تشریح چالش‌های بخش باغبانی کشور


تشریح چالش‌های بخش باغبانی کشور

عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ضعف برنامه­‌ریزی تولید متناسب با نیاز، ﻋﺪم ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ از استراتژی تولید ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎغی و ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻮدن ﺳﻬﻢ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺮداختی به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا در حلقه اول زنجیره تولید تا مصرف، اﺻلی‌ﺗﺮﻳﻦ ﭼﺎﻟﺶ باغبانی کشور ﻣﺤﺴﻮب میﺷﻮد.

مسعود لطیفیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻏﺒﺎنی از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻛﺸﺎورزی اﻳﺮان اﺳﺖ ﻛﻪ از ﻧﻈﺮ ﻣﻘﺪار، ﺗﻨﻮع ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺻﺎدراتی و اشتغالزایی از اﻫﻤﻴﺖ بسیار زیادی در اقتصاد مقاومتی به ویژه در شرایط تحریم‌های ظالمانه برخوردار اﺳﺖ، گفت: ﺣﺪود ۱۴ درﺻﺪ ﺳﻄﺢ زﻳﺮﻛﺸﺖ، ۱۵ درﺻﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ، ۲۵ درﺻﺪ ارزش اﻓﺰوده، ۳۰ درﺻﺪ اﺷﺘﻐﺎل و ۵۰ درﺻﺪ ارزش ﺻﺎدرات ﺳﺎﻻﻧﻪ ﻛﺸﺎورزی ﻛﺸﻮر مربوط به محصولات مختلف باغبانی شامل انواع میوه­‌جات، سبزیجات، صیفی ­جات، خشکبار و گیاهان دارویی است.

وی ادامه داد: با وجود اﻳﻦ شاخص­‌های مهم اقتصادی، ضعف برنامه­‌ریزی تولید متناسب با نیاز، ﻋﺪم ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ از استراتژی تولید ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎغی و ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻮدن ﺳﻬﻢ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺮداختی به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا در حلقه اول زنجیره تولید تا مصرف؛ اﺻلی ﺗﺮﻳﻦ ﭼﺎﻟﺶ باغبانی کشور ﻣﺤﺴﻮب میﺷﻮد. در ﺣﻮزه ﺗﺠﺎرت بین‌الملل ﻧﻴﺰ ﻧﺪاﺷﺘﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻣﺸﺨﺺ تولید متناسب با تقاضای بازار صادراتی و وابستگی ﺷﺪﻳﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺻﺎدراتی محصولات باغبانی ﺑﻪ ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﻗﺪرت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﺗﺠﺎری را برای محصولات باغبانی کشور کاهش می‌­دهد.

عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: ﻣﺤﺼﻮﻻت مهم ﺻﺎدراتی ﺑﺎغی ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺴﺘﻪ، اﻧﻮاع ﻣﻴﻮهﻫﺎی ﺗﺎزه، زﻋﻔﺮان، ﻛﺸﻤﺶ و ﺧﺮﻣﺎست ﻛﻪ در ﺑﻴﻦ آﻧﻬﺎ ﺳﻴﺐ درختی، ﭘﺴﺘﻪ و ﺧﺮﻣﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﺻﺎدرات را ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ وزنی دارند. دو ﻣﺤﺼﻮل ﭘﺴﺘﻪ و ﺧﺮﻣﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ارزش ﺻﺎدراتی را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده‌اﻧﺪ.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ ارزآوری دو ﻣﺤﺼﻮل ﭘﺴﺘﻪ و ﺧﺮﻣﺎ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺣﻤﺎیتی در ﻃﻮل زﻧﺠﻴﺮه از طریق تدوین استراتژی تولید ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر بهره وری اقتصادی و ﺗﻮﺳﻌﻪ زﻧﺠﻴﺮه ارزش آنﻫﺎ در قالب باغبانی قراردادی در ﻛﺸﻮر بسیار ﺿﺮوری است. استراتژی تولید شامل اتخاذ الگویی از تصمیمات تولیدی اعم از ساختاری و زیرساختاری است که تولید باغبانی کشور را در رسیدن به حداکثر بهره­‌وری اقتصادی منطبق با نیازهای بازار تجارت داخلی و خارجی محصولات باغبانی منطبق می‌سازد.

لطیفیان در ‍‍پایان گفت: موفقیت اقتصادی بخش باغبانی کشور در گروی توانایی سیاست­گذاران در تعریف یک استراتژی اثربخش برای کسب مزیت پایدار جهت خلق ارزش افزوده در این بخش است. تغییر نگرش بازارهای جهانی محصولات کشاورزی، رﻗﺎﺑﺖ ﻓﺰاﻳﻨﺪه و رو ﺑﻪ رﺷﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان عناصر اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ در تجارت محصولات باغبانی در کنار روﻧﺪ ﺟﻬﺎنی ﺷﺪن ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت باغبانی ایجاب می­‌کنند که جهت بهره­‌مندی از مزایای اقتصادی پتانسیل باغبانی در کشور ﺗﻐﻴﻴﺮ دﻳﺪﮔﺎه در برنامه‌­ریزی تولید محصولات باغبانی هر چه سریع­تر در دستور کار سیاست­گذاران بخش باغبانی کشور قرار گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید