اروپایی‌ها در مذاکرات می‌کوشند با تناقضات هوشمندانه افکار عمومی را سرگردان کنند


اروپایی‌ها در مذاکرات می‌کوشند با تناقضات هوشمندانه افکار عمومی را سرگردان کنند

تهران- ایرنا- یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپایی‌ها می‌کوشند با تناقضات هوشمندانه، پیام‌های متفاوتی را در یک بستر زمانی ارسال و افکار عمومی را سرگردان کنند و از طرف دیگر، تیم مذاکره‌کننده ما را با خلق واژگان یا عبارات، پشت میز مذاکره تحت فشار قرار بدهند.

حنیف غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درمورد تفاوت اظهارات طرف‌های غربی در مذاکرات وین در این دور و دور قبلی، گفت: هر پدیده‌ای در حوزه روابط بین‌الملل، دارای یک متن و یک فرامتن است. متن یک پدیده آن چیزی است که ناظر بر آن پدیده و ناظر بر ابعاد حقوقی، سیاسی و راهبردی آن رخ می‌دهد. فرامتن پدیده ابعاد بیرونی و محیطی دخیل بر شکل‌گیری یک پدیده هستند.

وی اضافه کرد: در خصوص موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴، ما یک متن داریم که همان میز مذاکرات است و یک فرامتن که به عوامل بیرونی دخیل بر مذاکرات برمی‌گردد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در متن ماجرا و آنچه که مربوط به میز مذاکره است، نباید فراموش کنیم که آمریکا و سه کشور اروپایی، هیچ حرفی برای گفتن ندارند؛ دلیل آن هم این است که آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده، تروئیکای اروپایی هم بعد از خارج شدن دولت وقت ترامپ از برجام کاملاً بدعهدی کردند و هیچ کدام از تعهدات خود را که در بیانیه بروکسل در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بودند را عملیاتی نکردند و ما به نقطه فعلی رسیدیم.

وی با بیان اینکه الان به لحاظ فنی و حقوقی، ما طرف طلبکار ماجرا و غرب طرف بدهکار ماجرا است، گفت: واقعیت این است که مواضع سلبی یا ایجابی که طرفهای غربی در خصوص منفی یا مثبت بودن مذاکرات اتخاذ می‌کنند، هدفشان این است که فرامتن مذاکرات را به نفع اهداف خودشان دستکاری کنند.یعنی فضای مذاکرات را به گونه‌ای متلاطم کنند که در پشت میز مذاکره یعنی در متن مذاکرات، ایران ناچار به امتیاز دادن شود.

وی افزود: ما شاهدیم یک بار می‌گویند مذاکرات به کندی پیش می‌رود، یک بار می‌گویند مذاکرات مطلوب است و یک بار می‌گویند فضای مذاکرات مثبت است و بار دیگر می‌گویند که منفی است، به جملگی اینها «خلق پارادوکس‌ها یا تناقضات هوشمندانه یا هدفمند» می‌گویند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: غربیها از این طریق پیام‌های متفاوتی را در یک بستر زمانی ارسال می کنند تا افکار عمومی را سرگردان کنند و از طرف دیگر، تیم مذاکره‌کننده ما را با خلق واژگان یا عبارات، پشت میز مذاکره تحت فشار قرار بدهند.

غفاری اضافه کرد: باید در نظر داشته باشیم اقداماتی که غرب انجام می‌دهد، معطوف به فرامتن مذاکرات و مواضعش است و اساسا نمی‌شود روی این مواضع حساب کرد؛ به دلیل اینکه تجربه دوره های قبل هم نشان می‌دهد مواضعی که کشورهای غربی اعلام می‌کنند و آنچه که پشت مذاکره انجام می‌دهند، لزوماً تطابق ندارد. خیلی وقت‌ها شاهد هستیم که یک اتفاق پشت میز مذاکره می‌افتد و یک روایت معکوسی از مذاکرات ارائه می‌شود.

غفار ی در پایان یادآور شد: غرب در مذاکرات اهداف فرامتنی دارد و آمریکا و اروپا در این خصوص هم اهداف، استراتژی‌ها و حتی تاکتیک‌های یکسانی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی