ایزوایکو و ظرفیتی مغفول مانده...


ایزوایکو و ظرفیتی مغفول مانده...

مجتمع اکشتی سازی ایزوایکو این روزها در شرایطی به فعالیتش ادامه می دهد که موجی از نگرانی ها را در بین فعالین اقتصادی استان هرمزگان و صنعت کشتی سازی کشور به همراه داشته است.

صنعت کشتی سازی یکی از موتورهای صنعت و اشتغال است و شاید اندکی توجه به آن می تواند بخش بزرگی از اشتغال جوانان کشور را به خود اختصاص بدهد؛ صنعت کشتی سازی در حوزه صنایع دریایی به عنوان یک صنعت مادر و یک محور اصلی در تولید ملی به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها در حالت رکود به سر می‌برد و کارشناسان و فعالان این صنعت نگران افول آن هستند. هزینه‌های سنگین، نبود حمایت‌های لازم، محقق نشدن وعده‌ها و باور نداشتن مسئولان و دولتمردان مهم‌ترین مشکلات این بخش است.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با دارا بودن چهار هزارنفر نیروی با تجربه و چهاردهه فعالیت با مساحتی افزون بر یک هزار و ۱۰۰ هکتار از جمله ۳۸۰ هکتار حوضچه آرامش، با محوریت تعمیرانواع شناور، طراحی، ساخت و نصب انواع سازه‌های فراساحلی در ۳۷ کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ بود که فتح‌الله محمدی از سمت خود استعفا داد تا حمید رضاییان جایگزینش شود و پس از یک دهه فعالیت و فراز و نشیب های فراوان نیز از سمت خود کنار رود تا در میانه‌های تیر ۱۴۰۰ از مجتمع ایزوایکو تا آذر ماه، کشتی‌سازی با سرپرستی اسماعیل صادقی اداره شود اما در یک جابجایی آرام و خاموش، سلمان ضربی، از ۲۵ آذر سکان مدیریت بزرگ‌ترین مجتمع کشتی سازی کشورمان را بر دست گرفت.

اما آنچه پیگیری های خبرنگار ایسنا نشان می دهد، در این موضوع بیش از همه موجب نگرانی فعالین اقتصادی شده است را می توان به مواردی همچون عدم حضور نمایندگان مجلس در معارفه مدیرعامل، عدم حضور مدیران مجتمع به دلیل چندین شغله بودن، عدم استفاده از نیروهای قابل بومی و ماندگار استان در مجموعه و سهم خواهی فعالین سیاسی برای تصدی سمت های این مجتمع اقتصادی و جذب نیروی انسانی شائبه دار در برخی شرکت های زیر مجموعه است.

حال باید دید در شرایطی که این روزها موتور اقتصادی کشور بر پایه توان و استفاده از ظرفیت های داخلی به حرکت در آمده است چه طرح و برنامه ای در دولت برای محرک سازی مجمتمع ایزوایکو به کار گرفته خواهد شد، ایزوایکویی که محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهوری در سفر اخیرش به هرمزگان گفته بود: " باید با کره یا روسیه در این صنعت مشترک شویم و من با روسیه در این زمینه صحبت خواهم کرد و اگر این کار را به خوبی به پیش ببریم، می‌توانیم از بازارهای آنها نیز استفاده کنیم.اکنون شرایط ایزوایکو در حال زمین گیر است و باید کاری کنیم که این صنعت بلند شود و روی پای خود بایستد."

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403