رییس سازمان اوقاف: بقاع متبرکه در جمهوری اسلامی قدرت تعیین‌کننده‌ای دارند


رییس سازمان اوقاف: بقاع متبرکه در جمهوری اسلامی قدرت تعیین‌کننده‌ای دارند

مشهد- ایرنا- رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: قدرت تاثیرگذاری بقاع متبرکه در جورچین نقشه راه جمهوری اسلامی تعیین‌کننده است و می‌توانند در بهینه‌سازی فرهنگ جامعه اثرگذار باشند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی شنبه‌شب در دوره آموزشی هیات امنای امامزادگان و بقاع متبرکه کشور در مشهد بیان کرد: بقاع متبرکه در کشور به عنوان نقاط متکثر می توانند کمک کنند که فضای تنفس جامعه پاکیزه شود.

وی افزود: امروز انقلاب اسلامی وجه هایی از جنبه ولایت را در خود می بیند و آن ولایت فقیه است که به صورت نیابت عام، حرکتی در جامعه بروز و ظهور داده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: دشمن طراحی می کند و می خواهد نظم ما را برهم بزند و رهبر معظم انقلاب این نظم را سرجای خود برمی‌گرداند.

حجت الاسلام خاموشی افزود: ایران اسلامی با "یازهرا" (س) گفتن، امروز به داد مظلومان جهان می رسد و مرزی برای دفاع از مظلومان قائل نیست و مذهب نقشی برای دفاع از مظلوم ندارد و همه را حمایت می کند و به یمن، سوریه، خط مقاومت مقابل صهیونیست ها حمایت و کمک می کند.

وی گفت: سردار شهید سلیمانی با سربند "یافاطمه الزهرا" (س) در جهان پیش می رود و امروز ایزدی، مسیحی، اهل سنت و ... همه از رشادت ها، شجاعت ها، منش و اخلاق، مسلمانی و دفاع جانانه او از خط مقاومت و از سینه سپر کردن او در مقابل دشمنی چون داعش می گویند.

وی تصریح کرد: بقاع متبرکه هم از لحاظ حوزه تاثیر، برنامه محور بودن، منابع و مصالح و هم طرح برنامه سالیانه موثر بوده اند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر عدد بیش از هشت هزار بقعه را در نظر بگیریم هیچ سازمان و نهاد فرهنگی این ظرفیت را ندارد، آن هم نهاد فرهنگی دینی که مردم با عشق و علاقه در آنجا بنشینند، دل بدهند، گوش جان بسپارند، مناسک و عباداتشان را انجام دهند، نذور خود را به آنجا بیاورند، حل مشکلاتشان را در آنجا بخواهند.

خاموشی بیان کرد: به دلیل این ظرفیت بسیار بزرگ ما باید رشد مضاعفی را در سال پیش رو مشاهده کنیم لذا اولین تقاضای من این است که هیچ کدام از بقاع متبرکه بدون طرح و برنامه سالانه نباشند، طرح و برنامه ای که با نظر افراد متخصص در این حوزه باشد و این طرح و برنامه اعم از عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و هر چیزی که خود امامزاده به آن نیاز دارد، باشد.

وی تاکید کرد: امسال ۸۰۰ بقعه محوری نیازمند طرح و برنامه هستند که باید داشته باشند اگر این اتفاق صورت گیرد ثمرات خوبی خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید به ظرفیت معنایی امامزاده به شدت توجه کرد. محاسبات ما نشان می دهد بیش از ۸۵ درصد کمک های مردمی در طرح مواسات در امامزاده ها عملیاتی شده است و این بدین معنا است که امامزادگان یک قطب قابل اعتماد برای مردم هستند و می توان با استفاده از این ظرفیت موقوفات را توسعه داد و در این خصوص می توان از وقف اشتراکی و وقف پول بهره برد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه خطاب به هیات امنای امامزادگان گفت: از ظرفیت مردمی برای بهینه سازی، پشتیبانی ها و ایجاد منابع پایدار برای بقاع کمک بگیرید، به زیبایی های بصری، معماری، صوتی و انواع هنرها توجه کنید و در این خصوص از مردم کمک بگیرید و قطعا مردم کمک کار شما خواهند بود.

وی تصریح کرد: امامزادگان مدفون شده در ایران، به دلیل اینکه ما به عترت و اهل بیت (ع) گره خورده ایم، از کیفیت متفاوتی نسبت به دیگر نقاط جهان برخوردارند لذا اگر ما دقت نظر ویژه داشته باشیم قدرت فرهنگی و اجتماعی امامزاده در هر منطقه برای همه روشن می شود.

حجت الاسلام خاموشی اظهار داشت: حوزه فرهنگ یک جنبه معنایی دارد بدین معنی که حوزه فرهنگ یک فضای تنفسی در جامعه ایجاد می کند، بقاع متبرکه در کشور به عنوان نقاط متکثر می تواند کمک کند که این فضای تنفسی جامعه پاکیزه شود و در بهینه سازی فرهنگ جامعه نیز می توانند بسیار موثر عمل کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی