طرز تهیه پاپریکا در منزل + توصیه‌های کاربردی


طرز تهیه پاپریکا در منزل + توصیه‌های کاربردی

پاپریکا ادویه‌ای محبوب است که در دنیا، توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است و در انواع غذاها استفاده می‌شود. در این مقاله، طرز تهیه پاپریکا در افتاب و بدون فر و نیز با استفاده از فر در منزل ارائه ‌شده است. با خواندن راهنمایی‌های این مقاله می‌توانید ادویه خوش‌طعم پاپریکا را خودتان […] نوشته طرز تهیه پاپریکا در منزل + توصیه‌های کاربردی...

پاپریکا ادویه‌ای محبوب است که در دنیا، توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است و در انواع غذاها استفاده می‌شود. در این مقاله، طرز تهیه پاپریکا در افتاب و بدون فر و نیز با استفاده از فر در منزل ارائه ‌شده است. با خواندن راهنمایی‌های این مقاله می‌توانید ادویه خوش‌طعم پاپریکا را خودتان درست کنید.

چه چیزهایی را باید از قبل آماده کنید؟

ادویه تازهٔ پاپریکا را می‌توان با استفاده از فلفل‌های باغچه یا فلفل‌های خشک‌شده‌ای که از فروشگاه خریده‌اید، بهتر از ادویه‌های آماده شرکتی تهیه کنید.

فلفل پاپریکا از انواع فلفل‌های دلمه‌ای سبز و قرمز شیرین، چیلی و کاین خشک و پودر‌شده تهیه می‌شود.

روش خشک‌کردن فلفل‌ها

برای تهیه ادویه پاپریکا باید ابتدا فلفل‌هایی را که به‌خوبی شسته‌اید، کاملا خشک کنید. این کار نه‌تنها جلوی فاسدشدن فلفل‌ها را می‌گیرد، بلکه آسیاب‌کردنشان را هم راحت‌تر می‌کند و می‌توان به پودری کاملا نرم دست یافت. اگر زمان کافی برای خشک‌کردن فلفل‌ها ندارید، می‌توانید خشک‌شده آن را از عطاری‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی بخرید. البته برخی از افراد که به باغبانی علاقه‌مندند، خودشان فلفل پرورش می‌دهند و در نهایت آنها را خشک می‌کنند.

طرز تهیه پاپریکا بدون فر و در آفتاب

طرز تهیه پاپریکا در منزل + توصیه‌های کاربردی

یکی از روش‌های خشک‌کردن فلفل استفاده از فر در دمای بسیار پایین است، اما چون بیشتر فرها مجهز به دماهای بسیار پایین نیستند، نمی‌توان فلفل‌ها را با خیال راحت و بدون اینکه بسوزند به‌خوبی خشک کرد. بنابراین می‌توانید از روش‌های دیگر مانند قرار‌دادن آنها زیر نور خورشید استفاده کنید.

هنگام خشک‌کردن فلفل‌ها در آفتاب، باید مکانی گرم و خشک را در نظر بگیرید که آفتاب‌گیر باشد.

لبه پنجره مکانی عالی برای خشک‌کردن فلفل‌هاست. برای خشک‌کردن فلفل زیر نور خورشید، بهتر است فلفل‌ها را ریسه‌ کنید. برای این کار باید با استفاده از سوزن، فلفل‌ها را یکی‌یکی به نخ بکشید. مراقب باشید فلفل‌ها با یکدیگر کمی فاصله داشته باشند.

البته اگر این روش را دوست ندارید، می‌توانید یک ردیف فلفل را کنار هم روی سینی بچینید و زیر آفتاب و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شوند. خشک‌کردن فلفل‌ها به این روش با توجه به مقدار رطوبت فلفل‌ها، معمولا ۱ ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

پیروی از طرز تهیه پاپریکا در افتاب با خشک‌کردن فلفل پاپریکا به روش‌های سنتی، زیر نور آفتاب باعث می‌شود ادویه‌ نهایی‌تان عطر و بوی بهتر و قوی‌تری داشته باشد.

روش دیگر خشک‌کردن فلفل‌ها که سریع‌تر از دو روش دیگر است، استفاده از دستگاه سبزی‌خشک‌کن است. فلفل‌ها را درون خشک‌کن با دمای ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴ درجه سانتی‌گراد) بگذارید. بسته به نوع فلفل‌‌ها، خشک‌شدن آنها فقط ۴ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

آسیاب‌کردن فلفل‌های خشک‌شده

وقتی فلفل‌ها خشک شدند، باید آنها را آسیاب کنید. برای اینکه طعم خوب فلفل‌ها حفظ شود، بهتر است هر زمان قصد دارید از آنها استفاده کنید، مقدار لازم را آسیاب و پودر کنید.

در گذشته برای آسیاب و پودرکردن ادویه‌های خشک‌شده مانند فلفل‌ها، از هاون استفاده می‌شد. این روش کمی زحمت دارد و زمان می‌برد. اگر می‌خواهید فلفل‌ها سریع‌تر و البته بسیار نرم‌تر پودر شوند می‌توانید از دستگاه آسیاب قهوه استفاده کنید.

طرز تهیه پاپریکای دودی

اگر می‌خواهید طعم بیشتری به فلفل پاپریکا بدهید، می‌توانید آن را دودی کنید. برای تهیه پاپریکای دودی ابتدا با توجه به طعم دلخواهتان یکی از انواع فلفل‌ها یا ترکیبی از آنها را انتخاب کنید. برای دودی‌کردن فلفل‌ها به این وسایل احتیاج دارید:

اجاق گاز؛ نوعی چوب دودزا (مثل چوب درخت سیب یا بلوط)؛ کاغذ پوستی یا روغنی؛ آسیاب؛ انبر آشپزخانه.

یادتان باشد فرایند دودی‌کردن فلفل‌ها باید پیش از خشک‌کردن آنها انجام شود.

برای تهیه پاپریکای دودی مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

۱. شستن فلفل‌ها

فلفل‌ها را پیش از استفاده کاملا بشویید و تمیز کنید. برای تهیه پاپریکای دودی باید فلفل‌های تازه و سالم را جدا کنید. مراقب باشید فلفل خراب در میان فلفل‌ها نباشد که طعم خوب پاپریکا را از بین می‌برد.

در ضمن بهتر است هنگام کار با فلفل‌ها دستکش دست کنید که عصاره فلفل پوست دست‌تان را نسوزاند. این سوزش ممکن است طولانی شود.

ساقه و دانه‌های فلفل را جدا کنید و وسط فلفل را هم بردارید. می‌توانید فلفل‌های درشت‌ و بزرگ‌تر را نازک برش داده یا به‌شکل حلقه‌های نازک ببرید. همچنین می‌توانید فلفل‌ها را خرد نکنید و کامل خشکشان کنید که این روش وقت زیادی می‌گیرد. در ضمن اگر می‌خواهید فلفل‌ها را درسته بگذارید خشک شوند، باید روی هر فلفل برشی کوچک ایجاد کنید تا دود به درون آن نفوذ کند.

۲. دودی‌کردن فلفل‌ها

طرز تهیه پاپریکا در منزل + توصیه‌های کاربردی

با استفاده از دستگاه دودی‌کن مواد خوراکی، فلفل‌ها را دودی کنید. وقتی فلفل‌ها را درون دستگاه می‌گذارید، هرازگاهی با انبر آشپزخانه آنها را زیرورو کنید تا همه قسمت‌های فلفل‌ها به‌آرامی دودی شوند. برای تولید دود از انواع چوب‌های دودزا مانند چوب درخت سیب یا بلوط استفاده کنید. این روند بنا به مقدار یا اندازه فلفل‌ها ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد.

۳. خشک‌کردن فلفل‌های دودی‌شده

بوی فلفل‌های دودی بسیار خوب و دلپذیر است، اما آنها هنوز مرطوب و گوشتی هستند و نمی‌توان با خیال راحت ذخیره و نگهداری‌شان کرد. بنابراین فلفل‌ها را درون یک کاغذ پوستی گذاشته و در پایین‌ترین طبقه فر بگذارید و اجازه دهید مدتی حرارت ببینند تا کاملا خشک شوند. برای خشک‌کردن فلفل‌های دودی‌شده می‌توانید همان روند خشک‌کردن فلفل‌ها به‌روش غیردودی را به‌ کار ببرید که پیش از این توضیح دادیم. وقتی فلفل‌ها کاملا خشک شدند، می‌توانید آنها را برداشته و در یک ظرف دردار محکم قرار دهید و هر زمان به آنها نیاز داشتید استفاده‌شان کنید.

۴. آماده‌سازی فلفل‌های خشک برای استفاده

بهتر است فلفل‌های دودی و خشک‌شده را موقع استفاده آسیاب کنید. این روش باعث می‌شود طعم دودی فلفل‌ها حفظ شود. فلفل‌های دودی ذخیره‌شده را می‌توان تا چند ماه استفاده کرد.

۵. نگهداری فلفل‌های خشک

فلفل پاپریکا را در ظرف دربسته و جایی دور از نور و حرارت مستقیم، مانند کابینت آشپزخانه، نگه دارید. طعم فلفل‌های دودی سریع از بین نمی‌رود و معمولا ۶ تا ۸ ماه دوام دارد.

از پاپریکای دودی می‌توانید در بیشتر غذاها از جمله انواع گوشت‌ها، پنیر و تخم‌مرغ پخته و همچنین غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی استفاده کنید.

حرارت‌دادن، طعم فلفل پاپریکا را بهتر می‌کند، اما موقع تفت‌دادن خیلی مراقب باشید چراکه فلفل پاپریکا خیلی زود می‌سوزد. بنابراین از حرارت ملایم برای تفت‌دادن آن استفاده کنید. به فلفل روغن زیتون بزنید و بیشتر از ۱ دقیقه آن را تفت ندهید.

چند توصیه دیگر

پودر فلفل بسیار نرم است و ممکن است در هوای اتاقی که تهویه خوبی ندارد منتشر شود. به‌علت این ویژگی پودر فلفل، موقع کار با آن ماسک بزنید و عینک بگذارید تا از ورود پودر فلفل به چشم‌ها یا ریه‌تان پیشگیری کنید. از هر نیم‌ کیلو فلفل‌ پاپریکا، تقریبا ۳۰ گرم فلفل خشک‌شده به دست می‌آید و وقتی فلفل پودر می‌شود، تقریبا ۳/۴ پیمانه فلفل خواهید داشت. بنابراین با توجه به نیازتان فلفل‌ پاپریکا آماده کنید. اگرچه فلفل پاپریکای دودی که با فلفل دلمه‌ای‌های شیرین تهیه شده‌ به‌اندازه ورقه‌های فلفل کاین یا چیلی تند نیست، باز هم تندی مطبوعی دارد و موقع استفاده آنها در غذا باید مراقب میزان مصرف‌ش باشید. پاپریکای ملایم یا شیرین حاوی ماده کپسایسین نیست که موجب طعم تند فلفل‌ها می‌شود. در ضمن هنگام درست‌کردن پاپریکاهای تند، برخلاف پاپریکاهای شیرین، تمام دانه‌ها و تمام مواد کپسایسین آنها باقی می‌ماند و وقتی خشک می‌شوند، طعم تندی دارند. پاپریکای دودی بسیار قوی است. اگر هنوز به خوردن آن عادت ندارید، ابتدا با نصف قاشق چای‌خوری شروع کرده و به‌مرور مقدارش را زیاد کنید. اگر می‌خواهید طعم ادویه پاپریکایتان عالی‌تر شود، می‌توانید به آن پودر پیاز و سیر اضافه کنید. برخی از افراد هم به پاپریکای شیرین خود پودر فلفل تند چیلی اضافه می‌کنند.

کلام آخر

امیدواریم این راهنمای گام به گام به شما کمک کند بهترین پاپریکای معمولی و دودی را درست کنید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper}.chetor__product__box-badge.chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins .chetor__product__box .image-holder .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty .chetor__product__box>.row>.col-md-4
به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان