8 استان درگیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود


8 استان درگیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال 10 کانون در هشت استان درگیر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک بود که برخی آنها در مناطق حفاظت شده بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهاب الدین منتظمی روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین افزود: با وجود اینکه تعداد استان ها و کانون های درگیر این بیماری زیاد بود اما به علت گستردگی واکسیناسیون دام های اهلی از سوی سازمان دامپزشکی شاهد تلفات زیادی در حیات وحش نبودیم و نسبت به سال قبل حتی کمتر بود که امیدواریم واکسیناسیون با قدرت ادامه یابد تا شاهد کاهش تلفات گونه های وحشی در طبیعت به علت ابتلا به بیماری طاعون نشخواکنندگان کوچک باشیم.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری است که از دام اهلی به حیات وحش سرایت می کند

وی اظهارداشت: در واقع بیشتر مشکل ما دام های اهلی سبک هستند که موجب شیوع این بیماری در میان حیات وحش می شوند، از طرفی هم امسال چون خشکسالی زیاد بود از این رو حیات وحش برای تامین آب مورد نیاز خود به حاشیه مناطق تحت حفاظت می آمدند، بنابراین از آبشخورهای مشترک با دام اهلی آب خوردند که این مساله هم شیوع بیماری را به همراه داشت، البته اقدام به شست وشوی این آبشخورها کرده ایم.

امسال پروانه شکار کمتری نسبت به سال گذشته صادر شد

وی درباره صدور پروانه شکار گفت: امسال نسبت به سال گذشته پروانه شکار کمتری صادر شده است. امسال سن حیوان از هفت سال به بالا در نظر گرفته شده است برای همین شرایط صدور پروانه سختگیرانه تر شد از این رو پروانه کمتری هم صادر شده است، همچنین برای درخواست کنندگان خارجی هم پروانه شکاری صادر نکردیم.

سگ های ولگرد تهدیدی برای حیات وحش

منتظمی درباره سگ های ولگرد گفت: تکلیف سگ های ولگرد و بی صاحب در قانون آمده و ضوابط آن نیز مشخص است، ساماندهی سگ های ولگرد به وزارت کشور محول شده و از سوی وزارت کشور هم شهرداری ها در شهرها و دهیاری ها در روستاها متولی هستند، ما هم انتظار داریم که هر چه زودتر این وضعیت تعیین تکلیف شود.

وی افزود: سگ را به عنوان یک گونه وحشی نمی شناسیم، در حیات وحش ما سگ جایی ندارد، ما هم اخبار جسته و گریخته ای از حمله سگ های بدون صاحب و در برخی مناطق سگ های ولگرد به انسان و گونه های حیات وحش داریم، سگ های ولگرد به عنوان یک تهدید هستند که علاوه بر تهدید برای گونه های مختلف حیات وحش تهدیدی در حوزه انتقال و جابجایی بیماری ها هستند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سگ ها دشمن سرسخت عرصه های طبیعی و گونه های جانوری هستند و بسیار آسیب رسانند، از این رو تاکید ما این است که شهرداری ها هر چه سریعتر ورود کنند چون علاوه بر حمله به انسان و احتمال شیوع بیماری، آمیزش سگ و گرگ می تواند حیوان خطرناکی به نام «گرگاس» به وجود آورد که نه سگ و نه گرگ است که می تواند خطر جدی در حاشیه شهرها و روستاها باشد.

امسال هیچ پروانه شکار پرنده صادر نشده است

منتظمی گفت: امسال در زمینه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دو کانون بسیار نگران کننده بود که احتمال درگیری بیماری باانسان و شیوع آن در مرغداری ها زیاد بود، از این رو مراقبت های لازم صورت گرفت و توانستیم از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.

وی اظهار داشت: از این رو امسال هیچ پروانه شکاری برای پرنده در کشور صادر نشده اما بخشی از شکار پرنده جزو معیشت عده ای محسوب می شود که اگر فراتر از آن باشد از نظر ما غیرقانونی است و زمانی که تخلف صورت گیرد با آن برخورد می کنیم.

همچنان برای بوتولیسم در میانکاله نگران هستیم

منتظمی درباره تلف شدن پرندگان در میانکاله به علت بوتولیسم گفت: چندی است که در میانکاله شاهد تلفات سنگین پرندگان هستیم، در بررسی که سازمان دامپزشکی انجام داد بحث بوتولیسم تایید شد، نشست هایی هم در زمینه ارزیابی موضوع داشتیم از این رو نه تنها نگرانی ما برای امسال کمتر نشد بلکه بیشتر هم شد، موضوع کاهش آب میانکاله نگرانی ما از تکرار این حادثه تلخ را بیشتر می کند که امیدواریم بخش های متولی تامین آب به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

«باران» تحت حفاظت سازمان محیط زیست نبود

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: «باران» (میمون تحت حفاظت) تحت حفاظت سازمان محیط زیست نبود، متولی آن باغ وحش ارم بود اما باغ وحش ها ملزم هستند در چارچوب ضوابط و دستورالعمل سازمان محیط زیست شرایط رفاهی را برای حیات وحش فراهم کنند، اینکه «باران» به کنیا فرستاده شد کارهای پذیرش و انجام آن را باغ وحش ارم انجام داد.

«باران» شامپانزه چهار ساله که از باغ وحش ارم در ایران به «پناهگاه شامپانزه‌های سوئیت‌واترز» در کنیا منتقل شده بود تا زندگی جدید خود را آغاز کند، کشته شد، طبق قوانین کنیا همه شامپانزه‌های جدید باید تحت یک دوره قرنطینه ۹۰ روزه قرار گیرند که «باران » نیز دوره قرنطینه خود را از زمان ورود به پناهگاه با موفقیت به پایان رسانده و از قرنطینه به زیستگاه اصلی شامپانزه‌ها منتقل شده بود.

«باران» در مرحله اولیه ادغام با دیگر شامپانزه ها در یک مرکز، نگهداری می شد که در آن می‌توانست با شامپانزه‌های دیگر تنها از راه دور و بدون تماس فیزیکی در تماس باشد. این مرحله برای کمک به آنها برای آشنایی با یکدیگر ضروری است تا بتوانند مرحله بعدی ادغام را طی کنند. اما «باران» قفل ایمنی را شکست و خود را به منطقه جداسازی شامپانزه‌های دیگر رساند، نزاع بین «باران» و شامپانزه های دیگر رخ داد و حضور مراقبان حفاظتگاه برای جلوگیری از حادثه، موثر واقع نشده و در این درگیری «باران» دچار جراحات شدید شد و به رغم اقدامات انجام گرفته،‌ این حیوان تلف شد.

منتظر جواب کالبد شکافی شیر دریایی هستیم

وی درباره تلف شدن شیر دریایی در باغ وحش صفادشت گفت: منتظر جواب کالبد شکافی هستیم تا علت تلف شدن حیوان مشخص شود، بطور قطع با هر کوتاهی و قصوری که منجر به مرگ حیات وحش شود برخورد خواهیم کرد.

۱۵ دی ماه اعلام شد که شیر دریایی دلفیناریوم برج میلاد که در پی تعطیلی این دلفیناریوم به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت ملارد منتقل شده بود، تلف شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟