سیستم‌های اتوماسیون صنعتی چه مزایا و کاربردی دارند؟


سیستم‌های اتوماسیون صنعتی چه مزایا و کاربردی دارند؟

اتوماسیون صنعتی به معنی استفاده از سیستم‌های کنترل به منظور مدیریت فرایندها در واحدهای صنعتی است. این سیستم‌ها شامل تجهیزات مختلفی از جمله کامپیوتر، ربات، سنسور و... است که کنترل و هدایت دستگاه‌ها و فرایندهای تولید را برعهده دارند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام انتاکالا، در واقع تجهیزات اتوماسیون صنعتی جایگزین انسان‌ها شدند و توانستند تولید و بهره‌وری سازمان را افزایش دهند. پیش از آن که استفاده از این تجهیزات فراگیر شود، تمامی فرایندها با استفاده از نیروهای انسانی انجام می‌شد و دخالت انسان منجر به افزایش درصد خطا در فرایندهای صنعتی شده بود.

به مرور با رواج یافتن اتوماسیون صنعتی، دخالت انسان‌ها کمتر شد و دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات جایگزین انسان‌ها شدند. به این ترتیب درصد خطا و هزینه‌های سازمان کاهش و در نتیجه سودآوری، تولید و بهره‌وری افزایش یافت. کنترل کیفیت محصولات و افزایش سرعت تولید نیز از دیگر نتایج به‌کارگیری تجهیزات اتوماسیون صنعتی است.

بزرگ‌ترین تامین کنندگان تجهیزات اتوماسیون صنعتی در ایران

اتوماسیون صنعتی به یک بخش جدایی‌ناپذیر از صنعت تبدیل شده است و بسیاری از برندهای بزرگ صنعتی در جهان، در این زمینه فعالیت می‌کنند.

زیمنس (Siemens) از قدرتمندترین برندهای جهانی در این حوزه است که بیش از ۱۷۰ سال سابقه دارد. این برند به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدی صنعتی اروپا شناخته می‌شود. زیمنس در ۴ حوزه مختلف انرژی، سلامت، صنعت و زیرساخت فعالیت می‌کند و اولین واحد پرسود آن، واحد اتوماسیون صنعتی است.

شرکت قشم ولتاژ، یکی از نمایندگان برند زیمنس و از جمله تامین کنندگان اتوماسیون صنعتی در ایران است که ۲۰ سال تجربه فعالیت دارد.

از دیگر برندهای مطرح، برند اشنایدر الکتریک (Schneider Electric)، از فعالان عرصه برق و الکترونیک است که در سال ۱۸۳۶ میلادی تاسیس شد و اکنون بیش از ۱۸۰ سال سابقه دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از ۵۰ شرکت برتر اروپا معرفی شد. محصولات برند اشنایدر الکتریک در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله تامین کنندگان این برند در ایران، شرکت الیکا الکتریک است که علاوه بر محصولات اشنایدر الکتریک، محصولات برندهای دیگری از جمله Finder و ABB را نیز به فروش می‌رساند.

جفران (Gefran) یکی دیگر از برندهای معروف در حوزه اتوماسیون صنعتی است که نسبت به برندهای قبلی، سابقه فعالیت کمتری دارد. این برند در سال ۱۹۶۹ میلادی فعالیتش را با تولید پنل الکتریکی آغاز کرد و به مرور با گسترش فعالیت خود، انواع تجهیزات اتوماسیون صنعتی را به سبد محصولاتش اضافه کرد.

در حال حاضر محصولات برند جفران را می‌توان از طریق شرکت پارین صنعت آتی روش که نماینده انحصاری این برند در ایران است، خریداری کرد.

سیستم‌های اتوماسیون صنعتی چه مزایا و کاربردی دارند؟

مزایای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی

سیستم‌های اتوماسیون صنعتی منافع زیادی را برای سازمان‌ها به وجود می‌آورد و به همین دلیل نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این سیستم‌ها در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در تمامی صنایع کاربرد دارند. مزایای به‌کارگیری این سیستم‌ها عبارت است از:

۱. کیفیت بالاتر و خطای کمتر: همانطور که در بالا ذکر کردیم، اتوماسیون صنعتی منجر به کاهش دخالت انسان در فرایندهای تولید شده است و این امر کاهش درصد خطا را در پی داشته است. به عنوان مثال در فرایند تولید موتور خودرو با استفاده از نیروی انسانی، درصد خطا ۱ الی ۲ درصد است؛ در حالی که با به‌کارگیری اتوماسیون صنعتی و بدون دخالت انسان، احتمال خطا به ۰.۰۰۰۰۱ کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با تقلیل خطا و به حداقل رساندن اشتباهات انسانی، محصولات و خدمات با کیفیت بهتری تولید و ارائه می‌شوند.

۲. افزایش بازدهی و تولید: ربات‌ها قادر هستند تمام روزهای هفته را به صورت ۲۴ ساعته کار کنند؛ بنابراین سرعت تولید، میزان تولید و بازدهی افزایش می‌یابد.

۳. کاهش هزینه‌ها: هزینه‌های نیروی انسانی شامل حقوق، پاداش، اضافه کار، بیمه و... است که میزان قابل توجهی از سرمایه سازمان را به خود اختصاص داده است. در صورتی که برای تجهیزات اتوماسیون صنعتی هزینه‌های خرید، تعمیر و نگهداری صرف می‌شود و این هزینه‌ها در طول زمان، بسیار کمتر از هزینه‌های نیروی انسانی است.

۴. افزایش ایمنی: بسیاری از فرایندهای صنعتی خطرات زیادی را برای اپراتور به همراه دارد. استفاده از مواد شیمیایی خطرناک، کار با دستگاه‌های مختلف، حمل و نقل اجسام سنگین و مواردی از این قبیل، سلامت انسان را تهدید می‌کند و مشکلات جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد. به این ترتیب اتوماسیون صنعتی، ایمنی اپراتور را که یکی از اصول اساسی هر سازمان است، افزایش می‌دهد.

اتوماسیون صنعتی دارای اجزای مختلفی است که هر یک وظیفه‌ای را برعهده دارد و به صورت زنجیروار نیز با یکدیگر در ارتباط هستند. از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پی ال سی (PLC)

۲. اچ ام آی (HMI)

۳. سنسور صنعتی (Sensor)

۴. کنترلر صنعتی (Controller)

۵. رله (Relay)

۶. انکودر (Encoder)

۷. مبدل‌های ارتباطی

۸. منبع تغذیه

۹. کنتاکتور

۱۰. اینورتر

۱۱. کامپیوتر صنعتی

۱۲. ابزار دقیق

انتاکالا، بازار آنلاین کالاهای صنعتی، بستری را برای خرید و فروش محصولات صنعتی فراهم کرده است؛ چنانچه قصد خرید یا فروش تجهیزات اتوماسیون صنعتی را دارید، به سایت انتاکالا مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟