مستندی از ناگفته های عملیات کربلای 4


مستندی از ناگفته های عملیات کربلای 4

مستند خبرگزاری صداوسیما با بررسی 1400 اسناد در کنار 600 سند نظامی مکتوب ابعاد مختلف و ناگفته‌های سری عملیات کربلای 4 را روایت کرد.

بکلی سری( 1)

برای نخستین بار خبرنگار صداوسیما به 1400 نوار ضبط شده از جلسات بکلی سری طرح ریزی هماهنگی و هدایت عملیات کربلای 4 دسترسی پیدا کرد. در این مستند یونس شادلو خبرنگار صداوسیما توانست با بررسی این اسناد در کنار 600 سند نظامی مکتوب ابعاد مختلف و ناگفته های سری عملیات کربلای 4 را روایت کند

بکلی سری (2)

در این بخش از مستند پس از طرح ریزی و قطعی شدن روز انجام عملیات، فرماندهان یگان های سپاه برای هماهنگی بیشتر جلسات فشرده ای در قرارگاه خاتم الانبیا دارند. حالا تحرکات رژیم بعث مورد توجه فرماندهان قرار می گرد، بحث ها بر سر چرایی رفتار عراق است.در این میان طرح عملیات تکمیل شده و در جلسات دوم دی65 طرح نهایی مانور هر نیرو تمام می شود. ساعت 10:30 شب سوم دی ماه 65 عملیات با رمز یا محمد آغاز می شود.

بکلی سری (3)

در این بخش هدایت عملیات و عدم توفیق قرارگاه قدس در جزیره ام الرصاص از میان 4 قرارگاه درگیر روایت می شود. پس از گذشت 5 ساعت از آغاز عملیات و بازجویی اسرا فرماندهان به این درک می رسند که محور اصلی حمله ایران لو رفته بوده است. حالا برای جمع بندی ادامه عملیات چهار دی ماه فرماندهان با هاشمی رفسنجانی جلسه دارند. پس از جمع بندی برای توقف عملیات و جلوگیری از تلفات احتمالی فرماندهان کل سپاه با همه یگان ها برای تمرکز روی شلمچه برای تغییر محور اصلی عملیات در پنجم دی ماه 65 جلسه دارند. این عملیات در نوزدهم دی با نام کربلای 5 و ایران با تهدید بصره و غافلگیری رژیم بعث جامعه جهانی را وادار به پذیرش شروط ایران در قطعنامه 598 می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی