را ارائه می دهد.

اشخاص حقیقی می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه، کارت ملی و دو قطعه عکس به شعبه مراجعه و پس از تکمیل فرم درخواست، سپردن ودیعه و پرداخت اجاره بها از خدمات صندوق اجاره‌ای استفاده کنند.

در خصوص اشخاص حقوقی می‌بایست اساسنامه، یک نسخه از روزنامه رسمی کشور که در آن آگهی ثبت شرکت یا موسسه درج شده باشد و همچنین روزنامه رسمی مربوط به معرفی مدیر یا مدیران و آخرین تغییرات شرکت به بانک تسلیم و در ذیل فرم درخواست، شرایط استفاده از صندوق توسط مشتری قید شود.

در هنگام واگذاری صندوق‌های اجاره‌ای، یک یا دو کلید به اجاره کننده صندوق تحویل داده می‌شود. در مواردی که دو کلید تحویل داده شده، مشتری باید هر دو کلید را نزد خود نگهداری نموده و نباید یکی از آنها را در صندوق اجاره‌ای بگذارد. ضمنا به مشتریان توصیه می‌شود که هر دو کلید را در یک محل نگهداری نکنند تا چنانچه یکی از کلیدها مفقود شد، کلید دیگر در دسترس باشد.

ثبت درخواست صندوق اجاره ای به صورت غیر حضوری: جدید

ثبت درخواست غیرحضوری صندوق اجاره ای برای مشتریان حقیقی با مراجعه به سایت بانک تجارت امکان پذیر است. با مراجعه به سایت بانک تجارت و کلیک روی گزینه (درخواست غیر حضوری صندوق اجاره ای) پس از تکمیل فرم های مربوطه، انتخاب ابعاد صندوق و شعبه مورد نظر ، متقاضی باید با ارائه کد رهگیری دریافت شده از سامانه و مدارک لازم در مهلت مقرر به شعبه مربوطه مراجعه کنند.

کارمزد صندوق اجاره ای:

با توجه به ابعاد متفاوت صندوق‌های اجاره‌ای، مبلغ ودیعه و اجاره بهای سالانه متفاوت بوده و هنگام مراجعه مشتری به شعبه اعلام خواهد شد.

شرایط:

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که نزد بانک تجارت حساب داشته باشند، می‌توانند از خدمات صندوق‌های اجاره‌ای استفاده کنند.

مشتریان می‌توانند در صندوق خود هرگونه اشیا و اسنادی را قرار دهند؛ به شرط آنکه شامل اشیا ممنوعه نباشد یا در نتیجه فساد یا علل دیگر، آسیبی به صندوق و خزانه بانک نرساند.

فقط اجاره کننده صندوق یا وکیل قانونی وی می‌تواند از آن استفاده کند و صندوق قابل انتقال به غیر نیست.

مشتری باید علاوه بر اجاره بها، مبلغی را به عنوان ودیعه بر اساس تعرفه تعیین شده، به بانک بسپارد. مبلغ مذکور در صورتی که مشتری هیچ گونه بدهی به بانک نداشته باشد، در خاتمه مدت اجاره و انقضای مدت قرارداد، عینا به مشتری مسترد می‌گردد.

مشتریان می‌توانند در ساعات اداری به دفعات جهت استفاده از صندوق اجاره‌ای به بانک مراجعه نمایند.

بانک اقتصاد نوین:

بانک اقتصادنوین به عنوان نخستین بانک خصوصی کشو، به منظور ارزش‌آفرینی هر چه بیشتر برای مشتریان و همچنین ارائه خدمات نوین و تکمیل زنجیره عرضه خدمات شایسته به مشتریان ارجمند، اقدام به راه‌اندازی جدیدترین نوع از صندوق امانات با مجهزترین و ایمن‌ترین امکانات الکترونیکی نموده است.

مشتریان محترم بانک می‌توانند اسناد، اوراق و اشیا، ارزشمند خود را که نگهداری آنها در خارج از بانک با خطرات احتمالی از قبیل: حریق، سرقت و ... مواجه می‌باشد، با آسودگی خاطر و امنیت کامل در این صندوق‌ها نگهداری نمایند.

شرایط واگذاری

اشخاص (حقیقی یا حقوقی) می‌توانند با شرایط زیر از صندوق امانات بانک اقتصادنوین استفاده نمایند:

صندوق امانات به شخص حقیقی یا حقوقی‌ای واگذار می‌شود که در یکی از شعب بانک اقتصادنوین دارای حساب قرض‌الحسنه جاری و یا سایر سپرده‌ها بوده و مورد تائید و شناسایی شعبه باشد.

مشتریانی که به استفاده از صندوق امانات تمایل دارند می‌توانند درخواست مورد نظر را به شعبه خود ارائه نمایند. چنانچه خواسته مشتری با شرایط در نظر گرفته شده برای واگذاری صندوق مورد تائید شعبه قرار گیرد، اقدامات لازم انجام و نسبت به واگذاری صندوق به متقاضی اقدام می‌شود.

شرایط استفاده

استفاده از صندوق امانات غیرقابل انتقال است، مگر در مواردی که در شرایط عمومی قرارداد پیش‌بینی شده باشد.

دارنده صندوق امانات می‌تواند هرگونه اموال، اشیاء و اسناد مجاز را که مایل باشد، در صندوق خود نگهداری نماید. بدیهی است نگهداری اشیایی از قبیل مواد محترقه، فاسد شدنی و ... که به صندوق واگذاری خسارت وارد نماید، مجاز نمی‌باشد و در صورتی که از این بابت خسارتی متوجه بانک شود، مسئولیت جبران خسارات وارده طبق مقررات مربوط بر عهده دارنده صندوق خواهد بود.

استفاده از صندوق امانات نوین به صورت مشترک با همسر و یا فرد دیگر که به بانک معرفی شده از طرف مشتری نیز میسر می‌باشد.

دارنده صندوق می‌تواند در مورد استفاده از صندوق خود، از طریق سند رسمی، به شخص دیگری وکالت بدهد. موضع وکالت و نحوه استفاده وکیل لازم است در وکالت‌نامه صریح و روشن ذکر شود. در مواردی که شخصی با وکالت از مشتری از صندوق استفاده می‌نماید، ارائه اصل وکالت‌نامه و تسلیم رونوشت آن به بانک الزامی است.

دارنده صندوق در صورت تغییر محل سکونت یا محل اقامت خود لازم است مراتب را کتبا به اطلاع شعبه بانک برساند در غیر این صورت آخرین نشانی اعلام شده از طرف دارنده صندوق از نظر بانک معتبر خواهد بود.

رعایت شرایط ایمنی و امنیتی در هنگام استفاده از صندوق توسط استفاده‌کننده الزامی است.

مسئولیت نگهداری کلید صندوق و کارت ورود آن به عهده دارنده صندوق است.

بانک در قبال عدم نگهداری مناسب از کلید و کارت مسئولیتی ندارد و دارنده صندوق مسئول نگهداری و صیانت از آنها است.

درب ورودی سالن صندوق امانات مجهز به سیستم کارتخوان است و از طریق سیستم رایانه‌ای نیز قابل نظارت و کنترل می‌باشد.

برای باز نمودن قفل الکترونیکی صندوق، از روش شناسایی اثر انگشت دارنده صندوق استفاده می‌شود.

هر صندوق امانت بانک اقتصادنوین دارای قفل اختصاصی است. قفل هر صندوق دو کلید مخصوص دارد، که هر دو کلید در زمان واگذاری صندوق به دارنده صندوق تحویل می‌شود.

صندوق‌های امانت بانک در سالنی مخصوص و در محل امنی قرار داد که با بستن درب محوطه محوطه خزانه، دسترسی به آنها مقدور نیست و هنگام مراجعه دارنده صندوق، درب ورودی محوطه خزانه باز و پس از ورود و یا خاتمه کار مجددا بسته می‌شود.

دارنده صندوق امانات می‌بایست هر دو کلید را که به وی تحویل می‌شود نزد خود نگهدارد. توصیه می‌شود که هر دو کلید در یک محل نگهداری نشوند تا از مفقود شدن اختمالی آنها در یک زمان جلوگیری شود.

در صورتی که یکی از دو کلید نزد دارنده صندوق مفقود شود، دارنده صندوق می‌بایست بانک را سریعا آگاه سازد تا بلافاصله اقدامات لازم انجام شود.

در صورت مفقود شدن کلید، صندوق در حضور دارنده صندوق تعویض می‌شود تا کلید مفقود شده آن قابل استفاده نباشد. هزینه تعویض قفل به عهده دارنده صندوق است.

چنانچه در نتیجه عدم مراقبت دارنده صندوق، هر دو کلید صندوق واگذار شده مفقود شود و بانک ناچار به شکستن قفل صندوق گردد، دارنده صندوق می‌بایست خسارت شکستن و تعویض قفل و بهای کلید و تعمیر صندوق را به میزانی که از طرف بانک تعیین می‌شود، بپردازد.

مدت استفاده

مدت استفاده از صندوق امانات یک سال و شروع آن از تاریخ انعقاد قرارداد است. مبلغ اجاره یک ساله قبلا دریافت می‌شود.

چنانچه دارنده صندوق قبل از پایان مدت اجاره از استفاده از آن منصرف شود کارمزد دریافتی بابت اجاره آن قابل برگشت نمی‌باشد.

هزینه استفاده

بانک بابت اجاره صندوق ودیعه دریافت می‌کند و مبلغ ودیعه در صورتی که دارنده حساب هیچ‌گونه بدهی به بانک نداشته باشد در خاتمه مدت اجاره، با دریافت کلیدهای صندوق مسترد می‌شود.

اجاره بهای سالیانه و همچنین ودیعه صندوق براساس مقررات مربوط در قرارداد واگذاری صندوق امانت نوین است.

انواع صندوق‌ها

در حال حاضر 5 نوع صندوق امانات در ابعاد متفاوت به شرح زیر در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود:

نوع صندوق ابعاد به سانتی‌متر
پهنا (عرض) عمق ارتفاع
الف (خیلی بزرگ) 32 49 30
ب (بزرگ) 32 49 17.5
ج (معمولی) 32 49 12.5
د (متوسط) 32 49 7.5
ه (کوچک) 32 49

بانک ملت:

صندوق اجاره ای بانک ملت یک جای مناسب و امن برای نگهداری اموال شخصی با ارزش نظیر طلا، ارز، اسناد، اوراق بهادار و مدارک است که در حال حاضر در شهرهای تهران(میدان هفتم تیر)، شیراز(بلوار چمران)، مشهد(دهم دی)، تبریز(ائل گلی)، اردبیل(میدان بسیج)، بوشهر(خیابان امام خمینی) ، کرمان(بلوار شهید صدوقی) ، قم (خیابان امام خمینی)، کرمانشاه (چهارراه بسیج) ، گلستان( سر سه راه گلشهر) و گلستان پاسداران (مدیریت شعب منطقه 5) به صورت متمرکز به تمامی مشتریان شعب استان‌های ذیربط و در شعب مستقل مرکزی(خیابان طالقانی)، نارنجستان پاسداران، بازار تجریش، چهارراه ولیعصر در شهر تهران، شیخ صدوق در شهر اصفهان، بلوار جمهوری در شهر یزد، خیابان آزادی در شهر زاهدان و بلوار دانشگاه بین المللی امام در شهر قزوین، به مشتریان شعبه قابل ارائه می باشد.

از جمله مزایای صندوق اجاره ای بانک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

•نه بانک و نه شخص دیگری از محتویات صندوق در اجاره شما، مطلع نخواهد شد.

•علاوه بر اینکه صندوق بانک نسبت به صندوق های شخصی، از امنیت بیشتری برخوردار هستند، مبلغ اجاره بهای صندوق بانک کمتر از هزینه‌ خرید و نگهداری صندوق‌های شخصی‌ست.

•ارسال پیامک اطلاع رسانی هنگام بازشدن در صندوق و ارسال پیامک یادآوری نزدیک به زمان انقضای قرارداد اجاره صندوق، نگهبان مسلح تمام وقت برای حفاظت از مخزن، سیستم‌های ضد حریق پیشرفته، ارتباط با نزدیکترین مرکز نیروی انتظامی برای هشدار خودکار در مواقع خطر، بخشی از تدابیر امنیتی‌ست که برای حفاظت از مخازن و صندوق های متمرکز پیش‌بینی شده است.

•اگر بخواهید، شریک مورد نظرتان یا وکیل قانونی شما هم می تواند به محتویات صندوق شما دسترسی داشته باشد.

•هر شخص می تواند بیش از یک صندوق اجاره نماید.

•احراز هویت از طریق اثرانگشت، رمز و کارت هوشمند انجام می شود.

•مشتریان مِهان و ویژه از تخفیف برخوردار می باشند.

بانک پارسیان اجاره صندوق امانات را یک شبه 8 برابر کرد + جدول هزینه های صندوق امانات 10 بانک

متناسب با حجم آنچه که می خواهید در صندوق بگذارید، می‌توانید اندازه صندوق مورد نظر خود را انتخاب تا در هزینه‌های اجاره صندوق نیز بهینه عمل نمایید.

چنانچه دارای حداقل سن 18 سال می باشید و مایل به اجاره یک صندوق امن و مطمئن هستید، به یکی از شعب بانک ملت در شهرهای یادشده مراجعه فرمایید تا با ارائه مدارک شناسایی و اعلام شماره حساب نزد بانک ملت، درخواست شما بررسی و راهنمایی لازم در این خصوص به شما ارائه شود.

بیمه صندوق های اجاره ای

بانک ملت برای اولین بار در کشور امکان بیمه صندوق های اجاره ای را فراهم نماید.

این نوع بیمه نامه جهت افزایش اطمینان خاطر صاحبان صندوق های اجاره‌ای در برابر خسارت‌های مالی و احتمالی ناشی از آتش‌سوزی، انفجار، بلایای طبیعی و سرقت می باشد.

نکته قابل توجه اینکه برای خرید این نوع بیمه نامه نیازی به اعلام و اظهار محتویات صندوق نیست و در صورت بروز خسارت مطابق قوانین مربوطه غرامت تا سقف میزان سرمایه بیمه شده پرداخت می شود.

مبلغ حق بیمه برای انواع صندوق اعم از کوچک، متوسط و بزرگ بصورت سالانه می‌باشد.

جدول پوشش بیمه‌ای صندوق‌های اجاره‌ای

ردیف میزان سرمایه تحت پوشش (ریال) میزان حق بیمه سالیانه (ریال)
1 500.000.000 250.000
2 1.000.000.000 500.000
3 3.000.000.000 1.500.000
4 4.000.000.000 2.000.000
5 5.000.000.000 2.500.000

بانک صادرات:

صندوق امانات بانک صادرات ایران با برخورداری از به‌روزترین سیستم های امنیتی، محلی امن و کاملا شخصی برای حفظ و صیانت از اشیا و اسناد شما در مقابل خطرهای موجود مانند سرقت، آتش‌سوزی، سیل و زلزله به شمار می رود.

اجاره بهاء هرسانتی متر مکعب حجم 120 ریال (حداقل 600.000 ریال) و همچنین ودیعه اجاره بهاء 8 برابر مبلغ اجاره بهاء (حداقل 4.800.000 ریال) می باشد.

کارمزد هربار استفاده از صندوق 10.000 ریال می باشد.

کارمزد مفقودی کلید صندوق امانات 120.000 ریال بعلاوه کلیه هزینه­ های مربوط به قفل ­ها و کلیدها می باشد.

تخلیه و تحویل صندوق فاقد کارمزد می باشد.

پست بانک:

صندوق امانات پست بانک صندوقی با ابعاد مشخص است که در یک مکان مناسب و در محلی مطمئن و مجهز به بهترین و کامل ترین سیستم های ایمنی، ضد سرقت و ضد حریق به منظور حفظ و نگهداری اشیاء قیمتی و مدارک و اسناد و اوراق مهم مشتریان بانک، نصب و جاگذاری شده است.

مزایای استفاده از صندوق امانات پست بانک چیست؟

آیا همیشه از رفت و آمد افراد ناشناس به منزل خود به خاطر اجناس گران بهایی که در منزل دارید نگران هستید؟

آیا وقتی قصد سفر دارید، همیشه به دنبال مکانی برای پنهان کردن طلا و جواهرات خود هستید؟

آیا اسناد و اوراقی دارید که مایل نیستید به دست فرد یا افرادی بیفتد؟

استفاده از صندوق امانات پست بانک امنیت و آرامش خاطر شما را تضمین می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا اسناد کاری، ملکی و شناسایی، اوراق بهادار، سکه، طلا و جواهرآلات خود را در محلی مطمئن قرار دهید از امنیت و آرامش فراهم‌شده توسط آن لذت ببرید. شما همچنین می‌توانید با ارائه وکالت‌نامه به فرد یا افرادی، اجازه دسترسی آن‌ها را به صندوق امانات خود به‌منظور سهولت در روند انجام فعالیت‌های خود فراهم نمایید.

لازم به ذکر است با توجه محدودیت تعداد این صندوق‌ها، اولویت با مشتریان ویژه بانک بوده و به‌عنوان امتیاز ویژه برای آنان در نظر گرفته‌شده است.

هزینه استفاده از صندوق امانت پست بانک چه میزان است؟

اجاره سالانه صندوق بر حسب هر سانتیمتر مکعب 100 ریال و ودیعه صندوقها معادل 8 برابر اجاره سالانه به شرح جدول ذیل می باشد:

نوع صندوق حجم (سانتیمتر مکعب) اجاره (ریال) ودیعه (ریال)
بزرگ 45000 4.500.000 36.000.000
متوسط 22500 2.250.000 18.000.000
کوچک 15000 1.500.000 12.000.000

در صورت انصراف دارنده صندوق امانات قبل از سررسید ، اجاره سالانه غیرقابل برگشت است اما ودیعه در صورت تسویه کامل عودت می گردد.

بانک مجاز است در هر زمان که صلاح بداند در خصوص مبالغ مال الاجاره و ودیعه صندوق تجدید نظر نموده و آن را تغییر دهد در این صورت مراتب کتبا و به اطلاع مشتری خواهد رسید ، آخرین تعرفه صرفا در مورد قراردادهای جدید قابل اجرا بوده و قراردادهایی که مدت آنها به یکسال تمام نرسیده باشد را شامل نمی گردد.

مشتریانی که معدل موجودی مجموع سپرده های 3 ماه گذشته آنها حداقل 500 میلیون ریال باشد مشمول تخفیف 50 درصد در اجاره سالانه صندوقهای امانات بانک می گردند.

کارکنان بانک مشمول 50 درصد تخفیف در تعرفه ودیعه و اجاره سالانه صندوقهای امانات می گردند ، بدیهی است کارکنان بانک نیز باید شرایط عمومی واگذاری صندوق امانات را داشته باشند.

خانواده معظم شهدا ، جانبازان ، معلولین و آزادگان جنگ تحمیلی مشمول 50 درصد تخفیف در ودیعه صندوقهای اجاره ای می باشند

در حال حاضر صندوق ها با توجه به ابعاد آنها در سه حجم بزرگ ، متوسط و کوچک به شرح ذیل می باشد.

نوع صندوق بزرگ متوسط کوچک
حجم صندوق

(طول*عرض*ارتفاع)

(سانتی متر مکعب)

30*30*50

حجم 45000

15*30*50

حجم 22500

10*30*50

حجم 15000

مدارک لازم برای دریافت خدمت

اشخاص حقیقی :

دو قطعه عکس 3*4، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی (در صورت داشتن وکیل، حضور وی نیز در شعبه به همراه مدارک بالا و وکالت‌نامه ضروری است.)

اشخاص حقوقی :

اساسنامه، شرکت‌نامه، روزنامه رسمی با آخرین تغییرات، اصل و کپی برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی مدیران و مدارک مربوط به ثبت و معرفی صاحبان امضا مجاز

ضوابط و شرایط عمومی واگذاری صندوق امانات:

داشتن حداقل سن قانونی (18 سال شمسی)

مشتری باید اهلیت استفاده از صندوق امانات را داشته باشد.

مشتری باید دارای حداقل یک نوع حساب (ترجیحا حساب جاری با کارت ) نزد یکی از شعب بانک به شرح ذیل باشد :

حداقل سپرده سرمایه گذاری برای صندوق نوع بزرگ : 000/000/36 ریال

حداقل سپرده سرمایه گذاری برای صندوق نوع متوسط : 000/000/18 ریال

حداقل سپرده سرمایه گذاری برای صندوق نوع کوچک : 000/000/12 ریال

توجه : مبلغ تودیع شده به شرح فوق تا زمانی که مشتری از صندوق امانات استفاده می نماید ، در سپرده وی مسدود خواهد ماند.

واگذاری صندوق امانات به اتباع خارجی ممنوع است.

واگذاری صندوق امانات به مشتریان بدحساب (دارای تسهیلات معوق و چک برگشتی و ...) ممنوع می باشد.

هم‌اکنون در چه شعبه‌های بانک صندوق امانات وجود دارد؟

در حال حاضر صندوق امانات در شعب کندوان منطقه یک استان تهران و شعبه مرکزی استان اصفهان راه‌اندازی شده است و به‌زودی در شعب دیگر نیز راه‌اندازی خواهد شد.

بانک پاسارگاد:

صندوق امانات بانک مکانی امن و مطمئن در بانک جهت حفظ و نگهداری از اسناد، اموال و اشیای گران‌بها و مجهز به سیستم‌های مدرن ایمنی و حفاظتی است که مشتریان می‌توانند با اجاره این صندوق‌ها هرگونه اسناد و مدارک و اشیای با ارزش خود را با خاطری آسوده در این مکان نگهداری نمایند. بانک پاسارگاد با ایجاد صندوق امانات در ابعاد مختلف در شعبه‌های منتخب تهران و شهرستان‌ها، آماده خدمت‌رسانی در این زمینه به مشتریان محترم می‌باشد.

شرایط واگذاری شعبه های استان تهران و البرز

شرایط واگذاری شعبه های سایر استان ها

کارمزد دریافتی جهت اجاره سالانه صندوق

صندوق امانات بانک در 3 اندازه «کوچک»، «متوسط» و «بزرگ» ارائه می‌شود و بر اساس آخرین بخشنامه ابلاغ شده بانک مرکزی ج.ا.ا.، کارمزدهای استفاده از خدمات این صندوق‌های اجاره‌ای به شرح زیر است:

- اجاره بها سالانه (ودیعه): هر سانتی‌متر مکعب حجم 120 ریال (حداقل 600.000 ریال)، همچنین ودیعه اجاره بها 8 برابر مبلغ اجاره بها، حداقل مبلغ 4.800.000 ریال

- کارمزد هر بار استفاده از صندوق امانات: 10.000 ریال

علاقه‌مندان به بهره‌مندی از این خدمت می‌توانند به شعبه‌های مجهز به صندوق امانات بانک واقع در شهرهای تهران، تبریز، اردبیل، مشهد، شیراز، رشت، ساری، کرمان، اهواز، دزفول، قشم، کرج و شهرکرد مراجعه کنند و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با مرکز مشاوره و اطلاع‌رسانی بانک‌پاسارگاد به شماره ۸۲۸۹۰ تماس حاصل نمایند.

بانک کشاورزی:

تعریف صندوق امانات

صندوق هایی با ابعاد مشخص است که در یک مکان مناسب و مجهز به سیستم های ایمنی، ضد سرقت و ضد حریق به منظور حفظ و نگهداری اسناد و مدارک و اشیاء گران قیمت مشتریان پیش بینی شده و انفرادی و یا اشتراکی به صورت اجاره ای واگذار می شود .

انواع صندوق امانات

صندوق های امانات قابل واگذاری بانک از نوع دیجیتال و دراندازه های کوچک، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ (ویژه) با کلیدهای مخصوص می باشند .

شرایط واگذاری صندوق امانات

مشتریان موجود (حقیقی و حقوقی) دارنده یکی از انواع حسابهای فعال نزد شعب بانک ، می توانند درصورت برخورداری از میانگین شش ماهه و مشتریان جدید با افتتاح حساب های قرض الحسنه جاری، کوتاه مدت و بلندمدت غیر قابل برداشت (بلوکه)، به نسبت نوع صندوق درخواستی متقاضی صندوق باشند.

اجاره بهاء صندوق

تعرفه اجاره بهای صندوق امانات به استناد تعرفه های خدمات بانکی و برای هر سال طبق شرایط جاری خواهد بود. میزان اجاره بهای صندوق به صورت نقدی و برای یکسال دریافت گردیده و مبلغی معادل هشت برابر اجاره بها بعنوان ودیعه برای جبران خسارات احتمالی صندوق نزد بانک تودیع می شود که مبلغ اجاره بها در صورت فسخ قرارداد و تحویل پیش از موعد مقرر قابل برگشت نبوده و صرفا مبلغ ودیعه در هر زمان پس از تحویل صندوق عیناً به مشتری مسترد می شود.

نکات

- فعالیت صندوق درطول ساعات اداری و از زمان شروع و خاتمه فعالیت شعب می باشد.

- حق استفاده از صندوق امانات مختص شخص یا اشخاص اجاره کننده بوده و قابل انتقال به دیگران نخواهد بود.

- در مورد اشخاص خاص از قبیل بی سواد، نابینا یا سایر افرادی که به تنهایی قادر به استفاده از صندوق نمی باشند همراهی یک فرد امین برای انجام امور قانونی و قرائت مفاد قرارداد الزامی است.

- تمدید اجاره صندوق امانات به درخواست مشتری و با موافقت بانک امکان پذیر است.

مراحل انجام کار

1 - تکمیل فرم شناسایی مشتری اعم از حقیقی یا حقوقی

2- ارائه معرفی نامه از شعبه افتتاح کننده حساب

3- تکمیل برگ درخواست با مشخصات کامل (محل سکونت، محل کار، تلفن تماس ثابت) همراه با مدارک شناسایی معتبر

4- کپی شناسنامه، کارت ملی، یک قطعه عکس 4 × 3 برای الصاق به کارت نمونه امضاء

5- قبول و امضاء شرایط بانک براساس مفاد قرارداد صندوق های اجاره ای (نمونه 1082)

6- ارائه پرینت معدل حساب برای مشتریان قدیمی و اصل و تصویر گواهی سپرده های کوتاه و بلندمدت یا پرینت حساب ارزان قیمت غیرقابل برداشت (بلوکه) مشتریان جدید

7- پرداخت اجاره سالانه و ودیعه صندوق برابر ضوابط و مقررات جاری

8- برای اشخاص حقوقی یا نمایندگان قانونی ارائه رونوشت مصدق اساسنامه که در آن قابلیت اجاره صندوق تجویز شده باشد وکلیه مدارک مربوط به ثبت و معرفی صاحبان امضاء مجاز همراه با مدارک شناسایی معتبر الزامی است.

بانک مسکن

. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با داشتن یکی از انواع حسابها نزد شعب بانک مسکن می توانند از صندوق امانات این بانک استفاده نمایند. در صورتی که تقاضای استفاده از صندوق امانات بیش از ظرفیت های موجود باشد مشتریان خوش حساب بانک در استفاده از این خدمات در اولویت خواهند بود.

2. حق استفاده از صندوق امانات شخصی است و قابل انتقال به دیگران نمی باشدو تنها شخص اجاره کننده مجاز به استفاده از آن می باشد مگر آن که مشتری طبق مقررات حق استفاده از صندوق امانات را به وکیل خود واگذار نماید.

3. در مورد متقاضیان بی سواد و سایر افرادی که به تنهایی قادر به انجام امور شخصی و قانونی خود نمی باشند همراهی یک فرد معتمد جهت انجام امور قانونی و قرایت مفاد قرار داد الزامی می باشد.

4. میزان اجاره بهای صندوق امانات به صورت نقدی وبرای مدت یک سال تعیین و دریافت می گرددهمچنین مبلغی به عنوان ودیعه نزد بانک باقی خواهد ماند ( ودیعه مشتری نزد بانک ، در خاتمه اجاره یا فسخ قرارداد پس از کسر بدهی های احتمالی به وی مسترد می گردد.)

5. صندوق امانات بانک با توجه به نیاز مشتریان در اندازه های متفاوت طراحی گردیده است به طوری که هرگونه اشیا، اسناد و مدارک با ارزش خود رانگهداری نمایند.

6.جهت استفاده از صندوق امانات ، ودیعه و اجاره بهای یکساله که نسبت به ابعاد صندوق ( بزرگ، متوسط، کوچک ) متفاوت می باشد ، دریافت می گردد .

7. تمدید اجاره صندوق امانات به درخواست مشتری و با موافقت بانک امکان پذیر است .

تذکرات:

تذکر 1. لازم است اشیا نگهداری شده در صندوق امانات از اشیا ممنوعه نباشد و بر اثر فاسد شدن و علل دیگر به صندوق بانک خسارت وارد نیاورد.

تذکر 2. هنگام واگذاری صندوق امانات یک یا دو کلید به اجاره کننده صندوق تحویل داده می شود .بهتر است مشتری کلید های صندوق امانات را به صورت مجزا نگهداری نماید تا در صورت مفقود شدن یک کلید امکان دسترسی وی به کلید دیگر میسر باشد.

تذکر 3. دارندگان صندوق امانات فقط در ساعات اداری کار بانک می توانند به صندوق خود مراجعه نمایند.

صندوق امانات مشترک

در راستای ارایه خدمات به مشتریان و دارندگان صندوق امانات نزد بانک،اجاره صندوق امانات مشترک به متقاضیان،امکان پذیر گردید.لذا اجاره صندوق امانات اشتراکی و یا تبدیل صندوق امانات انفرادی به اشتراکی ضمن رعایت ضوابط ذیل میسر می باشد:

1.مشخصات کامل تمامی اجاره کنندگان در قرارداد اجاره صندوق و نیز نمونه فرم > درج گردد.

2.نحوه توافق فی مابین اجاره کنندگان در خصوص مراجعه و استفاده از صندوق امانات،تمدید و یا فسخ قرارداد،بطور انفرادی(هر یک به تنهایی) و یا اشتراکی،در فرم الحاقیه قرارداد و مقررات اجاره صندوق توسط اجاره کنندگان تعیین و به امضای هر یک از شرکا برسد.

3.در صندوق امانات مشترک ،اجاره کنندگان حق اعطای وکالت در استفاده از صندوق به غیر را ندارند.

4.اجاره صندوق امانات بصورت اشتراکی صرفا" فی مابین بستگان(پدر-مادر-خواهر-برادر-همسر-فرزند-پدربزرگ-مادربزرگ-نوه) امکان پذیر می باشد.

مدارک لازم جهت اجاره صندوق امانات

الف . اشخاص حقیقی :

فرم درخواست متقاضی

سه قطعه عکس 4*3 رنگی ( گذرنامه ای ) و نیز یک قطعه عکس وکیل احتمالی وی

اصل شناسنامه و یک برگ فتوکپی از تمامی صفحات شناسنامه متقاضی و وکیل احتمالی وی

اصل و کپی کارت ملی متقاضی و وکیل احتمالی وی

مطالعه و امضای قرارداد اجاره

فرم الحاقیه قرارداد و مقررات اجاره صندوق (برای صندوق امانات مشترک)

ب. اشخاص حقوقی:

ارایه رونوشت اساسنامه شرکت

روزنامه رسمی حاوی صاحبان امضای مجاز

مشخصات صاحبان امضای مجاز

روزنامه رسمی حاوی آخرین تغییرات ثبت شده شرکت

بانک ملی:

شرایط و مقررات عمومی

بانک ملی ایران صندوق اجاره ای با خصوصیات و شرایط مذکور در آیین نامه به مشتریان خود به اجاره واگذار می کند و هر شخص حقیقی یا حقوقی که مطابق قانون، اهلیت معامله داشته باشد می تواند با رعایت مقررات مربوطه مبادرت به اجاره صندوق نماید.

اجاره صندوق اجاره ای کاملا شخصی و اسمی است یعنی فقط اجاره کننده می تواند از آن استفاده نماید.

صندوق های اجاره ای در ابعاد و اندازه های مختلف بوده و هر یک به دو قفل مجهز است، یک قفل مربوط به مشتری و یک قفل متعلق به بانک است که هر قفل دارای یک کلید اصلی و یک کلید یدکی می باشد. هر دو کلید قفل مشتری،در موقع اجاره به وی تحویل خواهد شد.

صندوق اجاره ای بدون کلید دو قفل یعنی کلید قفل بانک و کلید مشتری باز نخواهد شد بنابراین بدون کلید مشتری احدی قادر به باز کردن صندوق نخواهد بود.

هردو کلید قفل مشتری نزد مشتری خواهد بود. اگر در نتیجه عدم مراقبت مشتری، هردو کلید وی مفقود شود و بانک ناچار به شکستن صندوق گردد، مشتری ملزم به پرداخت مبلغی برابر بهاء قفل و دو کلید طبق تعرفه بانک بابت خسارت شکستن و هزینه های تعمیر و رنگ و بهای کلیدها و قفل صندوق می باشد.

در صورتیکه یکی از کلیدهای قفل مشتری مفقود شود مشتری باید فورا بانک را آگاه سازد تا قفل صندوق با حضور وی تغییر داده شود و در این صورت مشتری ملزم به پرداخت مبلغی بابت بهای کلید و هزینه تعمیر قفل طبق تعرفه بانک می باشد.

مشتری می تواند در صندوق خود هرگونه اشیاء و اسنادی را که متناسب با حجم صندوق باشد بگذارد به شرط آنکه اشیائی نباشد که در نتیجه فساد و یا علل دیگر به صندوق و خزانه بانک خسارت وارد آورد. به هر حال هر نوع خسارتی که از این بابت یا تحت هر عنوان دیگری به بانک وارد شود بر عهده مشتری خواهد بود.

مشتریانی که دارای گواهینامه اجاره صندوق باشند می توانند در کلیه ساعات اداری بانک به محل صندوق اجاره ای مراجعه و پس از تکمیل و امضاء پروانه ورود و تسلیم آن به مسئول مربوطه به صندوق خود سرکشی نماید.

مشتری می تواند برای باز کردن صندوق و گذاشتن و برداشتن اشیاء و اسناد و امور دیگر مربوط به صندوق به شخص دیگری وکالت بدهد.بانک وکالتنامه را از مشتری اخذ و در حساب های مربوطه ثبت خواهد کرد. متصدی صندوق اجاره ای مراتب وکالت را در برگ درخواست اجاره صندوق و کارت نمونه امضاء مشتری با قید شماره انتظامی یادداشت و کارت نمونه امضاء وکیل را تنظیم خواهد کرد.

اجاره صندوق اجاره ای قابل انتقال نیست و مباشرت خود مشتری شرط می باشد.

افتتاح حساب برای متقاضی خدمات صندوق اجاره ای الزامی می باشد.

1- تکمیل برگ درخواست اجاره صندوق اجاره ای وکارت نمونه امضاء عکس دارتوسط متقاضی

2- اخذ کارمزد سالانه و ودیعه صندوق

3- تحویل کلیدهای مربوطه صندوق به مشتری

بانک ملی ایران اعتماد مردم ایران را محکم ترین پشتوانه خود دانسته و اعتقاد دارد که مشتریان ارجمند حق دارند نسبت به خدماتی که به آنان ارائه می گردد ،دارای اطلاعات کافی و جامع باشند . بر همین اساس همواره سعی می گردد تا شفاف ترین و آخرین اطلاعات لازم در اختیار مشتریان قرار گیرد.

بانک پارسیان اجاره صندوق امانات را یک شبه 8 برابر کرد + جدول هزینه های صندوق امانات 10 بانک

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
3 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت