نمایشگاه تسلا در شین جیانگ/نسل کشی اقلیت‌ها مانعی بر سر راه تجارت است؟


نمایشگاه تسلا در شین جیانگ/نسل کشی اقلیت‌ها مانعی بر سر راه تجارت است؟

کمپانی تسلا به تازگی در شین جیانگ چین نمایشگاهی باز کرده است. این استان به دلیل نقض حقوق بشر و نسل کشی مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است و بسیاری از کمپانی‌ها فعالیت خود را در این منطقه متوقف کرده‌اند. نوشته نمایشگاه تسلا در شین جیانگ/نسل کشی اقلیت‌ها مانعی بر سر راه تجارت است؟...

به گزارش تجارت‌نیوز، کمپانی تسلا یک نمایشگاه جدید در شین جیانگ چین باز کرد. این منطقه با سرکوب‌های بی‌رحمانه مسلمان‌های اویغوری شناخته شده است. شین جیانگ چین به یک مکان ناآرام از نظر جغرافیای سیاسی در چند سال اخیر و منبع کلیدی تنش میان پکن و واشنگتن بدل شده است. اخیرا هم واشنگتن واردات کالا از این منطقه را طبق یک قانون جدید ممنوع کرد. طبق دستور جدید جو بایدن باید ثابت شود که هر گونه کالای وارد شده از شین جیانگ با کار اجباری ساخته نشده‌اند.

این نمایشگاه جدید در مرکز شین جیانگ با ۳/۵ میلیون جمعیت قرار دارد. تسلا حضور پررنگی در چین دارد و از دولت این کشور حمایت خوبی دریافت می‌کند. این کمپانی خودروسازی اخیرا با چالش‌هایی مانند رقابت بر سر تولید خودروهای برقی در چین روبرو شد. اما در طول ۹ ماه اول سال گذشته سهم بازار این کمپانی در چین افزایشی بوده است.

تصمیم به باز کردن نمایشگاه تسلا در شین جیانگ می‌تواند بحث برانگیز باشد. این اتفاق نشان از از این دارد که چگونه چین می‌تواند برای کمپانی‌های غربی از نظر سیاسی مشکل ساز باشد.

اتفاقات شین جیانگ

گزارش ۵۰ متخصص قوانین بین الملل نشان داد که رفتار چین با مسلمان‌های اویغوری نسل کشی و تلاش برای قلع و قمع کردن آن‌هاست. اکنون بیش از دو میلیون اویغوری و دیگر اقلیت‌های مسلمان در مراکز بازداشت این منطقه به سر می‌برند. اما چین به شدت این مسئله و کار اجباری برای آن‌ها را انکار می‌کند. دولت ادعا می‌کند این مسلمان‌ها به کمپ‌های تحصیلات مجدد میروند تا فقط از افراط گرایی مذهبی و تروریسم جلوگیری شود.

در این میان چین واکنش شدیدی نسبت به کمپانی‌هایی که تجارت در شین جیانگ را دارای مشکل تلقی کرده بودند، نشان داد. کمپانی والمارت به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیا منابع خود را از این منطقه خارج کرد و از طرف چین به حماقت و کوته بینی محکوم کرد. این دولت کمبود محصولات را به هجوم مشتریان نسبت داد.

به نقل از سی‌ان‌ان، اما کمپانی اینتل برای اینکه از تامین کنندگان منابع خود خواسته بود تا در شین جیانگ فعالیت نکنند مجبور به عذر خواهی عمومی شد. کمپانی تسلا هم هیچ توضیحی مبنی بر اینکه هیچ مشکلی با انجام تجارت در منطقه‌ای که در آن حقوق بشر نقض می‌شود دارد یا خیر؛ ارائه نداد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا