نوری قزلجه: در دنیایی که بحث از اینترنت ماهواره ای است این طرح ها جایی ندارد/ با نسخه فعلی طرح مسدود شدن اینستاگرام و واتس اپ غیرقابل اجتناب است


عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی آخرین وضعیت این طرح در مجلس را تشریح کرد.

عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی آخرین وضعیت این طرح در مجلس را تشریح کرد.


غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با جمهوریت درباره آخرین وضعیت این طرح گفت: مرکز پژوهش ها ایرادات زیاد و به جایی به طرح وارد و در انتها درخواست فرصت دوباره برای برای بررسی بیشتر و ارائه راهکار برای رفع ایرادات این طرح را داشت.

وی درباره ایرادات وارد شده به این طرح تاکید کرد: گزارش ارسال شده از مرکز پژوهش ها شامل ایرادات طرح ، تنها نظر این مرکز نبود، بلکه این ارزیابی از نگاه این مرکز به همراه دولت، وزارت ارتباطات ،شورای عالی فضای مجازی، بخش خصوصی و تعدادی از تشکل های رسمی بخش خصوصی در این حوزه بود.

نوری قزلجه تصریح کرد: مرکز پژوهش ها از کارشناسان و اهل فن دعوت کرد و نظرات را شنید و این گزارش را به عنوان نظر جمعی از ذی نفعان و صاحب نظران به کمیسیون ارائه کرد.

وی ادامه داد: علی رغم تلاش برای ایجاد حواشی برای این گزارش در کمیسیون، جمع بندی کلی اعضاء بر قبول این ایرادات بود و مقرر شد تا بازه زمانی دیگری در نظر گرفته شود.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس درباره برخی انتقادات از این که مرکز پژوهش ها نسخه اشتباهی از طرح را برسی کرده است، گفت: آنچه در کمیسیون به عنوان نسخه اصلی بررسی می شود و مرکز پژوهش ها نیز بر روی همان نسخه نظر داده است ، نسخه مصوب ۲۶ تیر است که در مجلس برای اصل ۸۵ شدن آن رای گیری شد و ما تنها یک نسخه مورد رای گیری ان هم در ارتباط با اصل ۸۵ شدن داشتیم و داریم.

موضع وزارت ارتباطات دولت رییسی در قبال طرح صیانت

نوریس قزلجه در پاسخ به سوال جمهوریت درباره نگاه دولت رییسی و وزارت ارتباطات به این طرح گفت: نگاه وزارت ارتباطات دولت فعلی نرم تر از نگاه طراحان این طرح در مجلس است و حتی در برخی از موارد از طرح ایراد گرفتند اما به هر حال نگاه آن ها هم هنوز با آنچه نظر مرکز پژوهش ها و کارشناسان و ذی نفعان این حوزه است ، فاصله دارد.

وی درباره نگاه رییس مجلس به این طرح نیز تاکید کرد: من به صورت مستقیم با ایشان صحبت نکردم ، اما مطمئنم ایشان هم نمی پذیرند طرح با این ایرادات و اشکالات تصویب شود.

عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت تاکید کرد: از نظر دسته بندی در کمیسیون چند نفری عجله دارند تا طرح با ایرادات فعلی تصویب شود ، اما وقتی پای تکلیف نمایندگی در میان باشد، نمایندگان با این ها همراه نمی شوند چرا که اکثریت اعضاء کمیسیون می خواهند قانون خوبی وضع شود و اصراری بر تصویب سریع پیش نویس ندارند.

وی تاکید کرد: خوش بین هستم که اعضاء کمیسیون با دقت مساله را جلو می برند و اگر ایرادی در طرح باشد آن را تایید نمی کنند چرا که بدون شک پافشاری بر اشکالات طرح منتج به ردکلیات آن می شود.

اصلی ترین موارد مورد مناقشه در متن طرح صیانت

نوری قزلجه درباره اصلی ترین موارد مورد مناقشه در این طرح گفت: مواجهه ما با فضای مجازی چه از نظر اجتماعی و چه از نظر فنی باید متناسب با پارادایم های موجود در دنیا باشد.

وی ادامه داد: نمی توانیم هر زمان خواستیم کنترل کنیم با این نگاه قانون بنویسیم.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به تغییر رویه استفاده از اینترنت در دنیا گفت: دنیا به سمت اینترنت ماهواره ای می رود بنابراین این نگاه های ما جایی در پیشرفت تکنولوژی و شرایط فنی روز دنیا ندارد و باید نگاه تعاملی با دنیا داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این ، این حوزه از مواردی است که می تواند توسط بخش خصوصی فعال باشد و نباید تاکیدی بر دولتی کردن آن کرد اما شاهدیم به جای این که بر اساس توصیه های رهبری از بخش خصوصی حمایت کنیم ، می‌خواهیم خیلی چیزها را دولتی کنیم.

طرح مسیر غیرقابل اجتناب مسدودسازی پلتفرم های خارجی

نوری قزلجه درباره وضعیت پلتفرم های اینستاگرام و واتس آپ در طرح صیانت گفت: در طرح اصلی صیانت برای فعالیت پلتفرم های خارجی شرایطی در نظر گرفته شده است، به این معنی که طرح تاکید دارد این پلتفرم ها باید در ایران دفتر باز کرده، ثبت شرکت کنند و نماینده دائم داشته باشند و اگر این کارها را نکنند طی چند مرحله مسدود می شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به این که ما در شرایط تحریمی هستیم و نمی توان از داخل مراودات مالی با خارج برقرار باشد و از اساس ممکن است ان ها نتوانند در ایران دفتر باز کنند ، طبیعی است که این شرایط لاجرم به سمت محدود سازی می رود.

نوری قزلجه درباره حضور پلتفرم های خارجی در ایران تصریح کرد: بازار ما برای آن ها بازار کلانی نیست و انگیزه ای ندارند برای این که بر سر ما با کشورهای بزرگ درگیر شوند تا یک درصد بازار در ایران داشته باشند بنابراین به شرایط فعلی در این طرح تن در نمی دهند و طبیعتا طی چند مرحله در داخل کشور مسدود می شوند.

عضو کمیسیون ویژه صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی خاطر نشان کرد: در این شرایط مشخصا کاربران ما دچار مشکل می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار