به جامِ غیر قابل پیش‌بینی خوش آمدید؛ جنگ ستارگان در کامرون


به جامِ غیر قابل پیش‌بینی خوش آمدید؛ جنگ ستارگان در کامرون

تهران- ایرنا- سی‌وسومین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا امشب(یکشنبه) در کامرون آغاز می‌شود و 24 تیم باید با یکدیگر به رقابت بپردازند.

به گزارش ایرنا، سی و سومین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا امشب در کامرون آغاز می‌شود. این مسابقات از سال ۱۹۵۷ با حضور سه تیم آغاز شد و حالا برای دومین دوره متوالی با شرکت ۲۴ تیم به انجام خواهد رسید. رقابت‌هایی که دو بار به تعویق افتاد و حالا در کوران مسابقات باشگاهی قرار است بعد از ۵۰ سال در کامرون برگزار شود. الجزایر، مدافع عنوان قهرمانی به حساب می‌آید.

کامرون، یک دوره دیرتر میزبان شد

همانطور که گفته شد طبق برنامه‌ریزی چند سال قبل قرار بود کامرون میزبان مسابقات سال ۲۰۱۹ باشد و در این دوره ساحل عاج پذیرایی از حریفان را به عهده بگیرد اما همه چیز به تاخیر افتاد. ساحل عاج با برنامه‌ریزی جدید میزبان بازی‌های سال ۲۰۲۳ است و گینه در سال ۲۰۲۵ عهده‌دار برگزاری مسابقات در کشورش خواهد بود.

به جامِ غیر قابل پیش‌بینی خوش آمدید؛ جنگ ستارگان در کامرون

مصر، رکورددار قهرمانی

تا به حال ۱۴ تیم مختلف عنوان قهرمانی جام ملت‌های آفریقا را به دست آورده‌اند. مصر با هفت قهرمانی بهترین آمار را از این حیث به خود اختصاص داده است. آنها در کنار نیجریه بیشترین حضور را در مرحله نیمه‌نهایی داشته‌اند(۱۵ بار). همچنین مصر در کنار غنا با ۹ حضور در فینال در کنار غنا رکوردار محسوب می‌شود.

اسامی دیگر تیم‌هایی که قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا را به دست آورده‌اند به شرح زیر است:

کامرون پنج بار، غنا چهار بار، نیجریه سه بار، ساحل عاج، الجزایر و کنگو دوبار، زامبیا، تونس، سودان، اتیوپی، مراکش، آفریقای جنوبی و کنگو یک بار.

پنج شهر و ۶ استادیوم، میزبان دوره سی و سوم

کامرون در حالی برای دومین بار میزبانی این رقابت‌ها را به عهده گرفته که پیش از این در سال ۱۹۷۲ میزبان بود. در آن دوره از رقابت‌ها کُنگو عنوان قهرمانی را به دست آورد. پنج شهر در این دوره وظیفه میزبانی را خواهند داشت. دوالا، گاروئا، یائونده(۲ ورزشگاه)، بافوسام و لیمبه اسامی شهرهای مذکور هستند. استادیوم اولمبه در شهر یائونده با ۶۰ هزار نفر گنجایش، بزرگترین ورزشگاه و میزبان دیدار فینال خواهد بود.

به جامِ غیر قابل پیش‌بینی خوش آمدید؛ جنگ ستارگان در کامرون

کوموروس، بدترین و سنگال، بهترین

تیم‌های کوموروس و گامبیا اولین حضور خود در جام ملت‌های آفریقا را تجربه می‌کنند. در آخرین رده‌بندی فیفا نیز تیم سنگال با کسب رتبه بیستم در بهترین جایگاه است و گامبیا با حضور در رده ۱۵۰ ضعیف‌ترین تیم از این حیث به حساب می‌آید.

بدون دروازه‌بان هم بازی‌ها برگزار می‌شود

۲۴ تیم در ۶ گروه چهار تیمی جای گرفته‌اند. از هر گروه ۲ تیم نخست به همراه چهار تیم از بهترین تیم‌های سوم به دور یک هشتم نهایی راه پیدا می‌کنند و از آنجا رقابت‌ها به صورت حذفی پیگیری می‌شود. در دور گروهی اگر امتیازات برابر باشد، بازی رو در رو ملاک خواهد بود. بابت مسائل کرونایی نیز تیم‌ها با وضعیت دشواری روبرو شده‌اند. در صورتی که هر تیم ۱۱ بازیکن برای یک مسابقه داشته باشد باید در زمین حاضر شود؛ حتی اگر هیچ یک از آن ۱۱ نفر دروازه‌بان نباشند.

با حضور صلاح، مانه، مندی و کی‌روش

حضور ستاره‌هایی چون محمد صلاح، سادیو مانه، ریاض محرز، توماس پارتی، پیر امریک اوبامیانگ، کالیدو کولیبالی، ادوارد مندی و ... به جذابیت مسابقات می‌افزاید. در کنار آن شاهد حضور کارلوس کی‌روش، سرمربی اسبق تیم ملی ایران در قامت سرمربی مصر هم هستیم که این نیز می‌تواند توجهات بیشتری را از سوی فوتبال دوستان ایرانی به سمت این مسابقات روانه کند.

گروه‌بندی این مسابقات به شرح زیر است:

گروه اول: بورکینافاسو، کامرون، کیپ‌ورد، اتیوپی

گروه دوم: گینه، مالاوی، سنگال، زیمباوه

گروه سوم: کوموروس، گابن، غنا، مراکش

گروه چهارم: مصر، گینه بیسائو، نیجریه، سودان

گروه پنجم: الجزایر، اکوتوریال گینه، ساحل عاج، سیرالئون

گروه ششم: گامبیا، مالی، موریتانی، تونس

دیدار افتتاحیه امشب از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به وقت تهران بین ۲ تیم کامرون و بورکینافاسو به انجام می‌رسد. اکثر مسابقات به وقت تهران در ساعت‌های ۱۶:۳۰، ۱۹:۳۰ و ۲۲:۳۰ دقیقه برگزار خواهد شد.

به جامِ غیر قابل پیش‌بینی خوش آمدید؛ جنگ ستارگان در کامرون

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر