بازیگر سرشناس هالیوود درگذشت


بازیگر سرشناس هالیوود درگذشت

«سیدنی پوآتیه» نخستین بازیگر سیاه پوست برنده جایزه اسکار و پیشگام سینمای سیاهپوستان در سن 94 سالگی درگذشت.

بازیگر سرشناس هالیوود درگذشت

به گزارش راهبردمعاصر، به نقل از هالیوود ریپورتر، «پواتیه» با حضور درخشان خود در سینمای دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، مسیر را برای ظهور نسلی جدید از ستاره‌ای سیاهپوست در سینمای آمریکا هموار کرد.

او فعالیت هنری خو را از دهه ۱۹۴۰ در برادوی آغاز کرد و در سال ۱۹۵۰ با ورود به دنیای سینما در فیلم «راه خروجی نیست» در نقش دکتر «لوتر» بازی کرد و اولین بازیگر آمریکایی- آفریقایی سینما نام گرفت که در طیف وسیعی از نقش‌های اصلی مقابل دوربین رفت.

وی در سال ۱۹۶۴ برای بازی در فیلم «زنبق‌های مزرعه» موفق به کسب جایزه اسکار نقش اصلی مرد شد تا نام خود را به عنوان بازیگر سیاه پوست برنده اسکار تاریخ ثبت کند.

آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی اسکار نیز در سال ۲۰۰۲ از «پوآتیه» به سبب بازی‌های فوق‌العاده و حضور منحصر به فردش در عرصه سینما با اعطای جایزه اسکار افتخاری تقدیر به عمل آورد.

این بازیگر آمریکایی که پنج باز نامزد جایزه بفتا و هفت بار نیز نامزد جایزه گلدن گلوب شده (یک بار برنده) را در کارنامه سینمایی دارد در سال ۱۹۸۲ جایزه دستاورد سینمایی «سسیل بی. دمیل» را از جوایز انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (گلدن گلوب) دریافت کرد و علاوه بر بازیگری سینما و تلویزیون در عرصه کارگردانی نیز ۹ فیلم بلند سینمایی ساخته است./ ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی