شهادت حضرت زهرا (س) به خاطر دفاع از ولایت بود


شهادت حضرت زهرا (س) به خاطر دفاع از ولایت بود

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام گفت: شهادت حضرت زهرا (س) به خاطر دفاع از ولایت بود و امروز باید این امر به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر «شمس‌الله سراج» در گفتو گو با ایسنا، با بیان اینکه حضرت فاطمه‌ی زهرا اول شهیده‌ی مظلوم عالم است و شهادت در نظام فکری تشیع به جهان‌بینی این مذهب مترقی برمی‌گردد، اظهار کرد: انسان در نظام ولایی شیعه دارای دو بعد ملکوتی و ملکی است که در بعد ملکوتی یک انسان زندگی خود را طوری جهت می‌دهد تا به مقام قرب خداوند برسد.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام ادامه داد: در این نوع نگاه دنیا هدف اولیه و اصلی نیست بلکه محل عبور و مسیری است که ما را به سوی یک زندگی جاودانه هدایت می‌کند و باید از این مسیر توشه‌ی راه خود را برداریم تا به جایی برویم که برای آن خلق شده‌ایم.

وی با اشاره به برخی آیات قرآن که این موضوع را بیان می‌کند که انسان برای عبادت خلق شده است، تصریح کرد: معنای عبادت شناختن حضرت حق و یافتن ذات باریتعالی است و قرار دادن معنای عبادت به نماز و روزه کافی نیست بلکه مسیر زندگی ما باید عبادت باشد و در این مسیر تکلیف خود را ادا کنیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: باید دایره عبادت را گسترده کنیم و در همه‌ی امور مانند غذا خوردن، تفریح، کسب و کار قصد قربت کرد.

سراج گفت: شهادت حضرت زهرا(س) به خاطر دفاع از ولایت بود که امروز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام گفت: حضرت زهرا(س) در زندگی اجتماعی نقش پررنگی داشت که یکی از نمونه‌های آن پرستاری از زخمی‌شدگان در جنگ احد بود و این نکته را به ما می‌آموزد که نقش‌آفرینی یک زن در زندگی اجتماعی منافاتی با تعالی نفس ندارد.

وی با بیان اینکه درس دیگر زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) برای جوامع ما این است که تعالی نفس زن و مرد ندارد ، ادامه داد: یکی از ائمه‌ی هدی می‌فرمایند «حضرت زهرا بر ما حجت است» و این نشانه جایگاه این بانوی بزرگ است.

سراج تصریح کرد: نسبت به ائمه‌ی اطهار به طور کلی دو دیدگاه وجود دارد، دیدگاهی که می‌گوید نمی‌توانیم به ائمه اطهار دسترسی پیدا کنیم و در واقع نمی‌توانیم مثل آنها باشیم و این کار امکان ندارد و نباید اصلا به آن هم فکر کرد و دیدگاهی که می‌گوید ائمه آدم‌های عادی مثل همه‌ی ما بوده‌اند.

وی با رد این دو دیدگاه، گفت: دیدگاه سوم این است که در عین اینکه نمی‌توان به بعد ملکوتی و عرفانی ائمه رسید اما می‌توان از این بزرگان الگو گرفت و به زندگی خود جهت داد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی