موارد اختلاف در مذاکرات وین رو به کاهش است


موارد اختلاف در مذاکرات وین  رو به کاهش است

مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی دنبال می‌شود که بر اساس تازه ترین ارزیابی‌ها از وین، قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین اذعان دارند که موارد داخل پراتنز یا موارد اختلافی میان هیئت‌ها رو به کاهش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مذاکرات وین در دور هشتم روز گذشته دهمین روز خود را به پایان رساند. بر اساس اظهارات دیپلمات‌های حاضر در وین، گفت‌وگوها در فضای رو به جلو در جریان است و جلسات روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده و کارشناسان در روزهای اخیر شتاب گرفته است.

روز گذشته (شنبه) نشست کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در حالی در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد که هیئت‌های حاضر به صورت دو و چند جانبه دیدارهایی برگزار کردند.

موارد اختلاف در مذاکرات وین  رو به کاهش است

در نشست‌های کارشناسی دیروز، طرف‌ها آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع موثر و قابل راستی تحریم‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند.

در این جلسات طرف‌ها سرگرم تعیین چارچوب‌ها، شاخص‌ها و ملاک‌های راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و ضمانت درخصوص عدم تکرار اقدامات غیرقانونی ایالات متحده متمرکز هستند.

دیروز همچنین در ادامه رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات وین، مذاکره‌کنندگان جدید انگلیس و آلمان با علی باقری رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

تغییر نماینده آلمان به دلیل روی کار آمدن دولت جدید این کشور و تغییر نماینده انگلیس به دلیل بازنشستگی مذاکره‌کننده قبلی صورت گرفته است.

پس از این دیدارها، جلسه‌ای نیز با حضور آقای باقری، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و روسای سه هیئت اروپایی (از جمله هر دو مذاکره‌کننده جدید و دو مذاکره‌کننده پیشین انگلیس و آلمان) در هتل کوبورگ برگزار شد.

موارد اختلاف در مذاکرات وین  رو به کاهش است

پیش از ظهر شنبه نیز کارگروه کارشناسی رفع تحریم در سطح کارشناسی تشکیل جلسه داد. همزمان جلسات کارشناسی دو و چندجانبه نیز در موضوعات مختلف ادامه دارد.

این جلسات بر اساس توافقی برگزار می‌شود که در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام صورت گرفت و نمایندگان کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه تاکید کردند.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در پایان نشست روز گذشته به خبرنگاران خاضر در وین گفت که گفت‌وگوها با محوریت لغو تحریم‌ها جریان دارد و موارد اختلافی موسوم به پرانتزهای باز، رو به کاهش است.

موارد اختلاف در مذاکرات وین  رو به کاهش است

مذاکره‌کننده ارشد روسیه نیز در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد روند مذاکرات لغو تحریم‌ها در توییتی نوشت که مذاکرات رو به جلو جریان دارد. سرعت گفت‌وگوها زیاد نیست اما به صورت تدریجی پیش می‌رود.

این دیپلمات روس عنوان کرد که سایر طرف‌های مذاکره کننده نیز ارزیابی مشابهی نسبت به روند مذاکرات دارند.

موارد اختلاف در مذاکرات وین  رو به کاهش است

وی در شب‌های گدشته در گفت‌وگو با خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ بیان داشت که بر اساس ارزیابی مسکو، دست یابی به توافق نهایی تا ماه فوریه امکان پذیر است. وی اضافه کرد که نه تنها روسیه بلکه سایر طرف‌ها هم اذعان دارند که گفت‌وگوها در حال پیشرفت است.

البته باید به این نکته توجه داشت که سرعت در مذاکرات، تنها تابع عملکرد طرف ایرانی نیست و شواهد مختلفی نشان می‌دهد که پیشروی کند در مذاکرات، عدم آمادگی طرف غربی در عمل به تعهدات خودش است.

این نکته نیز قابل توجه است که طرفی که از برجام خارج شده، آمریکا است و بعد از آن نیز طرف‌های اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند؛ نتیجتاً این آمریکا و سه کشورهای اروپایی هستند که برای از میان برداشتن موانع در به نتیجه رسیدن مذاکرات، نخستین گام را بردارند.

ایران تاکنون با ارائه متون سعی کرده است برای سرعت بخشیدن به مذاکرات حسن نیت نشان بدهد؛ اما ظرف‌های غربی که ابتکار عملی در دست ندارند، در تلاشند با جنگ روانی و بازی مقصرنمایی، ایران را عامل کندی مذاکرات نشان بدهند.

باید دید که در ادامه مذاکرات غربی‌ها تمایلی به سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها خواهند داشت یا نه.

مذاکرات لغو تحریم‌ها، ششم تا نهم دی‌ماه در وین برگزار شده و پس از یک وقفه کوتاه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، در ۱۳ دی‌ماه مجدداً در وین آغاز شده و همچنان در جریان است.

بر اساس آنچه که به گوش می‌رسد، قریب به اتفاق هیئت‌های مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها، به رو به جلو بودن مذاکرات را دارند و در صورتی که طرف‌های غربی دست از مقصرنمایی ایران و تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی بردارند، زمان زیادی تا احیای توافقات سال ۹۴ باقی نمانده است.

ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان