جمهوری آذربایجان / اعتراض مردم به افزایش قیمت نان


چندین نمایندهٔ مجلس این کشور هم از دولت خواسته‌اند تا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و ادامهٔ پرداخت یارانه‌های دولتی اقدام کند.

اعلام افزایش چشمگیر بهای آرد و نان در جمهوری آذربایجان با خشم مردم این کشور مواجه شده است.

به گزارش بی بی سی، رسانه‌های جمهوری آذربایجان دو روز پیش از قول "تولید‌کنندگان آرد و نان" اعلام کردند که به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، عوارض صادرات روسیه و انقضای رایانه‌های دولتی ناچارند قیمت نان را بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بالا ببرند.

"ناشناس" بودن منبعی که این افزایش قیمت را اعلام کرد مورد انتقاد گروهی قرار گرفت که بر این باور بودند این ماجرا با طرح و برنامهٔ نظام حکومتی این کشور به اجرا در آمده است.

این خبر افزایش قیمت باعث بروز خشم مردم در شبکه‌های اجتماعی شد و برخی آن را مشابه اعتراضات جاری مردم قزاقستان به افزایش بهای گاز مایع دانستند.

تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان می‌گوید افزایش بهای گندم در سطح جهانی و انقضای یارانه‌های دولتی برای آرد و محصولات آن در ۳۱ دسامبر "آنها را ناچار کرده است" بهای گندم را هم‌تراز با بقیهٔ مواد‌غذایی محاسبه کنند تا بتوانند "به عرضهٔ این محصول حیاتی ادامه دهند و دچار کمبود نشوند".

در همان روز شبکهٔ تلویزیونی طرفدار دولت رآل‌تی‌وی گزارش‌های متعددی در مورد " بحران جهانی غلات" پخش کرد. میر‌شاهین آقایف، مدیر این شبکهٔ تلویزیونی، در برنامهٔ ویژهٔ خود از دولت دفاع کرد و خطاب به مردم گفت "مهم‌ نیست نان به چه بهایی عرضه شود مهم این است که این راه درستی است".

پابلیک‌تی‌وی اعلام کرد که افزایش جهانی بهای گندم، محدودیت‌های روسیه و قزاقستان در صادرات و خرید ٪۵۱ از گندم تولیدی در جهان توسط چین دلیل افزایش قیمت آرد و نان بوده است.

این شبکه اعلام کرد:"این دولت نیست که قیمت نان را تعیین می‌کند بلکه تولید‌کنندگان نان هستند".

روز ۵ ژانویه، ادارهٔ دولتی حمایت از مصرف‌کنندگان به وارد‌کنندگان و همچنین تولید‌کنندگان آرد و نان در مورد "سوءاستفاده از وضعیت موجود" و "هرگونه تغییر در وزن و قیمت و کیفیت" محصولات‌شان هشدار داد.

میکائیل کاباروف، وزیر اقتصاد این کشور نیز اعلام کرد "دولت جمهوری آذربایجان تمام تلاش خود را برای کاهش عوارض ناشی از افزایش قیمت‌ها خواهد کرد".

مهمان علی‌اف، مدیر مسئول و صاحب امتیاز خبرگزاری مستقل توران در گزارش مفصلی نوشت‌ "این تصور که افزایش بهای نان به دلیل افزایش بهای گندم باشد، بی‌اساس است".

این خبر باعث خشم مردم شد و در‌صدد برپایی تظاهراتی همانند اعتراضات قزاقستان شدند. کانال تلگرام غیر‌رسمی نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان نوشت اعتراضات قزاقستان "هشداری برای کشور‌هایی است که این واقعیت را نادیده می‌گیرند که فشار بیشتر قیمت‌ها می‌تواند کاسهٔ صبر مردم را لبریز کند".

کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئوی طنزی از تیک‌تاک را بازنشر می‌کنند که در آن خانواده‌ای سر میز شام به نوبت هر کدام قطعه‌ای نان را بو می‌کند و به دیگری می‌دهد.

علی کریم‌لی، رهبر حزب جبههٔ خلق آذربایجان، حزب مخالف از دولت خواست تا پرداخت یارانه‌های دولتی را از سر‌گیرد چون افزایش قیمت‌ها باعث گسترش فقر در کشور خواهد شد. او همچنین اشاره کرد که افزایش قیمت‌ها نتیجهٔ فساد و انحصار‌های مالی است.

ناطق جعفر‌لی، تحلیلگر مستقل اقتصادی، دولت جمهوری آذربایجان را متهم به ناتوانی در تنظیم تولید گندم داخل کشور کرد و گفت ۱.۸ میلیون تن غلات سالانه در کشور تولید می‌شود که فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد از آن به مصرف خوراک انسانی می‌رسد و باقی آن خوراک دام‌ می‌شود به همین دلیل جمهوری آذربایجان به‌طور‌عمده وابسته به گندم وارداتی روسیه است.

چندین نمایندهٔ مجلس این کشور هم از دولت خواسته‌اند تا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و ادامهٔ پرداخت یارانه‌های دولتی اقدام کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد