دستیابی به توافق نهایی تا فوریه امکان پذیر است


دستیابی به توافق نهایی تا فوریه امکان پذیر است

مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین در تازه ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهایی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد تصریح کردند که مذاکرات رو به جلو در جریان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین پنجشنبه شب پس از انجام مذاکرات در هتل کوبورگ که گفت‌وگوهای رفع تحریم ها جریان دارد به ایرنا گفت که مذاکرات رو به جلو و در حال پیگیری است.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم که دقایقی بعد از هتل کوبورگ خارج شد بیان داشت که بر اساس ارزیابی مسکو دست یابی به توافق نهایی برای احیای توافقات سال ۹۴ تا ماه فوریه امکان پذیر است. وی اضافه کرد که نه تنها روسیه بلکه سایر طرف‌ها هم اذعان دارند که گفت‌وگوها در حال پیشرفت است

اولیانوف پیشتر در توئیتی از ملاقات با نمایندگان سه کشور اروپایی برای رایزنی درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوها خبر داد. وی در این پیام توئییتری نوشت: امروز با همکاران اروپایی خود دیدار کردم تا یادداشت‌های مربوط به وضعیت مذاکرات وین را مورد مقایسه قرار دهیم.

دیپلمات روس همچنین با «چوی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که با هدف بررسی راه‌های حل و فصل موضوع دارایی های مسدود شده ایران به وین سفر کرده دیدار کرد. وی در این باره نوشت: امروز با معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار کردم که برای اعلام حمایت از مذاکرات درباره برجام و رایزنی با مشارکت‌کنندگان در این توافق درباره دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی، وارد وین شده است.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

چوی جونگ کان صبح امروز با علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم که برای شرکت در گفت‌وگوهای رفع تحریم ها در وین به سر می‌برد دیدار کرد. در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام نماید.

بر اساس این گزارش میخائیل اولیانوف امروز با هیاتی از عربستان سعودی دیدار کرد. وی در توئیتر نوشت که در این ملافات درباره آخرین وضعیت مذاکرات جاری گفت‌وگو شد. وی با این حال امشب به خبرنگاران تاکید کرد که ملاقات‌های انجام شده با طرف‌های سعودی و کره‌ای در حاشیه مذاکرات وین انجام شده و ارتباطی با گفت‌وگوها ندارد.

دور هشتم مذاکرات وین از دوشنبه هفته گذشته (۶ آذر) آغاز شده و گفت‌وگوها در سطوح و قالب‌های مختلف جریان دارد.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...