جدیدترین شرایط پذیرش شهروندی ترکیه اعلام شد


جدیدترین شرایط پذیرش شهروندی ترکیه اعلام شد

جدیدترین شرایط پذیرش شهروندی ترکیه به امضای رجب طیب اردوغان رسیده و پس از درج در روزنامه‌های کثیرالانتشار این کشور لازم‌الاجراست. خبرگزاری اسپوتنیک از تغییر در شرایط پذیرش شهروندی ترکیه خبر داد که بر نوع مهاجرپذیری این کشور و اعطای تابعیت به کسانی که می‌خواهند در ترکیه زندگی کنند، تاثیر می‌گذارد. ترکیه از جمله کشورهایی […]

خبرگزاری اسپوتنیک از تغییر در شرایط پذیرش شهروندی ترکیه خبر داد که بر نوع مهاجرپذیری این کشور و اعطای تابعیت به کسانی که می‌خواهند در ترکیه زندگی کنند، تاثیر می‌گذارد.

ترکیه از جمله کشورهایی است که به دلایل زیادی چون نزدیکی جغرافیایی به ایران، زبان آشنا برای بسیاری از ترک‌زبانان ایرانی و مشابهت‌های فرهنگی میان 2 کشور، اخیرا به یک مقصد نزدیک و سهل‌الوصول برای مهاجرت عده‌ای از ایرانی‌ها تبدیل شده است و آن‌ها به صورت موقت (در انتظار برای مهاجرت به کشورهای اروپایی یا در قالب مهاجرت تحصیلی) و یا به صورت ثابت، این کشور را برای ادامه زندگی انتخاب می‌کنند.

یکی دو سالی است که آمارها هم از افزایش شدید خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه گزارش می‌دهند و حالا به نظر می‌رسد شمار ایرانیان ساکن ترکیه از هر زمانی بیشتر شده است.

بنابراین تغییر در شرایط پذیرش شهروندی ترکیه که اخیرا به امضای رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور این کشور رسیده، می‌تواند برای عده زیادی از این مهاجران، مهم و تاثیرگذار باشد.

بر اساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرای قانون شهروندی ترکیه، جدیدترین شرایط موردنیاز برای اخذ تابعیت ترکیه برای اتباع خارجی به شرح زیر است:

از سوی وزارت صنعت و فناوری ترکیه مشخص شده باشد که فرد حداقل ۵۰۰ هزار دلار آمریکا یا معادل آن ارز، سرمایه‌گذاری ثابت انجام داده است. خرید ملک غیرمنقول به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار آمریکا و معادل آن، مشروط بر اینکه در اسناد مالکیت قید شده باشد که تا ۳ سال فروخته نشده و یا به غیر منتقل نمی‌شود؛ طبق مصوبه وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی، قول فروش مال غیرمنقول به موجب قراردادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود، به شرط سپرده‌‌گذاری حداقل ۲۵۰ هزار دلار آمریکا و معادل آن به ارز صورت می‌گیرد. تعهد به عدم انجام انتقال و ابطال برای مدت ۳ سال در دفتر املاک قید شده است. از سوی وزارت کار و تامین اجتماعی مشخص شود که فرد حداقل برای ۵۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است. از سوی سازمان مقررات و نظارت بانکی مشخص شود که فرد حداقل ۵۰۰ هزار دلار آمریکا و معادل آن سپرده ارزی را در بانک‌های فعال در ترکیه، به شرط نگهداری به مدت ۳ سال سپرده‌گذاری کرده است. وزارت خزانه‌داری و دارایی مشخص کند که فرد اسناد بدهی دولت را به ارزش حداقل ۵۰۰ هزار دلار آمریکا و معادل آن ارز، به شرط نگهداری به مدت ۳ سال خریداری کرده است. اشخاصی که توسط هیئت بازار سرمایه تعیین شده‌اند، سهام مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات و سهام مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را حداقل به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار آمریکا یا معادل آن ارز خریداری کرده باشند، مشروط بر اینکه حداقل ۳ سال در اختیار داشته باشند.

در این اصلاحیه تاکید شده است که به منظور پیگیری مراحل مربوط به درخواست تابعیت با اصلاح آیین‌نامه، کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت خزانه‌داری و دارایی، وزارت صنعت و فناوری، وزارت کار و تامین اجتماعی، وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی زیرمجموعه وزارت کشور تشکیل می‌شود. این کمیسیون به تعیین رویه‌ها و اصول در تعیین اینکه آیا شرایط سرمایه‌گذاری در محدوده و میزان مشخص شده برای اخذ تابعیت رعایت می‌شود یا خیر، می‌پردازد.

همچنین با نظارت وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییر اقلیم و سازمان مقررات و نظارت بانکی، مبالغ ارزی که توسط وزارت خزانه‌داری و دارایی و هیئت بازار سرمایه مشخص می‌شود، پیش از معامله به بانکی که در ترکیه فعال است ارجاع و توسط این بانک به بانک مرکزی فروخته می‌شود.

در انتهای این اصلاحیه شرایط پذیرش شهروندی ترکیه تاکید شده است مبالغ لیر ترکیه که توسط سازمان مقررات و نظارت بانکی در نتیجه فروش به دست می‌آید، در سپرده‌‌های لیر ترکیه و مبالغ لیر ترکیه که توسط وزارت خزانه‌‌داری و دارایی به دست می‌آید، در اسناد بدهی دولت به صورت لیر ترکیه برای ۳ سال نگهداری می‌شود. همچنین بانک مرکزی رویه‌ها و اصول مربوط به موضوع را تعیین خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید