سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟


سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟

در این نوشته از دلبرانه قصد داریم مطلب در خصوص آداب سفره حضرت ابوالفضل (ع) را خدمت شما ارائه نماییم. با توجه به اینکه شیعیان مخصوصا ایرانیان ارادت ویژه ای خدمت جناب حضرت قمر بنی هاشم (ع) داردند. لذا به ایشان توسلات زیادی هم دارند که یکی از این ها پهن کردن سفره حضرت ابوالفضل […] نوشته سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟...

در این نوشته از دلبرانه قصد داریم مطلب در خصوص آداب سفره حضرت ابوالفضل (ع) را خدمت شما ارائه نماییم.

با توجه به اینکه شیعیان مخصوصا ایرانیان ارادت ویژه ای خدمت جناب حضرت قمر بنی هاشم (ع) داردند.

لذا به ایشان توسلات زیادی هم دارند که یکی از این ها پهن کردن سفره حضرت ابوالفضل برای رفع حاجات خود است.

به همین دلیل جزئیات آداب و وسایل انداختن این سفره را برای شما جمع آوری کرده ایم.

امیدواریم که مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد …. با ما همراه باشید…

سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟

سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟

سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟

قبل از شروع نکاتی را یادآور می شویم:

هدف از برگزاری این سفره ها فقط حالت معنوی ، روحانی و درونی بودن آن نسبت به ائمه اطهار است ( و بعد از آن تجملات سفره مطرح است). تمام سفره های مذهبی را روی زمین پهن می کنند تا فضای بهتری تأمین شود.

در سفره حضرت ابوالفضل (ع) از شله زرد، آش رشته و عدس پلو برای تزئین استفاده می شود که ما آنها را در دو جلسه به شما آموزش می دهیم.

عدس پلو را با زرشک ، کشمش ، زعفران و خلال بادام تزئین می کنیم سپس گوشت چرخ کرده را که از قبل آماده کرده ایم را در کناره های ظرف عدس پلو قرار می دهیم.

آش را با کشک مخلوط می کنیم، و آنرا با نعناع داغ تزئین می نمائیم سپس مقدار کمی کشک روی آن می ریزیم و بعد کشکها را با زعفران تزئین می کنیم.

شله زرد را با دارچین و خلال بادام تزئین می نمائیم

هسته های خرما را در آورده و داخله آنها خلال بادام قرار می دهیم. آجیل مشکل گشا را داخل تورهای تزئین شده می ریزیم.

در سفره ابوالفضل حتماً باید آجیل مشکل گشا باشد.

حلوا را داخل بشقاب ریخته ، روی آنرا صاف می کنیم، سپس با ابزار سفره آرایی بصورت (+) به حلوا نقش می دهیم.

در سفره آرایی از ابزار آرایشی که شکل (V) است ، استفاده می کنیم و قسمتی از حلوا را که فاقد نقش است ، بوسیله این ابزار نقش می دهیم.

با پودر نارگیل آن را تزئین می کنیم و ما بین پودر نارگیلها خلال بادام قرار می دهیم.

– کاچی را داخل بشقاب می ریزیم ، دارچین را بصورت اریب روی آن می ریزیم، سپس نقش لوزی را داخل آن در می آوریم، داخل هر یک از لوزیها مقداری پودر نارگیل می ریزیم و با خلال بادام اطراف آن را تزئین می کنیم.

نان و سبزی را بصورت قیف پیچانده ، داخل سینی می گذاریم و تزئین می کنیم.

تمام سفره های مذهبی را روی زمین (نه روی میز) پهن می کنیم.

بیشتر بخوانید >> آداب سفره حضرت زهرا

سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟

سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟

آداب سفره حضرت ابوالفضل

ختم روضه‌ ابوالفضل : شرح سرگذشت غم‌انگیز حضرت ابوالفضل (ع) در روز عاشورا. پس از ختم روضه‌ ابوالفضل هر یک از زنان مجلس، شمعی از میان سفره برداشته به نیت برآمدن حاجت خود آن را روشن می‌کند و در بشقاب آرد قرار می‌دهد و از حضرت ابوالفضل در دل درخواست می‌کند که حاجت او را نیز مانند حاجت صاحب خانه برآورد.

سرو کردن شربت : پس از ختم روضه‌ ابوالفضل و روشن کردن شمع ها توسط حاجت مندان سفره، به یاد واقعه عاشورا و مصبتی که بر حضرت ابوالفضل (ع) وارد شده است،پذیرایی کنندگان صاحب سفره، شربت می‌ آورند و به هر یک از حضار یک لیوان شربت می‌دهند.

سرو آش رشته و عدس پلو : میهمانان بعد از شربت می توانند آش رشته و عدس پلو ای که در سفره گذاشته‌ شده است بخورند. در ضمن خوردن آش رشته و عدس پلو همه دست به دعا برمی دارند.

پس از آش و عدس پلو، مدعوین آنچه از سایر محتویات سفره میل داشته باشند میل می‌کنند و مقداری هم به عنوان تبرک در یک کیسه یا دستمال می‌ ریزند و برای عزیزان خود می‌برند و مجلس در این جا خاتمه می‌ یابد. بعد از رفتن مهمان‌ ها، صاحب خانه آرد زیر شمع ها را برداشته الک می‌کند و با سایر خوردنی‌ هایی که درون سفره باقی مانده است بین فقرا و مسکین ها تقسیم می‌کنند و پسمانده آردها و غذاها و ضایعات داخل سفره را هم به آب روان می سپارند.

رسم انداختن سفره حضرت ابوالفضل

اجرای این نذر و انداختن سفره حضرت ابوالفضل به این صورت است که صاحب نذر روزی را معین کرده، از عده‌ای از زنان و دختران همسایه و آشنا دعوت می‌کند که به منزل او بیایند. عصر همان روز سفره پاک و سفیدی در وسط اتاق پهن کرده و برای تزیین سفره حضرت ابوالفضل؛ چند کاسه آش رشته و چند ظرف شله زرد، کاچی، حلوا و نان و پنیر و سبزی و مقداری میوه از قبیل خربزه و هندوانه و سیب و گلابی و انار و انگور و مقداری آجیل با یک دیس ستاره پلو (عدس پلو) و دو بشقاب آرد داخل سفره می‌چیند.

چند دانه شمع هم روشن کرده و آن‌ها را داخل آردها یا خمیر داخل بشقاب قرار می‌دهد. بعد مقداری پنبه برداشته در روغنی که قرار است غذاهای نذری با آن تهیه شود فرو می‌برد. آن‌وقت پنج یا دوازده یا چهارده عدد چوب بطول تقریبی بیست سانتی‌متر و قطر پنج تا ده میلیمتر انتخاب کرده، بر سر هر یک از آن‌ها مقداری پنبه که به روغن آغشته شده باشد می پیچد و به این طریق پنج شمع شبیه به مشعل‌های کوچک به اسم پنج‌ تن آل عبا یا دوازده شمع به اسم دوازده امام یا چهارده شمع به اسم چهارده معصوم درست می‌کند و آن ها را در گوشه‌ای از سفره می‌گذارد.

بیشتر بخوانید >> سفره حضرت رقیه

سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟

سفره حضرت ابوالفضل (ع) چه آدابی دارد و چه وسایلی نیاز است؟

وقتی مهمانان حاضر شدند و همه دور سفره نشستند یک روضه‌خوان زن بالای منبر می‌رود و روضه ابوالفضل را که عبارت از شرح سرگذشت غم‌انگیز حضرت ابوالفضل(ع) در روز عاشوراست با صدای بلند می‌خواند.

پس از ختم روضه هر یک از زنان مجلس، شمعی از میان سفره برداشته به نیتِ برآمدن حاجت خود آن را روشن می‌کند و در بشقاب آرد قرار می‌دهد و از حضرت ابوالفضل در دل درخواست می‌کند که حاجت او را نیز مانند حاجت صاحب خانه برآورد. پس از ختم این مراسم، به یاد واقعه عاشورا و مصبتی که بر حضرت ابوالفضل (ع) وارد شده است شربت می‌آورند و به هر یک از حضار یک لیوان شربت می‌دهند.

بعد آش رشته و عدس پلویی را که در سفره گذاشته‌اند بین حاضران تقسیم می‌کنند و در ضمن خوردن آش و پلو همه دست به دعا (دعای سفره حضرت ابوالفضل) برمی دارند. پس از آن مدعوین آنچه از سایر محتویات سفره میل داشته باشند میل می‌کنند و مقداری هم به عنوان تبرک در جیب یا دستمال خود می‌ریزند و برای عزیزان خود می‌برند و مجلس در این جا خاتمه می‌یابد.

پس از رفتن مهمان‌ها، صاحب خانه آرد زیر شمع ها را برداشته الک می‌کند و با سایر خوردنی‌هایی که درون سفره باقی مانده است بین فقرا و مساکین تقسیم می‌کند و پسمانده آردها و غذاها و ضایعات داخل سفره را هم به آب روان سر می‌دهد.

بعد از این توضیحات کلی به سراغ تزیین سفره حضرت ابولفضل می‌رویم. در اینجا نمونه‌هایی زیبا از تزیین سفره حضرت ابوالفضل را برای شما آماده کرده‌ایم و امیدواریم از آن‌ها ایده گرفته و استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود