معروف‌ترین انواع پارچه رومیزی و روتختی


یک سرویس روتختی که به آن سِت روتختی نیز گفته می‌شود مجموعه‌ای چند تکه و دوخته‌شده از پارچه ملحفه‌ای است که برای استفاده در زمان خواب بکار می­رود.در ادامه این مطلب به اجزاء تشکیل‌دهنده ست رو تختی اشاره می­کنیم:

لحاف یا (لایت لحاف): لحاف تکه پارچه دوخته‌شده‌ای است که درونش را از الیاف پنبه یا پشم‌شیشه پر کرده و انتهای آن را دوخته یا زیپ می­کشیم. به طور معمول هر دو سمت لحاف‌ها دارای طرح می‌باشد و اگر لحاف بدون طرح و ساده باشد به آن لحاف لایت می­گوییم.

ملحفه رو انداز: این ملحفه در برخی از سرویس های خواب وجود دارد و جهت استفاده در روز های گرم در نظر گرفته شده است. این ملحفه دارای دوردوزی ساده و طرح دار است و زیبایی خاصی به سرویس خواب شما می‌بخشد.

کاور لحاف : کاور لحاف یک کیسه دوخته‌شده از جنس پارچه ملحفه‌ای است که لحاف را درون آن جای می­دهند.

ملحفه تشک: ملحفه‌ای که بر روی تشک انداخته می­شود را ملحفه تشک می­گویند.این ملحفه می­تواند دور دوزی شده یا کش دار باشد.

رویه کوسن: در برخی از سرویس های خواب یک یا چند رویه کوسن هم وجود دارد که می­توانید با پر کردن داخل آن­ها نمایی زیبا تر و جذاب­تر به تخت خود بدهید.

رویه بالش:رویه بالش یا روبالشی یک کیسه دور دوزی شده کوچک جهت قرار گرفتن بالش در آن است. این روبالشی‌ها به صورت تک یا چند تایی در سرویس های خواب وجود دارند . شما می­توانید در زمان کثیف شدن یکی، بالش را از درون آن درآورده و رو بالشی دیگری را استفاده کنید.

روتختی کاوری یا ملحفه روتختی:

امروزه به دلیل تنوع بسیار زیاد محصولات عرضه‌شده در بازار تشخیص برخی از محصولات از یکدیگر کار دشواری است. بایستی پیش از انتخاب آگاهی کافی نسبت به آن‌ها داشته باشید. یکی از این موارد تفاوت روتختی کاوری با ملحفه روتختی است که در اینجا سعی می­کنیم تفاوت های آن‌ها را برای شما برشمریم:

روتختی‌ها انواع مختلفی دارند که بدین قرا هستند:

روتختی کاوری

روتختی بهاره یا پیکه

ملحفه روتختی

روتختی چهار فصل

روتختی تزئینی

در بخش گذشته درباره هر یک از انواع روتختی به طور مفصل توضیح دادیم، پس از تکرار آن صرف نظر می­کنیم و در اینجا تنها تفاوت ملحفه روتختی و روتختی کاوری را بررسی می­کنیم.

روتختی کاوری: روتختی کاوری که به آن کاور لحاف نیز گفته می‌شود یک تکه پارچه دوخته به شکل کیسه است که قسمت پایین آن باز بوده و با زیپ یا دکمه بسته می­شود.از آنجایی که این کیسه‌ها به راحتی شستشو شده و طرح های متنوعی نیز دارند بسیار مورد استقبال قرارگرفته‌اند.

ملحفه روتختی: ملحفه روتختی به لحافی می­گویند که کاور به آن دوخته شده باشد.این نوع ملحفه روتختی تنوع بسیار بالایی دارد و به صورت سرویس کامل شامل 1 عدد لحاف همراه با کاور دوخته‌شده به آن،4 عدد رو بالشی،رویه کوسن و ملحفه روی تشک می­باشد.در این مدل از روتختی امکان جداسازی لحاف از روتختی وجود ندارد و با دیگر اجزا یک ست را تشکیل می­دهد.

معروف‌ترین انواع پارچه رومیزی و روتختی

رومیزی

معروف‌ترین انواع پارچه رومیزی ناهارخوری

رومیزی غذاخوری نیز یکی از مهم‌ترین قسمت های دکوراسیون آشپزخانه ما است این موضوع می‌تواند نقش بسزایی در زیباسازی فضای آشپزخانه داشته باشد.در هنگام انتخاب یک رومیزی مناسب باید به نکاتی چون شکل، اندازه رنگ و... رومیزی دقت کافی داشته باشیم. در زیر بهترین جنس پارچه‌های رومیزی را برای شما معرفی می­کنیم:

پارچه لینن: مناسب‌ترین نوع پارچه رومیزی ناهارخوری پارچه لینن است که در مهمانی بسیار می‌درخشد.جنس آن از الیاف درخت کتان بوده و الیاف آن نسبت به پارچه‌های پنبه‌ای بلندتر است.از همین رو مقاومت آن نیز بالاتر از جنس پنبه‌ای است. پارچه نخی: پارچه‌های نخی این قابلیت را دارند که تنوع رنگی بالایی بوجود آورند.نگهداری و مراقبت از آن‌ها بسیار ساده است و می‌توانید آن‌ها در ماشین لباس‌شویی نیز شستشو کنید. رومیزی از جنس پلی‌استر: پارچه پلی‌استر ترکیبی است از نخ و پلی‌استر که دارای مقاومت و دوام بسیار بالایی است.ظاهر آن مشابه پارچه‌های نخی است و بر روی میز جلو بسیار زیبای را ایجاد می­کنند.

رانر، جدیدترین نوع رومیزی مدرن برای خانه‌های شیک:

آیا رانر رومیزی مخصوص تزیین میز ناهارخوری است یا از آن می­توان بر روی میز های دیگر هم استفاده کرد؟ ما چطور می­توانیم یک رانر خوب و باکیفیت تهیه کنیم؟

رانر پارچه‌ای باریک به ابعاد تقریباً 50 در 170 سانتیمتر است که معمولاً بر روی میز ناهارخوری به صورتی که درازای آن روی میز کشیده شود، قرار می­گیرد.رانر را هم می‌توان به صورت تکی و هم همراه با رومیزی بر روی میز پهن کرد. زمانی رانر را به صورت تکی پهن می­کنیم که بخواهیم طرح های چوبی میز ناهارخوری نمایش داده شوند.رانر های یکی از المان های مهم در زیبایی دکوراسیون داخلی است و به راحتی با عناصر دیگر خانه سِت می­شوند. نقش رانر زمانی مشخص می‌شود که یک میز خوش‌نقش و طرح داشته باشیم اما نتوانیم بدون رومیزی آن را رها کنیم. اینجاست که نقش رانر به خوبی نمایان می­شود تا هم یک رومیزی مجلل و زیبا داشته باشیم و هم نقش و نگار طبیعی میز پنهان نشوند. اینکه چه نوع رانری برای چه نوع میزی کاربرد بهتری دارد موضوعی است که هنگام خرید باید به آن دقت کافی داشت. برای میزهای مجلل و لوکس چوبی ما باید از رانرهای سنتی و پر نقش نگاری مانند ترمه استفاده کنیم. زمان انتخاب طرح و رنگ رانر نیز باید به هماهنگی و هارمونی رنگی فضای آشپزخانه دقت کافی را داشته باشیم.برای میزهای شیک و مدرن بهترین نوع رانر ، مدل رانر ساده از جنس کتان است .اما اولویت ما پیش از هر چیز باید هماهنگی رنگی میان رنگ رانر و سایر اثاثیه‌مان باشد.

انواع رومیزی جدید برای میزهای مختلف :

رومیزی توری:رومیزی های توری از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردارند و این امکان را به شما می­دهند که در دکوراسیون های مختلف از آن استفاده کنید. اما سبکی که با این نوع رومیزی همخوانی بیشتری دارد سبک دکوراسیون کلاسیک است.اگر می­خواهید رومیزی توری‌تان جلوه بیشتری در خانه داشته باشد بهتر است از میز های پایه بلند استفاده کنید تا کناره‌های تزیین‌شده رومیزی خودنمایی کند. رومیزی چند تکه‌ای: این مدل از ترکیب دو یا چند تکه پارچه مختلف ساخته‌شده و بیشتر برای میز آشپزخانه مورد استفاده قرار می­گیرد.رومیزی چند تکه را می­توانید با اشیا دیگری که رنگ های متنوع دارند ست کنید و جلوه زیبایی را به فضای خود ببخشید. رومیزی راه‌راه: رومیزی های راه‌راه اگرچه طرح های ظریف و پیچیده ندارد اما همین چند راه‌راه زیبایی خاصی را به محیط شما می‌بخشد.این رومیزی‌ها که دو رنگ یا چند رنگ هستند قابلیت ست شدن با انواع دکوراسیون مثل کانتری،روستیک، مدرن و حتی کلاسیک را دارند.

معروف‌ترین انواع پارچه رومیزی و روتختی

پرده

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از پرده ارائه دهیم کم و بیش چنین تعریفی به ذهنمان می­رسد. پرده یک محصول بافتی است که قابلیت نرمش پذیری داشته و حائلی است میان فضای داخلی خانه و فضای بیرون.بسیاری از پرده‌ها از جنس پارچه بوده که از آن­ها جهت جلوگیری از ورود پرتوهای آسیب‌زننده خورشید،جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات موذی به داخل خانه،ممانعت از خروج انرژی گرمایشی در فصل های سرد،استفاده می­شود.محل نصب پرده‌ها معمولاً در جلو پنجره‌ها است . امروزه پرده‌های مدرنی تولید می‌شود که امکان ورود نور را بدون جمع کردن کامل پرده برای شما فراهم می‌کنند.پرده از دیرباز تا کنون مورد استفاده مردم بوده است. شواهد نشان می­دهد که در شهر های باستانی روم و پمپی ایتالیا از پرده‌های ضخیم برای تقسیم کردن فضای اتاق‌ها استفاده می­شده است.امروزه نیز برای مجتمع های مسکونی و یا مکان های اداری نیاز به یک پوشش وجود دارد تا حریم شخصی ما را حفظ کند.

دلایل استفاده از پرده در منزل :

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ما از پرده در خانه‌هایمان استفاده می‌کنیم. در ادامه این مطلب تلاش می­کنیم تا به برخی از مهم‌ترین دلایل آن اشاره‌کنیم:

پرده علاوه بر خصوصیات کاربردی نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد جلوه ، حال و هوا و مود کلی منزل ما دارند.پرده باعث دوچندان شدن زیبایی اتاق ما می­شود و به همین دلیل در طراحی دکوراسیون منزل از آن به عنوان یک عنصر دکوراتیو استفاده می­شود. یکی از دغدغه‌های مهم ما در خانه‌هایمان این است که چه میزان نور را وارد فضای خانه خود کنیم. استفاده از پرده، به خصوص پرده‌های مدرن امروزی باعث می­شود که ما بتوانیم در هر ساعتی از روز میزان نور ورودی به داخل منزلمان را کنترل کنیم و از انرژی خورشید به اندازه‌ای که می­خواهیم بهرمند شویم. امروزه مدل های مختلفی از پرده در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با انتخاب هر یک از آن‌ها اندازه پوشش و حریم داخل خانه‌هایتان را مشخص کنید. پرده‌های شفاف، نیمه شفاف و ضخیم وجود دارد که با انتخاب هر یک از آن‌ها می‌توانید عایق و پوشش مناسبی برای حریم داخل منزل خود انتخاب کنید.البته پرده‌های شفاف از یک لایه آستری نیز برخوردارند که بایستی آن را پشت پرده شفاف نصب‌کرده و در زمان نیاز حریم منزل خود را بپوشانید. انتخاب نوع و جنس پرده و پارچه آن با توجه به اینکه آن را برای چه فضایی می‌خواهید استفاده کنید، متفاوت است. مثلاً پرده اتاق نشیمن معمولاً بایستی از پارچه‌های ضخیم تر ( کرباس، مخمل) باشد و پرده‌های سبک تر( حریر و توری) برای اتاق‌خواب مناسب تر هستند. یکی از عوامل ایجاد آرامش روانی و شادابی روحی هماهنگی و هارمونی میان اثاثیه منزل است. امروزه انواعی از پرده‌های کلاسیک و مدرن وجود دارد که هر کدام طرح‌ها و رنگ های مخصوص به خود را دارند و زمانی که در کنار دیگر اثاثیه منزل ما قرار می­گیرند، یک هماهنگی زیبا را بوجود آورده باعث ایجاد یک فضای لوکس، شیک و زیبا می­شوند.پس پرده در ایجاد یک دکوراسیون داخلی جذاب نقش اساسی دارد. یکی دیگر از دلایل نصب پرده در منزل برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات موذی به داخل منزل است. فرض کنید که اتاق شما پرده ندارد و پنجره‌ها نیز باز هستند. اگر طوفانی کوچک در بگیرد حجم زیادی از کثیفی و گرد و خاک وارد منزل ما می­شود اما وجود پرده به عنوان یک عایق محافظ در برابر ورود آلودگی عمل می­کند. یکی از کاربرد های مهم پرده‌ها ،به خصوص پرده‌های ضخیم نقش آن‌ها در حفظ انرژی داخل و ممانعت از خروج آن از پنجره‌هاست. پرده‌های ضخیم در زمستان مانع خروج انرژی گرمایی شده و در تابستان سرمای داخل منزل را تا حدود زیادی حفظ می­کنند.

معروف‌ترین انواع پارچه رومیزی و روتختی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد