آداب سفره امام حسن (ع) چیست و چه وسایلی لازم است؟


آداب سفره امام حسن (ع) چیست و چه وسایلی لازم است؟

در این نوشته از دلبرانه قصد داریم به بررسی آداب سفره امام حسن (ع) و وسایل مورد نیاز آن بپردازیم. با توجه به اعتقاد و ارادت شیعیان به این امام همام توسلات به ایشان هم بسیار زیاد است. یکی از شیوه های توسل برای رفع حاجات پهن کردن سفره امام حسن میباشد که در ادامه […] نوشته آداب سفره امام حسن (ع) چیست و چه وسایلی لازم است؟...

در این نوشته از دلبرانه قصد داریم به بررسی آداب سفره امام حسن (ع) و وسایل مورد نیاز آن بپردازیم.

با توجه به اعتقاد و ارادت شیعیان به این امام همام توسلات به ایشان هم بسیار زیاد است.

یکی از شیوه های توسل برای رفع حاجات پهن کردن سفره امام حسن میباشد که در ادامه به جزئیات آن پرداخته شده است.

امیدواریم که مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد …. با ما همراه باشید….

آداب سفره امام حسن (ع) چیست و چه وسایلی لازم است؟

آداب سفره امام حسن (ع) چیست و چه وسایلی لازم است؟

آداب سفره امام حسن (ع) چیست و چه وسایلی لازم است؟

این سفره به اسم مبارک امام حسن مجتبی (ع) که در عرف مردم به کریم و بخشنده معروف است، می‌باشد. کسی که حاجت خاصی دارد نذر می‌کند که این سفره را بیندازد.

بسته به نذر ممکن اسست قبل از گرفتن حاجت باشد یا بعد از آن. سفر انداخته شده و از همسایگان و آشنایان دعوت می‌شود.

همان‌طور که سفره پهن است یک روحانی برای خواندن روضه امام حسن (ع) دعوتمی‌شود.

پس از آن که روضه ‌خوانده شده همه سر سفره نشسته از آنچه در آن است می‌خورند. سفره امام حسن بسیار غریبانه چیده می‌شود.

شگفت اینکه مردم بر این اعتقادند که هر چه در سفره گذاشته می‌شود از خود سفره گرفته تا ظروف و خوراکی‌ها باید به رنگ سبز باشد.

مثلاً سبزی، خیار، کوکو و غیره آنها می‌باشد. در سر این سفره غریبانه هیچ گونه پختنی گذاشته نمی‌شود.

اسباب‌ سفره حضرت مام حسن (ع) عبارتند از :

سفره سبز رنگ، قرآن‌، جانماز، مهر، تسبیح‌ وکتاب‌ دعا که از اسباب‌ مخصوص‌ تمامی سفره‌های مذهبی است.

خوراک این سفره باید سبز رنگ بوده و یا تزیین سبز رنگ داشته باشند و تنوع آن به وسع و نظر بانی سفره بستگی دارد اما معمولا شامل موارد زیر است :

کوکو سبزی، سبزی پلو، هندوانه، خیار و میوه‌های سبر رنگ، نان و پنیر و سبزی، میوه، شکلات و شیرینی نیز از خوراکی‌های‌ اختیاری سفره حضرت امام حسن (ع)‌ است‌ که‌ برخی‌ ازآن‌ها جنبه نذری‌، و برخی‌ دیگر جنبه تشریفاتی‌ دارد، اما آنچه مسلم است تزیین تمامی موارد فوق با روبان، تور و … سبر رنگ می‌باشد.

در کل برپایی سفره‌های مذهبی در ایران سابقه‌ای طولانی در کشورمان دارد و همواره مذین به نام‌های ائمه و معصومین است.

از جمله این سفره‌های مذهبی می‌توان به سفره حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت رقیه(س) ، سفره ام‌النببین ، سفره حضرت خضر، سفره حضرت فاطمه زهرا (س) ، سفره امام حسین و….. اشاره کرد که از جمله آداب و رسومی هستند که بین مسلمانان رایج است.

این سفره‌ها به منظور توسل و رسیدن به حاجت‌های مادی و معنوی برگزار می‌شود و نیت برپایی آن‌ها مشابه است.

از حیث نحوه برگزاری نیز کمابیش مشابه‌اند و مجالسی برای دعا و خواندن قرآن است.

در مراسم سفره‌های مذهبی سوره‌هایی از قرآن و دعاهایی از مفاتیح‌الجنان خوانده می‌شود و زنان همسایه و اقوام به منظور دعاکردن برای نیت بانی و صاحب‌خانه، و نیز طلب یاری و حمایت از معصومین و ائمه (ع) ، برای رسیدن به حاحت‌ها و بازشدن گره‌ها و مشکلات زندگ خود، دور هم جمع می‌شوند.

از اعتقادات و باورهای دیرین مردم ایران زمین و به‌ویژه مسلمان این مرز و بوم که ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارد، اعتقاد به کارگشایی حضرت امام حسن(ع) و در کل تمامی ائمه اطهار و معصومین (ع) می‌باشد. هدف از برگزاری این سفره‌ها فقط حالت معنوی، روحانی و درونی بودن آن نسبت به ائمه اطهار است .

با این وجود برپایی چنین سفره‌هایی علاوه بر کارکرد و تاثیرات مذهبی آن، از بابت همکاری و یکرنگی برای انجام امور برگزاری مراسم، دارای اهمیت نیز هست که سبب افزایش نزدیکی و تعاون بین برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌گردد. چنین مجالسی عموما محلی برای آشنایی افراد و بعضا همکاری‌ها و نزدیکی‌های آتی می‌گردد.

از سویی دیگر در اغلب این مراسم برای کمک به افراد بی‌بضاعت، کارآفرینی برای زنان سرپرست خانواده، تهیه جهیزیه برای دختران و…. می‌باشد.

آیین برپایی سفره امام حسن (ع)

در روایات مختلف از حضرت امام حسن مجتبی (ع) به کریم اهل طه نام برده شده است و بدین سبب می باشد، که توسل جستن به این امام بزرگوار و واسط قرار دادن ایشان به منظور برآورده شدن حاجات و نیازها، در بین مسلمانان و بالاخص شیعیان رواج بسیار دارد.

از جمله نذوراتی که برای امام حسن (ع) برگزار می گردد ، نذر انداختن سفره به نام آن حضرت می باشد.

کسی که حاجتی دارد و نذر می کند که این سفره را بیندازد، بسته به نذر ممکن است قبل از گرفتن حاجت و یا بعد از آن اقدام به برپایی این سفره نماید.

در آیین برپایی سفره سبز امام حسن (ع)، آنچه در ابتدا اهمیت دارد وضع و حالت معنوی و نیت خالص و پاک نذردهنده می باشد. همچنین اسباب و خوراکی های نذری باید پاک و حلال باشد.

سپس سفره ای بر روی زمین گسترانده می شود. آنچه که در ظاهر این سفره اهمیت دارد و آن را از بقیه سفره های ائمه متمایز می کند، سبز بودن خوراکی ها و اسباب و آلات سفره می باشد.

معمولا سفره ای که پهن می گردد نیز سبز رنگ است، هرچند که بعضا رنگ خود سفره می تواند سفید هم باشد و تنها سبز رنگ بودن وسایل داخل سفره کفایت می کند.

از جمله وسایلی که در سفره قرار می دهند قرآن ، شمع ، جانماز، مهر، تسبیح وکتاب دعا است که تقریبا به صورت مشترک در تمامی سفره های نذری مسلمانان رایج است.

دعا سفره امام حسن (ع)

سفره های نذر ائمه به منظور توسل و رسیدن به حاجت های مادی و معنوی برگزار می شود و نیت برپایی آن ها مشابه است. از حیث نحوه برگزاری نیز کمابیش مشابه اند و مجالسی برای دعا و خواندن قرآن است.

در مراسم سفره های مذهبی سوره هایی از قرآن و دعاهایی از مفاتیح الجنان خوانده می شود و زنان همسایه و اقوام به منظور دعاکردن برای نیت بانی و صاحب خانه، و نیز طلب یاری و حمایت از معصومین و ائمه (ع)، برای رسیدن به حاجت ها و بازشدن گره ها و مشکلات زندگی خود، دور هم جمع می شوند.

در مراسم برپایی سفره امام حسن (ع) آنچه که رسم است خواندن روضه امام حسن (ع) می باشد که توسط روحانی یا در مجالس زنانه توسط خانم روضه خوان زن ادا می گردد.

همچنین مرسوم است تا بر کنار سفره ، نماز و دعا خوانده شود که در اکثر موارد دو رکعت نماز حاجت از سوی صاحب سفره و کسانی که حاجت و نیازی دارند، روی سجاده و در پای سفره خوانده می شود. سپس همه سر سفره نشسته از آنچه در آن است می خورند.

از اعتقادات و باورهای دیرین مردم ایران زمین و به ویژه مسلمان این مرز و بوم که ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارد، اعتقاد به کارگشایی حضرت امام حسن(ع) و در کل تمامی ائمه اطهار و معصومین (ع) می باشد.

هدف از برگزاری این سفره ها فقط حالت معنوی، روحانی و توسل به ائمه اطهار است.

خوراکی های سفره امام حسن (ع)

مواد خوراکی که در سفره قرار می دهند سبز رنگ است و از ظروف سبز رنگ و شمع های سبز برای تزیین سفره انتخاب می کنند.

مواد غذایی این سفره شامل نان و پنیر و سبزی، کشمش سبز، هندوانه سر بسته، آش تزیین شده با نعنا، کوکو سبزی و سبزی پلو است.

از آجیل مشکل گشا پیچیده شده در تور سبز نیز استفاده می شود. البته از دیدگاه برخی، از آنجا که این سفره بی پیرایه و ساده باید برگزار گردد، قرار دادن خوراک های پختنی بر سر سفره جایز نیست که در این رابطه هیچ سند محکم و مستدلی وجود ندارد و تماما به اعتقاد و نذر بانی سفره بستگی دارد.

خوراکی های نذری را صاحب سفره ، خود به تنهایی یا با مشارکت افراد حاجتمند و نذردار دیگر فراهم می کند.

معمولامشارکت مردم در انداختن سفره مزبور به این گونه است که، هر کس هر نوع خوراکی را که نذر کرده است ، تهیه می کند و به صاحب سفره می دهد که درسفره اش بگذارد.

و یا در برخی موارد مبلغی را که جهت کمک به انداختن سفره در نظر گرفته، در اختیار بانی قرار می دهد تا در خرج سفره از آن استفاده نماید.

اغلب در پایان سفره، مهمانان مقداری ازغذاها و مواد خوراکی را در کیسه ریخته و برای بقیه خانواده به منزل می برند، زیرامعتقدند که این غذاها متبرک هستند.

سفره امام حسن مجتبی چگونه است؟

قبلش وضو میگیرین وسفره روپهن میکنین.وسایل سفره هم تمامش سبزباشه.سفره سبز یا مث من یه پارچه سبز.یک شمع سبز که ازاول روشن میکنین.

نان وپنیر وسبزی.میوه خیارچون سبزه. اب توپارچ یالیوان سبز.اجیل مشکل گشا (نخودوکشمش ونقل،من اجیل ها رووسط تور سبز میپیچید وبا ربان سبز گره بزنید تعداد ۱۴بسته ازاجیل هارو به نیت چهارده معصوم بسته بندی کن.)یه قران هم بزارید.

خواندن نماز پس از پهن کردن سفره امام حسن

(دوتادورکعت.درهرکعت یک حمد وبیست وپنج توحید)بعدش دراخرنمازدعای امام حسن +دعای توسل+حدیث کسا رو بخونید .

بعدش باتسبیح ها صلوات بفرستید.+صدوهیجده صلوات مخصوص امام حسن(عددابجدایشون هست) دراخر هم مقداری ازاجیل ها بخورید وبقیه خوردنی ها رو بین اعضای خانواده پخش کنید.

سفره های امام حسن خیلی تجملیه ولی ساده هم میتونید پهن کنید فقط رعایت کنید همه وسایل سبز باشه.. روز خاصی نداره .

اصل نیت ودل پاکه.بنظرمن این روزای ماه رمضان وشبای قدر وجمعه هابهترین وقته.

برای هرحاجتی جواب میده

بیشتر بخوانید

سفره حضرت زهرا

سفره حضرت ابوالفضل (ع)

سفره حضرت رقیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان