نگرش خانواده ها نسبت به فرزند آوری باید تغییر پیدا کند


نگرش خانواده ها نسبت به فرزند آوری باید تغییر پیدا کند

کرج- ایرنا- رییس گروه سلامت زنان دانشگاه علوم پزشگی البرز با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور گفت که  نگرش خانواده ها باید نسبت به فرزندآوری در جامعه تغییر پیدا کند.

معصومه رجبی نائینی روز یکشنبه در کارگاه آموزش ضرورت های جمعیتی و سلامت زنان که با حضور فرهنگیان استان البرز در سالن اجتماعات امام علی (ع) کرج برگزار شد، افزود: امروز برخلاف باور عمومی که دلایل مالی و اقتصادی را مهمترین مانع فرزند آوری می دانند، عوامل فکری و فرهنگی و سبک زندگی تحمیلی جدید که در بسیاری موارد با سبک زندگی اصیل اسلامی تفاوت آشکار دارد از جمله موانع جدی رشد جمعیت و فرزند آوری هستند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که بی فرزندی یا تک فرزندی را نه تنها در خانواده های کم بنیه از لحاظ اقتصادی، بلکه در خانواده های با توان مالی متوسط و بالا نیز به وفور می توان مشاهده کرد.
وی بیان داشت: با فرهنگ‌سازی ، عزم جدی و برنامه‌ریزی مسوولان باید نگاه به فرزندآوری در جامعه میان خانواده ها، خصوصا جوانان تغییر کند.

رجبی با اشاره به اینکه برای افزایش جمعیت و فرزندآوری به عزم جدی همگانی نیاز است، اضافه کرد: یکی از علت‌های مهم کاهش ازدواج و فرزندآوری ترس از مشکلات اقتصادی است.

وی تصریح کرد: نگاه به خانواده و فرزندآوری در جامعه با وجود اهمیت موضوع چندان مناسب نیست.

وی اظهارداشت : یکی از مهمترین مسایل ملی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت ، موضوع توجه مسوولان به این امر و تلاش برای فراهم کردن زمینه‌های آن برای افزایش زاد و ولد است.
رییس گروه سلامت زنان دانشگاه علوم پزشگی البرز ادامه داد: یکی از مقوله های مهم برای افزایش قدرت ایران در عرصه منطقه و جهانی نیز وجود جمعیت جوان و با نشاط است که جزو سرمایه‌های اصلی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: در دین مبین اسلام هیچ امری به اندازه ازدواج مورد عنایت نبود، نظام، انقلاب‌اسلامی و مقام معظم رهبری همواره به آن توجه خاص دارند و مسوولان را برای تحقق آن نیز ترغیب کردند، باید بیش از گذشته با برنامه‌ربزی مدون و جدی اقدام عملی برای برون‌رفت از وضعیت موجود اقدام شود.

رجبی یادآورشد: برخی مطالعات نشان داده که مسایل اقتصادی عامل جدی در کاهش ازدواج‌ها در کشور نبوده و به نظر یک گره ذهنی در بین جوانان در رابطه با ازدواج وجود دارد که ناشی از سبک زندگی حاکم بر زندگی‌های امروزی است که باعث کاهش مسوولیت‌پذیری جوانان است.

وی افزود: در سیاست‌های فرزندآوری تنها به زنان می‌پردازیم درحالی‌که باید به مردان هم توجه کافی داشته باشیم.

وی گفت: یکی از عواملی که با آن روبرو هستیم افزایش سن ازدواج است که در برخی از مناطق به ۴۸ درصد می‌رسد. در برخی از مناطق ما شاهد افزایش مهاجرت مردان هستیم که سبب می‌شود دختران برای ازدواج فرصتی نداشته باشند و البته عوامل دیگری مانند طلاق ،بیکاری، گرانی وغیره در این زمینه تاثیر فراوانی دارند.

رییس گروه سلامت زنان دانشگاه علوم پزشگی البرز تاکید کرد: موضوع جمعیت و فرزندآوری در مقطع کنونی که کشور به سمت کهن‌سالی و افزایش سن می‌رود بسیار مهم و ضروری است.

در این کارگاه معاونان پرورشی،مشاوران،مراقبان سلامت و رابطان امور بانوان آموزش و پرورش نواحی یک،سه و چهار کرج در آن حضور داشتند با فرآیند باروری در سنین مختلف، دوره بلوغ دختران ،چرایی فرزندآوری از نظر بافت جمعیتی، به صدا درآمدن زنگ پیری جمعیت، دلایل افزایش سن ازدواج ،نیاز جامعه به کاهش سن ازدواج و ترویج فرزند آوری در بین خانواده ها مطالب لازم به زبان آمار و پیش بینی های جمعیتی تا افق ۱۴۳۰ در کشور آشنا شدند.

این کارگاه آموزشی از سوی امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش البرز با رویکرد ترویج فرزندآوری و اهمیت دادن به سلامت زنان در جامعه برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش