حمید لبخنده؛ خالق «در پناه تو» درگذشت


حمید لبخنده؛ خالق «در پناه تو» درگذشت

حمید لبخنده هنرمند شناخته شده عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون عصر شنبه 18 دی دار فانی را وداع گفت.

نیما لبخنده فرزند حمید لبخنده هنرمند شناخته شده عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون با تأیید این خبر گفت: پدر چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و بعد از بستری بودن در بیمارستان به منزل منتقل و بستری شد. متأسفانه ایشان به دلیل عوارض ناشی از عمل جراحی، عصر روز شنبه ۱۸ دی چشم از جهان فروبست.

وی درباره زمان برگزاری مراسم خاکسپاری این هنرمند فقید افزود: به زودی زمان مراسم اعلام می‌شود.

حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ در اهواز فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. وی از جمله شاگردان زنده‌یاد حمید سمندریان بود و بعد از درگذشت سمندریان و همچنین زنده‌یاد هما روستا، مدیریت آکادمی سمندریان را عهده‌دار شد.

لبخنده در عرصه کارگردانی تلویزیونی نیز فعالیت داشت و آثار ماندگاری را برای مخاطبان خلق کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدار « در پناه تو » و «در قلب من» نام برد.

فیلم سینمایی «آبی» نیز از تجربیات سینمایی زنده‌یاد حمید لبخنده بود.

حمید لبخنده؛ خالق «در پناه تو» درگذشت

افکارنیوز درگذشت این هنرمند را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

بیوگرافی حمید لبخنده

حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ بود که در ۱۵ سالگی به اولین کلاس تئاتر نزد حسینعلی طباطبایی در اداره فرهنگ و هنر اهواز رفت او آن‌طور که خودش تعریف کرده در آن کلاس با رضا فیاضی، فرید و علی سجادی حسینی و رضا خندان همراه بود و بعدها در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر تحصیل کرد. این کارگردان از شاگردان هنرمندان مطرحی همچون حمید سمندریان، شمیم بهار، بهرام بیضایی، پرویز پرورش، پرویز ممنون، علی رفیعی، محمد کوثر و نیز منیژه محامدی و گلی ترقی بوده است.

لبخنده که در برخی نمایش‌های گروه تئاتر «پیاده» به سرپرستی داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی بازی کرده بود. او برای نخستین بار همراه با زنده یاد سمندریان در نمایشنامه «مرده‌های بی‌کفن و دفن» نوشته سارتر کار کرد. در آن مقطع نمایشنامه «عادل‌ها» به نویسندگی کامو و با ترجمه محمدعلی سپانلو را هم در تالار مولوی کارگردانی می‌کرد و بعد از تجربه اجراها رابطه دوستانه بیشتری با زنده یاد سمندریان و هما روستا پیدا کرد.

حمید لبخنده با ساخت سریال «در پناه تو» در دهه هفتاد در میان عموم مخاطبان به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد و بعد از آن سریال‌های دیگری هم همچون «در قلب من» را کارگردانی کرد. او در سینما فیلم «آبی» را ساخت اما در سال‌های گذشته بیشتر مشغول مدیریت آکادمی سمندریان بود و سال‌ها مدیریت آموزشگاه زنده یاد حمید سمندریان را بر عهده داشت.

نمایش «سوءتفاهم» و سریال‌های «مهر و ماه» و «با من بمان» از دیگر آثار حمید لبخنده هستند.

کارگردان

تلویزیون

رازهای یک خانه (۱۳۹۰) کارآگاهان (۱۳۸۶) تله‌فیلم ساعت بدون عقربه (۱۳۸۵) تله‌فیلم دارگل (۱۳۸۴) پیدا و پنهان (۱۳۸۳) با من بمان (۱۳۸۰) در قلب من (۱۳۷۷) در پناه تو (۱۳۷۴) حکایت میرزا یحیی (۱۳۷۴) مهر و ماه (۱۳۶۹) ماجرای خالو (۱۳۶۹) حکایت‌نامه (لطائف المتون) (۱۳۶۸) این شرح بینهایت (۱۳۶۶) راویان اخبار (۱۳۶۷–۱۳۶۵)

سینما

آبی (۱۳۷۹) (نویسنده و کارگردان)

تئاتر

عادل‌ها سوءتفاهم

بازیگری

تلویزیون

تله‌فیلم «ترس» (۱۳۶۶)

سینما

چون باد (۱۳۶۷) گمشدگان (۱۳۶۶)

تئاتر

مردگان بی کفن و دفن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!