افزایش 8 درصدی قیمت اورانیوم به دلیل اتفاقات قزاقستان


افزایش 8 درصدی قیمت اورانیوم به دلیل اتفاقات قزاقستان

اعتراضات ضددولتی در قرقیستان باعث افزایش قیمت اورانیوم شده است چرا که این کشور بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم در جهان است.

افزایش 8 درصدی قیمت اورانیوم به دلیل اتفاقات قزاقستان

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از بلومبرگ, قزاقستان بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم در جهان است و ۴۰ درصد اورانیوم جهان را تامین می کند.

اما حالا این کشور درگیر اعتراضات ضددولتی گسترده شده است و همین قیمت سوخت هسته‌ای در جهان را ۸ درصد بالا برده است.

در همین راستا موسسه UxC اعلام کرده که قیمت اورانیوم به عنوان اصلی ترین سوخت هسته‌ای از ۴۲ دلار به ۴۵.۲۵ دلار افزایش یافته است.

در عین حال ارزش سهام بزرگترین شرکت تولید کننده اورانیوم قزاقستان به نام قزاق اتم پروم در بورس لندن ۱۱ درصد افت کرده است.

از روز یکشنبه و زمانی که دولت محدودیت قیمت ال پی جی در قزاقستان را برداشت و در واقع تخصیص یارانه به این سوخت را متوقف کرد شاهد اعتراضات گسترده در این کشور بودیم. این اعتراضات نخست در یک شهر کوچک به نام جانوزن شکل گرفت اما سپس به دیگر شهرهای قزاقستان نیز گسترش یافت و حالا در نورسلطان, پایتخت این کشور, نیز شاهد خشونت هستیم.

قزاقستان یکی از بازیگران مهم در بازار جهانی انرژی است زیرا از یک طرف در جمع ۱۰ کشور اول صادر کننده نفت است و از سوی دیگر یکی از ۲۰ صادرکننده بزرگ گاز در جهان به شمار می رود.

دولت این کشور سال‌ها قیمت گاز در قزاقستان را پایین نگه داشته بود اما اخیراً اعلام کرده که دیگر امکان پایین نگه داشتن قیمت گاز وجود ندارد. حذف یارانه گاز در قزاقستان باعث شده تا در مدت کوتاهی قیمت این حامل انرژی برای مردم این کشور دو برابر شود.

افزایش قیمت اورانیوم در بازار جهانی متعاقبا می‌تواند به افزایش هزینه نیروگاه‌های هسته ای و بالا رفتن قیمت برق در بازار جهانی هم منجر شود./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس