طرف‌های درگیر برجام هر روز بیشتر می‌ شوند / نشستگان سر سفره توافق


طرف‌های درگیر برجام هر روز بیشتر می‌ شوند / نشستگان سر سفره توافق

آهارون هالیوا، رییس اطلاعات ارتش اسرائیل، اعلام کرد که محدودیت‌های برنامه هسته‌ای، در چارچوب توافق با ایران برای اسرائیل بهتر از عدم پایبندی به توافق است.

اقتصادآنلاین - موسی حسن‌وند؛ اظهارات رییس اطلاعات ارتش اسرائیل در تضاد با نظرات رییس موساد، وزیر خارجه و نخست‌وزیر اسرائیل است. جروزالم پست گزارش داده یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، مخالفت خود را با بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده و معتقد است "مذاکرات وین تا آنجا که اسرائیل مربوط می‌شود، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید." این در حالی است که نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه هفتم دی گفته بود اسرائیل لزوما با هرگونه توافقی که در جریان مذاکرات احیای برجام در وین با ایران منعقد شود، مخالفت نخواهد کرد. او در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل ضمن انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو گفته بود: "ما رویکردی عملی در پیش گرفته‌ایم و برخلاف دیگران، به دنبال جنگیدن به خاطر جنگیدن نیستیم. بلکه سعی می‌کنیم به نتیجه برسیم."

از طرف دیگر نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود نسبت به از دست رفتن زمان برای رسیدن به توافق احیای برجام هشدار داد. سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا روز سه‌شنبه‌ اعلام کرد بوریس جانسون به نفتالی بنت گفته که بریتانیا خواهان احیای کامل برجام است و برای نیل به آن، ایران باید با حسن نیت عمل کند. البته جانسون در این تماس به قافله تهدیدکنندگان ایران پیوسته و گفته: "درهای دیپلماسی باز است اما زمان برای رسیدن به یک توافق در حال سپری شدن است." اما دیگر متحد منطقه ای آمریکا، ضمن مذاکره با ایران همچنان برای رسیدن به منافعی از داخل برجام تلاش می کند. دیروز رسانه ها خبر دادند که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با دیپلمات‌های عربستان در وین دیدار کرده است. بنابراین گزارش، دیدار در هتلی انجام شده که هیات آمریکایی با پنج کشور حاضر در برجام مذاکره می‌کند و نکته جالب اینکه نمایندگان سه کشور اروپایی نیز در این جلسه حضور داشتند. هر چند هنوز از محتوای این جلسه چیزی درز نکرده است.

از طرف دیگر سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین گمانه زنی های زیادی را در این باره ایجاد کرده است. وزارت خارجه کره با انتشار بیانیه‌ای، هدف از سفر هیات کره‌ جنوبی به وین را «بررسی راه‌‌های حل و فصل موضوع دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی در حاشیه مذاکرات احیای برجام، از طریق رایزنی با ایران و همچنین هماهنگی و ارتباط نزدیک با آمریکا، اتحادیه اروپا و سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا» اعلام کرد. چوی جونگ کان امروز در یک توییت گفته: "در اینجا با دوستان و شرکای خود که به سختی برای احیای برجام تلاش می‌کنند جلسات زیادی در پیش است. کره به عنوان نگهدارنده پول های بلوکه شده، مدافع NPT و کشوری که به دنبال پاکسازی کامل شبه جزیره کره از سلاح هسته ای است، به احیای برجام کمک دیپلماتیک خواهد کرد."

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم دیروز سه شنبه و در بحبوحه تلاش ها برای احیای توافق برجام گفت: مذاکرات توافق هسته ای با ایران در وین پیشرفت اندکی را نشان داده است و ایالات متحده امیدوار است این هفته این پیشرفت ادامه داشته باشد. ایالات متحده به چند هفته و ایران به چند ماه برای اجرای مجدد تعهدات خود در برجام نیاز دارند. اگر اجرای تعهدات همزمان آغاز شود، لغو تحریم‌های آمریکا قبل از اینکه ایران به آغاز تعهدات هسته‌ای بازگردد اتفاق خواهد افتاد. مدت زمانی که ایران فرصت دارد تعهدپذیری آمریکا را راستی‌آزمایی کند. هر روز به تعداد طرف های درگیر برجام اضافه می شود. توافق نامه ای که تا پیش از خروج آمریکا از آن مورد حمایت جهانی بود و جز حاضرین در توافق، طرف درگیر دیگری نداشت. اما حالا به سبب اقداماتی که نومحافظه کاران آمریکایی انجام داده اند، یکی یکی به کسانی که می توانند در برجام دارای منافع شوند اضافه می شود. هر چند این تحرکات نشان می دهد که توافق نزدیک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن