دیپلماسی پلکانی راه به نتیجه رسیدن مذاکرات وین


دیپلماسی پلکانی راه به نتیجه رسیدن مذاکرات وین

بیگدلی ادامه داد: اگر دو طرف گام به گام تعهدات خود را انجام دهند به نتیجه بهتری دست پیدا می‌کنند، در این رابطه آمریکا در وهله اول باید تحریم‌های فروش نفت و همچنین نقل و انتقالات بانکی به منظور انتقال منابع حاصل از فروش نفت به ایران را بردارد، تا زمینه انتقال منابع ارزی به داخل ایران برطرف شود، در مقابل ایران نیز در قدم اول با کنار گذاشتن غنی‌سازی...

فرارو- در دومین روز از سرگیری مذاکرات برجام در وین، بعد از تعطیلات ژانویه تحرکات هیات‌های مذاکره کننده افزایش یافت، به طوری که معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای مذاکره با طرفین برجام وارد وین شد. کره جنوبی عضو توافق هسته‌ای نیست، اما بخش بزرگی از دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور است. دلیل انسداد این دارایی‌ها که مربوط به صادرات نفت ایران به کره جنوبی بوده، تحریم‌های مالی و بانکی ایالات متحده آمریکا علیه ایران است.

به گزارش فرارو، بر همین اساس بسیاری از ناظران بین‌الملل حضور مقام کره‌ای در وین را نشانه‌ای بسیار مثبت می‌دانند، اما با این وجود هنوز اختلافات جدی بین دو طرف وجود دارد که همین موضوع کار را مشکل کرده است، این در حالی است که سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، بعد از تماس تلفنی او با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص ایران و مذاکرات وین، عنوان کرد که جانسون می‌خواهد با حسن نیت با ایران تعامل داشته باشد. او گفت: "در دیپلماتیک باز بوده، اما زمان برای حصول توافق رو به اتمام است. "

همچنین خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی اعلام کرد، چوی جونگ کان معاون وزیر امور خارجه این کشور که برای گفتگو با اعضای برجام و ایالات متحده در وین، پایتخت اتریش حضور دارد، با طرفین مذاکرات گفتگو کرده است. بر این اساس سئول ابراز امیدواری کرده است که «احیای برجام» به مسئله رسیدگی به موضوع پیچیده دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به واسطه تحریم‌های ایالات متحده کمک کند. معاون وزیر امور خارجه کره در دیدار با کشور‌های عضو برجام و نماینده آمریکا تصریح کرد که دور فعلی مذاکرات وین به یک «مقطع حساس» رسیده است و خواستار تلاش برای دستیابی به «پیشرفت‌های مثبت» شد.

دیپلماسی پلکانی راه به نتیجه رسیدن مذاکرات ویندر وین چه خبر است؟
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه مذاکرات وین مثبت، اما بسیار کند پیش می‌رود، گفت: بعد از اینکه در دور هفتم مذاکرات تیم جدید ایرانی ۲ سند را به طرف‌های غربی ارائه داد که سند اول در وضعیت رفع تحریم‌ها و سند دوم در رابطه با تعهدات هسته‌ ای ایران بود، در حال حاضر مذاکرات در این مدت بر روی رفع تحریم‌ها بوده و در این باره ایران اعلام کرده تا زمانیکه تکلیف تحریم‌ها و سازوکار رفع آن‌ها مشخص نشود، ایران بر سر انجام تعهدات هسته‌ای خود مذاکراه نخواهد کرد.
بیگدلی اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به وضعیتی که بر مذاکرات حاکم است، دو طرف باید با استفاده از یک دیپلماسی پلکانی تعهدات خود را انجام دهند، زیرا با توجه به مشکلات عمیقی که بین ایران و آمریکا وجود دارد، این مسائل با چند نشست حتی رو در رو بین دو کشور حل نخواهد شد، بنابراین برای اینکه بین دو طرف اعتماد حاصل شود باید بر اساس یک توافق پلکانی دو طرف یک نقشه‌راه را برای خود ترسیم کنند، تا اتفاقات عملی در زمینه احیای برجام رخ دهد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه کره جنوبی بعد از چین دومین کشوری است که بیشترین منابع ارزی ایران در آن کشور بلوکه شده، اضافه کرد: سفر هیئت کره‌ای نیز در این راستا است که اگر توافقی حاصل شد، پیشاپیش سازوکار آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی نیز مشخص شود، زیرا حتی اگر توافق انجام شود، با توجه به اینکه ایران هنوز در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار دارد، اگر ایران به اف‌ای تی اف بپیوندد، چندین ماه زمان می‌برد تا عضویت ایران پذیرفته شود، بنابراین منابع ارزی باید از طریق بانک‌های کوچک و متوسط به کشور انتقال داده شود که این خود یک مکانیزم و پروسه زمان‌بر و پیچیده است برای همین هیئت کره‌ای در وین حاضر شده تا اگر توافقی حاصل شد کار‌ها سریعتر انجام شود.

بیگدلی ادامه داد: اگر دو طرف گام به گام تعهدات خود را انجام دهند به نتیجه بهتری دست پیدا می‌کنند، در این رابطه آمریکا در وهله اول باید تحریم‌های فروش نفت و همچنین نقل و انتقالات بانکی به منظور انتقال منابع حاصل از فروش نفت به ایران را بردارد، تا زمینه انتقال منابع ارزی به داخل ایران برطرف شود، در مقابل ایران نیز در قدم اول با کنار گذاشتن غنی‌سازی ۶۰ درصدی، گام اول را برای انجام تعهدات خود بردارد، اگر دو طرف به چنین توافقی دست پیدا کنند، قدر مسلم تفاهم می‌تواند به دست آید، اما اگر قرار باشد با توجه به اختلافاتی عمیقی که دو طرف دارند، همچنان مذاکرات فرسایشی ادامه پیدا کند، حضول توافق بسیار سخت و مشکل خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی