از ژاپن تا کنیا؛ تاثیر کمبود سیب زمینی بر «فرنچ فرایز»


از ژاپن تا کنیا؛ تاثیر کمبود سیب زمینی بر «فرنچ فرایز»

تعدادی از اقلام محبوب از جمله پنیر خامه‌ای و عصاره مخمر در بحبوحه اختلال زنجیره تامین ناشی از شیوع کرونا و وخیم شدن وضعیت آب و هوایی با کمبود مواجه شده اند. سیب زمینی تازه‌ترین محصولی است که به این فهرست پیوسته است.

فرارو- کمبود جهانی رو به رشد سیب زمینی به معضلی واقعی برای سیاره‌ای تبدیل شده که به سیب زمینی سرخ کرده (فرنچ فرایز) و چیپس معتاد است.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، تعدادی از اقلام محبوب از جمله پنیر خامه‌ای و عصاره مخمر در بحبوحه اختلال زنجیره تامین ناشی از شیوع کرونا و وخیم شدن وضعیت آب و هوایی با کمبود مواجه شده اند. سیب زمینی تازه‌ترین محصولی است که به این فهرست پیوسته است و به دلیل عوامل ذکر شده در برخی از کشور‌ها زنجیره‌های تامین کافی برای رستوران‌های فست فود به شکلی نابرابر در دسترس است.

در ژاپن پس از مشکلات زنجیره تامین مرتبط با شیوع کرونا و سیل رخ داده در بندر ونکوور که ارسال سیب زمینی را به تعویق انداخت شعب مک دانلد سفارشات سیب زمینی سرخ کرده (فرنچ فرایز) در ابعاد بزرگ و متوسط را در اواخر ماه گذشته متوقف کردند.

چند روز پس از آن، تولید کنندگان چیپس سیب زمینی در آفریقای جنوبی هشدار دادند که سیب زمینی پس از یخبندان شدید و بارندگی‌های بیش از حد که منجر به کاهش محصولات محلی شده علاوه بر نبود منابع جهانی به طرز نگران کننده‌ای با کمبود کاهش تولید و عرضه مواجه شده است.

در کنیا در ماه جاری رستوران‌های عرضه مرغ سوخاری کنتاکی آسیب جدی بر فروش‌شان وارد شد، زیرا تاخیر در حمل و نقل که مرتبط با شیوع کرونا بود و محدودیت‌های ایجاد شده بر اثر آن سبب شد تا ظرف‌های پر از سیب زمینی این رستوران‌ها بیش از یک ماه خالی بمانند.

شعبه KFC در کنیا در تاریخ ۳ ژانویه در توئیتی اعلام کرد: «شما چیپس‌های ما را دوست دارید و ما متاسفانه آن را تمام کرده ایم. متاسفیم»! در همین حال، این رستوران زنجیره‌ای به مشتریان جایگزینی ارائه داد که در آن می‌توانستند به جای سیب زمینی سرخ شده در وعده غذایی ترکیبی سایر آیتم‌های منو از جمله نان، نوشابه، سالاد کلم و ذرت را انتخاب کنند.

با این وجود، دیگر رستوران‌های فست فود در کنیا توانستند سیب زمینی سرخ کرده را ارائه کنند. «برگر کینگ» کنیا در پستی اینستاگرامی در تاریخ ۴ ژانویه نوشت: «ما برای همه به اندازه کافی سیب زمینی سرخ کرده داریم». کنیایی‌ها از KFC بدان خاطر عصبانی هستند که به سیب زمینی وارداتی به جای سیب زمینی محلی که فصل برداشت آن است تکیه دارد.

«ژاک تیونیسن» مدیر اجرایی KFC برای شرق آفریقا به روزنامه «بیزینس دیلی» کنیا گفته است که آن رستوران به دلیل استاندارد‌های جهانی کیفیت نمی‌تواند به راحتی به سیب زمینی کنیایی روی آورد.

او گفته است: «تامین کنندگان باید فرایند تایید تضمین کیفیت جهانی را طی کنند و ما نمی‌توانیم آن را نادیده گیریم حتی اگر به قیمت آن تمام شود که مطمئن شویم غذای‌مان برای مصرف توسط مشتریان‌مان ایمن است».

برخی، اما در رسانه‌های اجتماعی خواستار تحریم KFC شدند و پرسیده‌اند چرا آن رستوران از ابتدا به دنبال کسب تاییدیه برای تامین کنندگان محلی سیب زمینی نبوده است.

«واچیرا کاگوونگو» رئیس شورای ملی سیب زمینی کنیا به رسانه‌های محلی گفت که کشاورزان آن کشور ۶۲ نوع محصول را تولید می‌کنند و با برنامه ریزی مناسب می‌توانند KFC را تامین کنند.

واقعیت آن است در صورتی که شیوع کرونا نیز وجود نداشت کمبود سیب زمینی هر از چند گاهی به دلیل وضعیت بد آب و هوایی، اختلافات کاری و بلایای طبیعی رخ می‌دهد. چین، روسیه، هند و ایالات متحده بزرگترین تولید کنندگان سیب زمینی در جهان هستند. با این وجود، سال گذشته کشاورزان امریکایی مجبور شدند میلیون‌ها سیب زمینی را پس از قرنطینه و دستورات درباره ماندن در خانه که منجر به کاهش شدید تقاضای رستوران‌ها شد نابود سازند. بر اساس گزارش ماه نوامبر از سوی وزارت کشاورزی امریکا محصول سیب زمینی آن کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی دو درصد کاهش یافته است.

ژاپن بزرگترین بازار نظارت بر سیب زمینی در امریکا است. ژاپن بیش از سه هزار حق امتیاز شعب مک دونالد را کسب کرده و به سیب زمینی‌هایی که در امریکا کشت شده و با کشتی از امریکای شمالی ارسال می‌شوند متکی است.

مک دانلدز در ژاپن اعلام کرده که در حال بررسی ارسال سیب زمینی از طریق پرواز‌های هوایی به ژاپن است تا زمانی که مشکل پشتیبانی سیب زمینی در ونکوور حل شود. با این وجود، پس از بارش سنگین برف در اوایل ژانویه که ارسال‌ها را بیش‌تر به تاخیر انداخت مک دانلدز اعلام کرده که دست کم برای یک ماه دیگر به تامین سفارشات در سطح خُرد خود متعهد خواهد بود.

منبع: واشنگتن پست

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد