جدیدترین ب‌ام‌و X3 وارد ایران شد


جدیدترین ب‌ام‌و X3 وارد ایران شد

پیش از این شاهد ورود نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت X3xDrive30i و X3 M40i از نسل جدید این ب‌ام‌و با پلاک دیپلمات به‌کشورمان بودیم و اکنون نوبت به‌سومین مدل از آن رسیده است. امروز به‌بهانه ورود نخستین X3 هیبرید به‌کشور به‌معرفی تمام نسخه‌های موجود از این خودرو درکشور می‌پردازیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌تازگی تصاویری از یک دستگاه BMW X3 نسل جدید در گمرگ تهران توسط یکی از همراهان همیشگی روزنامه «دنیای‌خودرو» به‌دستمان رسیده که از ورود نخستین X3 هیبرید به‌کشور خبر می‌دهد. پیش از این تمام X3 های عرضه‌شده از نسل‌های قدیمی این کراس‌اوور آلمانی در ایران از نوع بنزینی بودند؛ اما اکنون برای نخستین‌بار شاهد ورود این خودرو با قوای محرکه هیبرید هستیم. با دیدن تصاویر این خودرو صفرکیلومتر مدل 2022 این سوال برایتان ایجاده می‌شود که مگر واردات خودروهای خارجی به‌کشور دوباره آزاد شده است؟ پاسخ این سوال طبق روال چهار سال گذشته همچنان تا این لحظه خیر است و هنوز خبری از باز شدن درهای واردات خودرو به‌کشور دررسانه‌ها درج نشده و نمی‌توان درمورد زمان دقیق و حتی تقریبی آن صحبت کرد. پس این X3 چگونه وارد کشور شده است؟ درحال حاضر علاوه‌بر خودروهای پلاک ملی، خودروهای پلاک منطقه آزاد نیز اجازه ورود به‌کشور را نداشته و تنها پلاک‌هایی که برای خودروهای تازه‌وارد همچنان صادر می‌شود، پلاک دیپلمات و گذرموقت است. براین اساس صحبت‌هایی که درخصوص X3 مورد نظر مطرح شده احتمال دریافت پلاک دیپلمات آن را قوی‌تر دانسته است. از سوی دیگر باید گفت درطول چند سال اخیر خودروهایی که غالبا برای دریافت پلاک گذرموقت اقدام کرده‌اند، کارکرده بودند؛ اما این یک ب‌ام‌و صفرکیلومتر است و مدل دقیق ب‌ام‌و مورد نظر X3xDrive30e بوده که نسخه فیس‌لیفت‌شده از X3 به‌حساب می‌آید و پسوند e در انتهای نام آن، از هیبرید بودن این مدل حکایت دارد. پیش از این شاهد ورود نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت X3xDrive30i و X3 M40i از نسل جدید این ب‌ام‌و با پلاک دیپلمات به‌کشورمان بودیم و اکنون نوبت به‌سومین مدل از آن رسیده است. امروز به‌بهانه ورود نخستین X3 هیبرید به‌کشور به‌معرفی تمام نسخه‌های موجود از این خودرو درکشور می‌پردازیم.

معرفی ب‌ام‌و X3 جدید
در سال 2003 خودرو X3 درکلاس کراس‌اوور پرمیوم‌ سایز کامپکت به‌جمع محصولات ب‌ام‌و پیوست و این کراس‌اوور تا سال 2017 دو نسل به‌ترتیب با کدهای E83 و F25 را تجربه کرد که هر دو نسل در بازار خودرو کشورمان عرضه و با استقبال قابل قبولی همراه شد. درسال 2017 ب‌ام‌و سومین نسل از X3 را با کد G01 معرفی و روانه خط‌تولید کرد و این اتفاق با بسته شدن واردات خودروهای خارجی به‌کشور مصادف شد و تا به‌امروز از حضور X3 جدید در بازار ایران بی‌نصیب بوده و هستیم. با توجه به‌برنامه منظم هفت‌ساله تولید هر نسل از خودروهای ب‌ام‌و و عرضه فیس‌لیفت X3 به‌عنوان محصول 2022، پیش‌بینی می‌شود دو سال بیش‌تر از عمر نسل سوم X3 باقی نمانده و بعید به‌نظر می‌رسد آن را در بازار کشورمان رویت کنیم.
البته در طول این چهار سال چنددستگاه از X3 جدید وارد کشورمان شده که همگی به‌پلاک دیپلمات مزین هستند. نسل جدید X3 درحال حاضر با سه‌نوع قوای محرکه به‌بازار جهانی عرضه می‌شود که شامل نسخه‌های بنزینی، دیزلی و هیبرید است. علاوه‌بر این، دو بازوی ب‌ام‌و یعنی شرکت‌های BMW M و BMW i که به‌ترتیب در زمینه ساخت خودروهای ارتقایافته و برقی فعالیت می‌کنند، نسخه‌های پرفورمنس و الکتریکی از این کراس‌اوور کامپکت پرمیوم را نیز به‌ترتیب با نام‌های X3 M و iX3 تولید می‌کنند.
همچنین شرکت آلپینا به‌عنوان تیونر وفادار خودروساز باواریایی نیز اقدام به‌عرضه نسخه تیونینگ‌شده این خودرو با نام XD3 کرده است. درحالت کلی اکنون 13 مدل مختلف از ب‌ام‌و X3 سوم در 10 کشور ایالات‌متحده آمریکا، آفریقای‌جنوبی، چین، برزیل، هند، تایلند، مالزی، اندونزی، روسیه و مصر مونتاژ و به‌بازار جهانی عرضه می‌شود که قیمتشان از حدود 41 هزار دلار آغاز شده و تا حدود 117 هزار دلار ادامه دارد. نکته جالب درخصوص X3 عدم‌مونتاژ آن در زادگاهش یعنی کشور آلمان است و این موضوع تنها مختص نسل فعلی X3 نبوده و شامل حال تمام نسل‌های پیشین آن نیز می‌شود. نسل جدید X3 در سال 2018 موفق شد تولید سالانه بیش از 200 هزار دستگاه را تجربه کند که رکوردی جدید درتاریخچه 15 ساله آن به‌حساب می‌آمد و نشان از محبوبیت بالای آن نسبت به‌نسل‌های پیشین دارد.

جدیدترین ب‌ام‌و X3 وارد ایران شد

ابتدا ب‌ام‌و X3xDrive30i
نخستین مدل از X3 جدید که با پلاک دیپلمات وارد کشور شد، از نوع X3 xDrive30i بود و این در اصل نسل جدید همان X3xDrive28i نسل دوم است که شاهد حضور آن در بازار ایران بودیم. نسخه مورد نظر به‌یک موتور چهار سیلندر خطی دو لیتری مجهز بوده که به‌لطف توربوشارژر 252 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور B48 نام داشته و یک موتور جدید برای X3 به‌حساب می‌آید که در نسل جدید روی آن نصب شده است.
این نسخه بنزین‌سوز از X3 به‌یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک با شیفتر برای تعویض دستی دنده مجهز بوده و عبارت xDrive در نام آن خبر از پلت‌فرم چهارچرخ‌محرک دارد. شتاب X3xDrive30i به‌طور دقیق 6.3 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت مجاز آن 240 کیلومتر برساعت است. X3 مورد نظر در هر 100 کیلومتر 7.4 لیتر بنزین می‌سوزاند و درهرکیلومتر 168 گرم گاز کربن‌دی‌اکسید تولید می‌کند.
قیمت این نسخه از X3 در بازار جهانی 45 هزار دلار عنوان شده و جزو نخستین مدل‌هایی است که از سال اول تولید نسل جدید عرضه شده است. البته قیمت ذکرشده متعلق به‌مدل 2022 این کراس‌اوور بوده که فیس‌لیفت شده است. ب‌ام‌و X3xDrive30i مورد نظر درسال 1397 در یکی از خیابان‌های شهر تهران روی خودروبر دیده شد که هنوز پلاک مورد نظر را دریافت نکرده بود. احتمال می‌رود X3 مورد نظر به‌سال 2018 تعلق داشته باشد.

جدیدترین ب‌ام‌و X3 وارد ایران شد

سپس ب‌ام‌و X3 M40i
یک سال بعد از ورود ب‌ام‌و X3xDrive30i به‌عنوان نخستین نسخه از نسل جدید X3 به‌ایران، شاهد ورود نسخه دوم از این کراس‌اوور بودیم و دومین نسخه از نسل سوم X3 درکشور در زمان مراجعه به‌نمایندگی خدمات پس از فروش برای انجام سرویس و تعمیرات دیده شد. این X3 که احتمال می‌رود مدل 2019 باشد، با پلاک دیپلمات در سال 1398 مشاهده شد و در نگاه نخست متوجه خواهید شد که X3 مورد نظر نسبت به‌مدل قبلی در ظاهر تا حدی متمایز بوده و با آن تفاوت‌های جزئی دارد. تفاوت‌هایی که از جذابیت بیش‌تر X3 مورد نظر خبر می‌دهد. ماجرا از این قرار است که ب‌ام‌و مورد نظر X3 M40i نام داشته و این یعنی شاهد خودرویی هستید که روح BMW M به‌عنوان عرضه‌کننده خودروهای ارتقایافته ب‌ام‌و در آن دمیده شده است. همان‌طور که گفتیم مدل ساخته‌شده توسط شرکت BMW M با نام X3 M عرضه می‌شود؛ اما پسوند نام مدل مورد نظر به‌حرف M پیش از عبارت 40i مزین شده و این یعنی در ساخت آن از تکنولوژی شرکت BMW M بهره گرفته شده است. زیر کاپوت X3 M40i موتور شش‌سیلندر خطی سه‌لیتری توربو با کد B58 قرار گرفته که 360 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و مصرف سوخت این X3 در هر 100 کیلومتر 8.4 لیتر بوده و میزان تولید گاز کربن‌دی‌اکسید آن در هر کیلومتر 193 گرم است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت این کراس‌اوور که یک محصول M پرفورمنس به‌حساب می‌آید نیز 4.8 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن روی 250 کیلومتر برساعت محدود شده است. با وجود این‌که در نام این نسخه خبری از عبارت xDrive نیست، اما از سیستم چهارچرخ‌محرک انحصاری ب‌ام‌و بهره می‌برد و گیربکس همچون نسخه قبلی از نوع هشت‌سرعته اتوماتیک با شیفتر برای تعویض دستی دنده است. قیمت این نسخه که گران‌ترین، قدرتمندترین و سریع‌ترین X3 جدید ایران بوده، درنسخه صفرکیلومتر اکنون حدود 57 هزار دلار است و در آینده طی یک مقاله مفصل به‌تست و بررسی این مدل خاص از X3 در روزنامه «دنیای‌خودرو» خواهیم پرداخت.

و در نهایت ب‌ام‌و X3 xDrive30e
درنهایت به‌جدیدترین X3 واردشده به‌کشور می‌رسیم و این X3 یک وجه تمایز اصلی با دیگر X3 های نسل سوم موجود در کشور دارد و آن فیس‌لیفت بودنش است. تصاویر خودرو مورد نظر روز گذشته به‌دستمان رسید و احتمال می‌رود در چند روز اخیر وارد گمرک شده باشد.
ب‌ام‌و مورد نظر که ظاهرا درحال حاضر مراحل ترخیص خود را سپری می‌کند، به‌احتمال زیاد با پلاک دیپلمات پا به‌خیابان‌های کشور می‌گذارد و دومین وجه تمایز مهم این X3 هیبرید بودن آن است. برخلاف دیگر X3 های نسل سوم که درایران موجود هستند، X3 مورد نظر بنزین‌سوز نبوده و در اصل از قوای محرکه دوگانه یا همان هیبرید سود می‌برد.
زیر کاپوت X3 xDrive30e همان موتور B48 قرار گرفته که روی نسخه X3xDrive30i نیز نصب می‌شود. با این تفاوت که در نسخه هیبرید شاهد حضور یک موتور الکتریکی در کنار این موتور درون‌سوز هستیم که درمجموع قدرت و گشتاور تولیدی را به 292 اسب‌بخار و 420 نیوتون‌متر می‌رساند.
پلت‌فرم و گیربکس استفاده‌شده در این نسخه نیز همچون دو نسخه قبلی است و درون کابین نسخه X3 xDrive30e شما درعرض 6.1 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و این خودرو حداکثر تا 210 کیلومتر برساعت سرعت می‌گیرید. اما اگر خودرو درحالت تمام‌الکتریکی باشد، حداکثر سرعت مجاز تا 135 کیلومتر برساعت کاهش خواهد یافت. مصرف سوخت این کراس‌اوور هیبرید در هر 100 کیلومتر تنها 2.6 لیتر بوده و آلایندگی آن تنها 59 گرم گاز کربن‌دی‌اکسید در هر کیلومتر است. قیمت این نسخه از X3 حدود 49 هزار دلار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید