تنها هدف عفاف، حفظ کرامت انسانی است/حجاب مصونیت است نه محدودیت!


 تنها هدف عفاف، حفظ کرامت انسانی است/حجاب مصونیت است نه محدودیت!

احمدی بیغش گفت: عفاف متعلق به زمان و مکان خاصی نیست چرا که امری فطری، درونی و بدون در نظر گرفتن جنسیت مرد و زن، تنها هدف آن حفظ کرامت انسانی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ دکتر خدیجه احمدی بیغش، پژوهشگر، مدرس و استاد حوزه و دانشگاه همزمان با هفدهم دی ماه سالروز کشف حجاب رضاخانی ضمن حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما گفت: عفاف نوعی نیروی نفسانی و درونی است که انسان را از هرگونه امر به حرام باز می دارد. بر همین اساس حجاب امری ظاهری است و زیرمجموعه عفاف محسوب می‌شود بر همین اساس قرآن کریم و منابع دینی عفاف را مورد بررسی قرار داده و الگوهای خوبی را در این زمینه مطرح می‌کنند.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم از داستان حضرت یوسف علیه السلام سخن به میان آورده و ایشان را یک مرد عفیف معرفی می‌کند به‌طوری که همین موضوع موجب نجات ایشان شد یا آنکه حضرت مریم سلام الله علیها به عنوان یک نمونه و الگوی زن عفیف در کتاب الهی معرفی می گردد.

این پژوهشگر، مدرس و استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: طبق گفته قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام عفاف متعلق به زمان و مکان خاصی نیست چرا که امری فطری، درونی و بدون در نظر گرفتن جنسیت مرد و زن است و تنها هدف آن حفظ کرامت انسانی است.

احمدی بیغش عنوان کرد: در منابع و کتب دینی حجاب همراه با رفتار عفیفانه، هم ردیف شهادت عنوان می‌شود اگر شهید جانش را نثار دیگران می کند. کسی که عفاف را پیش کند در مقام شهید است.

وی افزود: رفتار عفیفانه همه اقشار جامعه را در بر می گیرد چرا که این رفتار منطبق با فطرت هر انسانی است. در این میان برخی از مکاتب از قرنها پیش سعی داشتند تا موضوع عفاف را یک امر اکتسابی معرفی کنند بر اساس این تعریف عفاف با حجاب که امری بیرونی و ظاهری است اخلاط شده و آنها پاسخی برای این موضوع نداشتند.

این پژوهشگر، مدرس و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به هفدهم دیماه سالروز کشف حجاب رضاخانی و اهداف شوم دشمنان در پس این اقدام عنوان کرد: رضاخان در هفدهم دی ماه با کشف حجاب سعی بر اجرای یک قانون کلی در کشور داشت که هدف آن حذف بعد بیرونی حجاب بود چرا که زن را محدود در جسمشان می دیدند بر همین اساس تصور می کردند حجاب مانع رشد جسمی زنان است و زنان باید تا می‌توانند جلوه های ظاهری خود را نمایان کنند. این قانون تا سال ۱۳۲۰ ادامه یافت که در نهایت با فشار علما و مراجع تقلید لغو شد.


احمدی بیغش تصریح کرد: پس از ابلاغ قانون کشف حجاب رضاخانی خود زنان این قانون را نپذیرفتند چراکه جلوه‌گری برای بانوان حملات بیشتر و آسیب مضاعفی را به همراه خواهد داشت.متاسفانه آسیب های این قانون تا چندین سال ادامه داشت تا آنکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حجاب به عنوان یک پوشش برای بانوان انتخاب شد.


وی با اشاره به جایگاه حجاب پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و نگاه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در خصوص فعالیت بانوان در عرصه های اجتماعی خاطرنشان کرد: بارها مقام معظم رهبری در سخنان و کلمات خود تاکید داشتند نباید به زن نگاه تشریفاتی داشت بلکه باید بعد انسانی آن ها را در نظر گرفت.

احمدی بیغش افزود: اگر این اتفاق نیفتد زن ها با آشفتگی و اضطراب فراوان در عرصه‌های اجتماعی حضور پیدا خواهند کرد خوشبختانه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در این زمینه تلاش های بسیاری انجام شد و حجاب نه تنها محدودیت برای زن ها نداشت بلکه مصونیت برای آنها به ارمغان آورد.پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران زنان در عرصه های مختلف فرهنگی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی خوش درخشیدند که هیچگونه از اینها نشان از محدودیت حجاب ندارد.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی