سیگنال جدید مذاکرات به بازار ارز / چرا دلار ارزان شد؟


قیمت دلار این هفته به دلیل اخبار برجام و خبر سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین به دلیل گفتگو درباره حل‌وفصل موضوع آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی ارزان شد.

بازار ارز تهران این هفته حول محور اخبار برجام چرخید. مذاکرات هسته ای اگر چه چند روزی به تعطیلات کریسمس رفت و دوباره از سر گرفته شد اما اخبار رسیده از وین باعث شد که اسکناس آمریکایی در تهران ریزش کند. معامله گران به اخبار برجامی خوشبین هستند.

تلاش بی نتیجه برای افزایش قیمت دلار

در روز‌های پایانی هفته گذشته معامله‌گران بازار ارز تهران که طی حرکات کاهشی قیمت دلار در طی هفته دچار ضرر شده بودند تلاش‌هایی برای افزایش نرخ ارز و بازگشت قیمت این اسکناس آمریکایی به کانال ۳۰ هزار تومانی داشتند که با شروع هفته جاری این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند.

روند قیمتی دلار از شنبه تا چهارشنبه

قیمت دلار از ابتدای هفته جاری تا روز سه شنبه روند نزولی آرامی داشت اما روز چهارشنبه سرعت کاهش آن شدت گرفت. دلار از روز شنبه تا سه شنبه در کانال ۲۹ هزار تومان نوسان داشت.

این اسکناس آمریکایی که روز شنبه بر روی ۲۹ هزار و ۷۳۰ تومان قرار داشت در روز سه شنبه نسبت به ابتدای هفته ۵۳۰ تومان پایین رفت و به ۲۹ هزار ۲۰۰ تومان رسید.

روز چهارشنبه با خبر سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین به دلیل گفتگو درباره حل‌وفصل موضوع آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی ، قیمت دلار کانال ۲۹ هزار تومان را از دست داد و با ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد.

تداوم روند نزولی قیمت دلار متشکل

بازار متشکل هم از روز شنبه تا روز دوشنبه با وقفه کوتاه در مذاکرات وین شاهد ثبات نسبی قیمت دلار بود. دلار در این روزها بر روی ۲۷ هزار و ۱۸۰ تومان قرار داشت.

اما از روز سه شنبه قیمت دلار متشکل بر مدار نزول قرار گرفت و نسبت به روز دوشنبه ۳۳۰ تومان پایین رفت و به کانال ۲۶ هزار تومان برگشت. دلار در ادامه روز سه شنبه به این کاهش قیمت بسنده نکرد و بار دیگر نتوانست دربرابر افت قیمت مقاومت کند.

قیمت انتهایی دلار در بازار متشکل سه شنبه ۲۵ هزار و ۹۹۸ تومان بود که نسبت به عصر روز دوشنبه کاهش ۱ هزار و ۱۷۹ تومانی را نشان می‌دهد.

این اسکناس آمریکایی در روز چهارشنبه برای ساعاتی خود را به کانال ۲۶ هزار تومان رساند اما زیاد در این کانال باقی نماند و دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان برگشت. قیمت انتهایی دلار در بازار متشکل روز چهارشنبه بر روی ۲۵ هزار و ۸۰۷ تومان قرار داشت که نسبت به روز شنبه ۱ هزار و ۳۷۳ تومان کاهش را نشان می دهد.

دلار، قیمت درهم را پایین کشید

قیمت درهم نیز سرنوشتی مشابه قیمت دلار داشت. درهم روز شنبه تا روز دوشنبه اگرچه در حال کاهش بود اما همچنان بالای مرز حساس ۸ هزار تومان قرار داشت. قیمت درهم در ابتدای هفته ۸ هزار و ۱۲۵ تومان، در وسط هفته ۸ هزار و ۲۰ تومان بود. افت قیمت دلار در روز سه شنبه باعث شد قیمت درهم نیز وارد فاز نزولی شود و مرز ۸ هزار تومان را از دست بدهد و با ۷هزار و ۹۵۰ تومان معامله شود.

روز چهارشنبه قیمت درهم بار دیگر عقب نشینی کرد و با ۷ هزار و ۸۶۰ تومان قرار گرفت. برخی از تحلیگران معتقدند تا زمانی که قیمت درهم پایین تر از مرز ۸ هزار تومان است احتمال افت قیمت دلار نیز وجود دارد.

منبع: اقتصاد نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !